© Luckan r.f. 2008
BAKGRUND i Svenska teatern, Luckan myntades … behov av fysisk plats för det finlandssvenska … info om Svenskfinland och informationssamordning socialt, kulturellt, samhälleligt till Glaspalatset (utökades från 4m 2 till 44m 2 ) startar även andra Luckor självständig förening startar VERANDAN (samarbete med Helsingfors stad, Kulturfonden och Luckan) flytt till Forumkvarteret; Infocenter, kulturproducent, shop - Sedan 2006 utvecklas Luckan till projektkoordinator; Ung Info (2005) Produforum (2007) IT-rådgivning Bridge (2008)
Luckorna i Finland Var och en suverän Vettigt för framtiden? Mer samordning? Åland?
Organisation och ledning - Föreningen Luckan i huvudstadsregionen r.f. - Ägarna: Konstsamfundet, Svenska kulturfonden, Folkhälsan, Sydkustens LF och SSC - Styrelsen; ordf. Henrik Wolff + 5 ledamöter - Finansiärerna privata stiftelser och fonder, Offentliga bidragsgivare: Statliga, UVM, Länsstyrelsen, ESF- ilmedel, Kommunala, Städerna i huvudstadsregionen. - Produforum Svenskfinland från och med 2008 inbegriper alla hkommuner i landet.
Ekonomi – en ständig utmaning - Arbetar med trestegsmodell - Likviditetsproblem - Avsaknad av adekvat kommunal finansiering samt kontinuerliga iiistadsbidrag för ordinarie verksamhet. - Stigande driftskostnader ► samma understödspraxis ► problem
BUDGET Privat finansiering cirka euro - Offentlig finansiering cirka euro (samt ESF-finansiering )
Luckan som lokal... Det svenska rummet... Dagstidningar, broschyrer, program... Möteslokal, träffpunkt för finlandssvenskar institutioner, Svensk Oas... Utställningar och vernissage... IT och kunddatorer Koordinering, initiering av olika samarbets- och utvecklingsprojekt.
Verksamhet Försäljning, Infotjänst, Kultur samt Övrigt ( koordinering av Projekt, lokalen Luckan, det svenska rummet ) Luckans Shop - Försäljning av biljetter och produkter med finlandssvensk anknytning Uppgift: - främja intresset för kulturaktiviteter i regionen på svenska (allt samlat vpå ett ställe) - synliggöra produkter som stöder Luckans verksamhet och det sfinlandssvenska kulturarvet.
INFOTJÄNST (även UngInfo) Uppgift: Informationstjänsten betjänar kunderna med information på bred bas från olika samhälls- områden, kommunal och statlig service till tredje sektorns aktiviteter och tjänster. Kundservice i centret, per telefon och e-post samt genom webbtjänster.
WEBBTJÄNSTER
KULTUR OCK KULTURPRODUKTION (Verandan) Uppgift: - teater, musik, film, klubbar, saftsalonger, utbildningstillfällen - utställningar - workshops och konstfostran för barn och ungdomar - producent & samproducent - alltiallo hjälpare för kulturskapare
- Cirka fysiska besök 2007 Antalet fysiska Luckankunder i procent 2006: arbete 7 socialt 5 utbildning 7 tidningar 15 datorer 37 evenemang 13 fonder 10 - Cirka virtuella besök E-post- och Internetförfrågningar per månad evenemang 100 pressmeddelanden 40 servicekatalogen 30 seniorer behöver kunskap 25 jobbsökande 25 fonder/Fyrk 40 praktiska problem hemma och socialt KUNDSTATISTIK Kundgruppstillhörighet 2007 Svenskspråkiga 60 % Finskspråkiga 20 % Utlänningar 20% (datorer och handledning, utveckling under 2008 BRIDGE)
VÄXANDE PROJEKT I LUCKAN - Kulturutvecklingsprojektet för hela Svenskfinland, Produforum - Det finlandssvenska medborgarkontoret i regionen samlad telefon- & Internetservice samt en gemensam fysisk svensk punkt - Integrationsprojket (BRIDGE) - Koordinering av svensk ungdomsinformation, Ung Info - Plattform för det nordiska
- Samarbete (partners) - Synergier - Projekt - Ambassadörer (låg tröskel)