Skolors kvalitet Mats Ekholm Karlstads universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess
Skolelederes faglige skj ø nn og rettslige standarer i skolen. Några eftertankar från svensken. Mats Ekholm Karlstads universitet.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till föräldramöte
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Vad är teknik?.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Utbildning för dig som kräver det lilla extra…
VÄLKOMMEN TILL Föräldramöte
Mål och betygskriterier
Välkomna.
Syftet med en personlig handlingsplan
Dagordning 24 nov Välkomna! Omtaget – områdesrektor Karl Nordlund Nya organisationen – Solkustens skolområde Mål i LB-planen Nya intagsregler till gymnasieskolan.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Tema Kär och galen.
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Saker att utveckla / förbättra
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Poängplan för nationella program i gymnasieskolan Ämne Gymnasiepoäng Svenska eller svenska som andraspråk 100 Engelska 100 Matematik 100 Idrott.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Mitt utvecklingssamtal 2015
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Komplettera med ett ord!
Tyresö förskola och skola
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Betyg och bedömning Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 7-9.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
på föräldramöte för år 3-6!
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
Hållbar skolutveckling. Erfarenheter från forskning och ledararbete i skolan under fyrtio år. Mats Ekholm Karlstads universitet.
Ersängsskolan, Umeå Plug In 2.0  Gunilla Grenholm, Projektledare  Hanna Danielsson, Projektmedarbetare  Mohsen Rezaie, IK ambassadör  Tawfiq Sadeq,
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Orebro.seorebro.se/olauspetriskolan. orebro.seorebro.se/olauspetriskolan Meritvärde Meritvärde – Poängen av alla betygen som används för att konkurrera.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Gymnasievalet 2018 Malene Marmvik, studie-och yrkesvägledare
DET-Uppgifter.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Samhällsprogrammet.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Info
Info
Presentationens avskrift:

Skolors kvalitet Mats Ekholm Karlstads universitet

Att bedöma kvaliteten på den egna verksamheten •Kräver systematiserade iakttagelser •Kräver överblick •Kostar analys, bedömning och värdering •Leder till ställningstaganden om att bevara, lägga ned, förbättra

Nationella utvärderingen 2003 oÄmnen som står sig: bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, idrott, biologi, geografi, historia, samhällskunskap oÄmnen som förbättrar sig: slöjd, svenska (muntlig) oÄmnen som sjunker: matematik, musik, fysik, kemi, religion, svenska (läsförståelse)

Håll målen i sikte Kunna o tänka o känna o uttrycka sej o uppfinna o tillverka o besluta o vilja o lära Vara o självständig o samarbetande o ärlig o ansvarig o medveten Våga

Idéer om kunskapers beskaffenhet oFakta oFörståelse oFärdighet oFörtrogenhet

Att ha kunskap är att FÖRKLARA och att vara HANDLINGSBEREDD

Tre strategier för att skapa förklaringar oFörstå oFörutsäga oFörändra

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANG

Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANGSTÄLLNINGSTAG.

Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk340 NO560 SO561 Tot1648

Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk NO560 SO561 Tot1648

Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk NO SO561 Tot1648

Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk NO SO Tot1648

Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est Språk NO SO Tot1648

Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est Språk NO SO Tot

Viktiga komponenter i den Lokala organisationen oKommunikationsystem oBeslut- och ansvarsystem oNormsystem oGranskningsystem oBelöningsystem oÖppenhet mot omvärlden oGrupperingar oTidsbudgeteringen

Mått – meritvärden

Relativ måttstock

Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år Lyssnar på lärare22 Enskilt arbete50 Grupparbete20 Diskussion38 Undersöker26 Vid datorn10

Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år Lyssnar på lärare2213 Enskilt arbete5058 Grupparbete2010 Diskussion3839 Undersöker2628 Vid datorn109

Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år Lyssnar på lärare Enskilt arbete Grupparbete Diskussion Undersöker26287 Vid datorn10916

I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klassen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger i veckan Någon gång i månaden Aldrig eller nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar  Läraren pratar och ställer frågor. Enskilda elever svarar.  Läraren och klassen diskuterar gemensamt.  Grupparbete med speciella uppgifter.  Eleverna arbetar var för sig med speciella arbetsuppgifter. 

I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klas- sen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger veckan Någon gång i månaden Aldrig eller Nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar  Läraren pratar och ställer frågor. En- skilda elever svarar  Läraren och klassen diskuterar gemensamt  Grupparbete med speciella uppgifter  Eleverna arbetar var för sig med speci- ella arbetsuppgifter 

Arbetssätt i daglig användning, elevers bild 1969

Arbetssätt i daglig användning, lärares bild 1969

Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969

Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild och 1979

Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969,1979 och 1994

Nationella utvärderingar 1992, 1995 och 2003