Skolors kvalitet Mats Ekholm Karlstads universitet
Att bedöma kvaliteten på den egna verksamheten •Kräver systematiserade iakttagelser •Kräver överblick •Kostar analys, bedömning och värdering •Leder till ställningstaganden om att bevara, lägga ned, förbättra
Nationella utvärderingen 2003 oÄmnen som står sig: bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, idrott, biologi, geografi, historia, samhällskunskap oÄmnen som förbättrar sig: slöjd, svenska (muntlig) oÄmnen som sjunker: matematik, musik, fysik, kemi, religion, svenska (läsförståelse)
Håll målen i sikte Kunna o tänka o känna o uttrycka sej o uppfinna o tillverka o besluta o vilja o lära Vara o självständig o samarbetande o ärlig o ansvarig o medveten Våga
Idéer om kunskapers beskaffenhet oFakta oFörståelse oFärdighet oFörtrogenhet
Att ha kunskap är att FÖRKLARA och att vara HANDLINGSBEREDD
Tre strategier för att skapa förklaringar oFörstå oFörutsäga oFörändra
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANG
Kunskapens helhet byggs upp av VETSKAP REDSKAP KONVENTIONER SAMMANHANGSTÄLLNINGSTAG.
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk340 NO560 SO561 Tot1648
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk NO560 SO561 Tot1648
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk NO SO561 Tot1648
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est187 Språk NO SO Tot1648
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est Språk NO SO Tot1648
Vad proven innehåller VetRedÖverStäSamUppg Pr/est Språk NO SO Tot
Viktiga komponenter i den Lokala organisationen oKommunikationsystem oBeslut- och ansvarsystem oNormsystem oGranskningsystem oBelöningsystem oÖppenhet mot omvärlden oGrupperingar oTidsbudgeteringen
Mått – meritvärden
Relativ måttstock
Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år Lyssnar på lärare22 Enskilt arbete50 Grupparbete20 Diskussion38 Undersöker26 Vid datorn10
Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år Lyssnar på lärare2213 Enskilt arbete5058 Grupparbete2010 Diskussion3839 Undersöker2628 Vid datorn109
Elevers observationer av två veckors arbete – % av antal femtonminuters-perioder. år 4-6år 7-9år Lyssnar på lärare Enskilt arbete Grupparbete Diskussion Undersöker26287 Vid datorn10916
I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klassen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger i veckan Någon gång i månaden Aldrig eller nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar Läraren pratar och ställer frågor. Enskilda elever svarar. Läraren och klassen diskuterar gemensamt. Grupparbete med speciella uppgifter. Eleverna arbetar var för sig med speciella arbetsuppgifter.
I skolan har du många olika ämnen och lärare. Klas- sen arbetar på många olika sätt. Hur ofta brukar de olika arbetssätt som finns uppräknade här förekomma i din klass? Flera gånger per dag Enstaka gånger per dag Enstaka gånger veckan Någon gång i månaden Aldrig eller Nästan aldrig Klassen sitter och lyssnar, läraren pratar Läraren pratar och ställer frågor. En- skilda elever svarar Läraren och klassen diskuterar gemensamt Grupparbete med speciella uppgifter Eleverna arbetar var för sig med speci- ella arbetsuppgifter
Arbetssätt i daglig användning, elevers bild 1969
Arbetssätt i daglig användning, lärares bild 1969
Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969
Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild och 1979
Arbetssätt i daglig användning, elevers och lärares bild. 1969,1979 och 1994
Nationella utvärderingar 1992, 1995 och 2003