Effektivitet Patientsäkerhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

”från person till funktion”
MediRätt ® MediRätt arbetar med att hjälpa vårdpersonal och anhöriga att kunna leverera korrekt och kvalitativ vård till patienter. ® Torgny Ander VD.
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Nulägesanalys genom frågor
Talföljder formler och summor
Svenska Volkswagen Finans
Varför är det viktigt att mäta?
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Privat velferd – vinnere og tapere: Är vinst i vården en vinst för vården? Inge Axelsson Professor i medicinsk vetenskap, Mittuniversitetet Överläkare.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vad innebär val av vårdenhet?
Vården på webben - Mina vårdkontakter Ett samverkansprojekt mellan landstingen/regionerna och Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
Affärsintegration och Asset Management
Intranät som funkar Andreas Blackne
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
För att användaren skall komma åt IT-stödet SVPL måste de ha ett s. k
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
En PowerPoint om PowerPoint
Kan patienter ta ansvar för e-tjänster som erbjuds?
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
VIS Verksamhetens InformationsSystem
Taxi 2000 för taxiåkerier Taxi 2000 för taxiåkerier är ett administrativt system på Internet, som sparar mycket tid för det enskilda åkeriet och underlättar.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
APO ett enkelt sätt att mäta. Läkare: Audit om: Dato:
Ändra till startrubrik
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Bra mottagning – God tillgänglighet
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Medicinmottagningen/ Endokrinologisektionen Utvecklingsarbete
Christer Bark och Martin Hardenberger Sjukhusläkaren 1 maj, 2012.
PROJEKT ADMINISTRATION Anette Johansson Medicinsk sekreterare Projektledare Ortopediska kliniken, Malmö SUS.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
En säker e-tjänst till vården
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Motivationen att lära sig svenska
1800-talet.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Synpunkter, klagomål och beröm
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
NP mottagningen BUP Lund
Projekt Vårdokumentation LE Karin Nilsson Projektansvarig
Förbättringsområde KOL. Bakgrund KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom) är en folksjukdom som oftast är en följd av mångårig rökning. Rökstopp är enda.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Arbetsgrupp start juni 2017
Nätverket för medicinska sekreterare
Bakgrund Arbetsväxling i primärvården i Värmland 2017
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
LSF 1951 – år.
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Presentationens avskrift:

Effektivitet Patientsäkerhet Låt annan personal slippa uppgifter som läkarsekreterare gör både billigast och bäst! Patientsäkerhet När patienten återkommer: Om förra besökets diktat INTE finns utskrivet och signerat… …och är tillgängligt för behörig läkare och sköterska… …hur ska man då kunna erbjuda god och säker patientvård? Helena Zander Ögren Brunbärsvägen 2 Förbundsordförande 114 21 Stockholm Sveriges Läkarsekreterarförbund Tel 0739-875879 ordforande@lsf.se / heza@chello.se

Har vi råd att betala överpris för uppgifter som kan göras både billigare och effektivare? Varför tar vi läkarnas dikterande för självklart men inte övrig dokumentationspliktig personal – vad är skillnaden? Om man utbildar sig till läkare, sjuksköterska, sjukgymnast etc - är administration det man verkligen är intresserad av? Vore det inte bättre att med tanke på att befolkningen faktiskt klagar på att inte få träffa läkare/ssk etc utan en massa väntetid – se till att avdela vårdpersonalen att göra just det man är anställd för?

Läkarsekreterarna har massor av idéer om vilka arbetsuppgifter de skulle kunna ta över. Låt dem göra det – men då måste man också skaffa vettiga verktyg och dessutom öppna upp för en flexiblare bemanning samt att annan vårdpersonal än bara läkare dikterar sina journaler. Nu finns sådana verktyg och lösningar som skulle kunna möjliggöra en mer kostnadseffektiv administration

Digital diktering Visst, men det finns en fortsättning också

Vem som skriver mycket, lite, rätt och fel? Skulle du vilja kunna se vem som dikterar kort, långt, lättskrivet och svårskrivet? Vem som skriver mycket, lite, rätt och fel? Mäta, veta, styra, förbättra…

Lätt för administratörer att hålla koll!!

Arbetsuppgifter att ta över från vårdpersonal enligt förslag från primärvårdssekreterare Skriva all dokumentation som inte är jättekort till alla läkare, ssk, dsk, usk, diabetessk, sjukgymn mfl. "Få doktorn att diktera mera och skriva mindre själv." schemaläggning, tidbokning, receptionsarbete, telefon, receptförnyelse, personaladministration, ekonomiadministration, informationsarbete, patientinformation, renskrivning åt andra, utformning av blanketter, mallar för t ex kallelser, enkäter, presentationsmaterial, webbdesign, systemansvar, fakturahantering, inköp av materiel, kontakter med företag/kunder. Bevaka provsvar till pat. Registeradministration. Digitalisera allt sådant som idag är på papper. All patientkorrespondens. Inköp och beställning.

Om familjeläkarens tid kan gå från… …till detta, så… Det är billigare och bättre att låta: Läkarna ägna mer tid åt patienterna. Sekreterare skriva allt som längre än två rader, samt ta över allt administrativt arbete som inte är medicinskt, t ex schemaläggning, tidbokning, receptionsarbete, bokning av telefontider, receptförnyelse, personaladministration, ekonomiadministration, patientinformation. En medicinsk skrivbyrå avlasta de interna sekreterarna med journalskrivningen, så att de får utrymme att avlasta läkarna med administrationen. …kan en normal vårdcentral spara ca 1-2 miljoner kronor om året. Varje procents administrativ läkartid som försvinner, betyder över 100 000 kr/år i besparing. Källa: Studie av sjukhusläkare från 2000, gjord av IHE, Institutet för Hälso- och sjukvårdsekonomi i Lund.

Om sjukhusläkarens tid kan gå från… …till detta, så… Det är billigare och bättre att låta: läkarna ägna mer tid åt patienterna sekreterare ta över mer administration, t ex kring telefontider, journalhantering, information och kommunikation till och med både patienter och andra vårdenheter en medicinsk skrivbyrå avlasta de interna sekreterarna med journalskrivningen …kan ett normalstort länssjukhus spara ca 100 miljoner kronor om året. Varje procents administrativ läkartid som försvinner, betyder över 8 miljoner kronor per år i besparing. Källa: Studie av sjukhusläkare från 2000, gjord av IHE, Institutet för Hälso- och sjukvårdsekonomi i Lund.

Med ett bra verktyg för sekreterare och administratörer så kan man möjliggöra distansarbete för de sekreterare och enheter som vill. Man får också möjlighet att vid behov (och det behovet avgörs helt och hållet av vårdenheten) lägga ut skrivarbete på andra sekreterare eller skrivbyrå. Tekniken är säker, all åtkomst till såväl ljudfiler som journaler är krypterad, journalsignering sker med samma teknik som Bank på Internet. Möjlighet att integrera med befintliga journalsystem så att anteckningen landar hos respektive vårdenhet oavsett journalsystem eller var sekreteraren finns.