Copyright © 2000, affectus ab 1 031-922 678, 031-922 331...vad bidde det då då?...

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
En Dag i Ramadan Ramadan
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Bona tar fram det bästa i varje trägolv.
Idrottslärare om astma
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Projektföljeforskning
MS Excel 2007 Dag 1 Lärare: Mahmud Al Hakim. Agenda 1.Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3.Formler 4.Formatera 5.Diagram Att läsa: sid.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Next previous Mjukvaruprocessen: översikt och repetition. XP: problemformulering. JUnit. Innehåll Allmännt om utvecklingsprocesser från Bruegge kapitel.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Presentationens avskrift:

Copyright © 2000, affectus ab , vad bidde det då då?...

Copyright © 2000, affectus ab 2 lätt att underhålla driftsäkert prestanda snyggt billigt häftigt snabbt lätt att använda manualer/hjälp lite buggar räknar rätt ? bra design Vad anser du vara ett bra mjukvarusystem?

Copyright © 2000, affectus ab 3 $ Användarbaserat Enastående Värdebaserat Produktbaserat Utvecklings och underhållsbaserat $ feature if ( x > y ) { x = 0; } $ 1 feature Vi har olika kvalitetsperspektiv Wow

Copyright © 2000, affectus ab 4 Gör rätt sak, gör det på rätt sätt, gör det rätt första gången och gör det inom rätt tid till rätt kostnad Sponsor Kund/ användare Kvalitetsperspektiv Rätt produktBehovFörväntningar

Copyright © 2000, affectus ab 5 Hur brukar det gå ? - Projekt försenas kraftigt - Projekt läggs ned - System tas ur drift - System används aldrig - Missförstått verksamheten - Verksamheten ändrats - ”Features” som ingen använder

Copyright © 2000, affectus ab 6 Fördelning i genomsnitt Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Succé: rätt tid, inom budget, all funktionalitet som initial spec. Klarar det: försenat, över budget, färre funktioner än initial spec. Avbryts: proj avbryts vid någon tidpunkt under projektets livscykel.

Copyright © 2000, affectus ab 7 Fördelning per företagsstorlek Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Stora: Medel: Små: Stora: kr Medel: kr Små: kr miljoner kr i intäkt/år kostnad per projekt

Copyright © 2000, affectus ab 8 Budget StoraMedelSmå 78% 82%114% Budget Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Stora: Medel: Små: Stora: kr Medel: kr Små: kr miljoner kr i intäkt/år kostnad per projekt

Copyright © 2000, affectus ab 9 Kostnader under produktens livscykel Källa: SEI, Software Engineering Institute

Copyright © 2000, affectus ab 10 Försening Stora Medel Små 130% 102% 139% Planerad leverans Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA) Stora: Medel: Små: Stora: kr Medel: kr Små: kr miljoner kr i intäkt/år kostnad per projekt

Copyright © 2000, affectus ab 11 Lyckas vi över huvud taget leverera någonting som används så är det bra

Copyright © 2000, affectus ab 12 Varför är succé så svårt ?

Copyright © 2000, affectus ab 13 Faktorer som karaktäriserar projekt som läggs ned - Ofullständiga krav - Avsaknad av verklig användare - Resursbrist - Orealistiska förväntningar - Bristande support från ledningen - Ständiga kravförändringar - Dålig planering - ”Behövde det inte längre...” Källa: The Standisg Group CHAOS study 1996, (baserat på projekt i USA)

Copyright © 2000, affectus ab 14 Symptom som karaktäriserar misslyckade projekt - Behov (Bristande förståelse för verksamheten och behoven) - Kravförändringar - Bristande mjukvarukvalité - Moduler passar ej ihop - Allvarliga problem upptäcks för sent - Glidande projektplan - Kommunikation (Vet ej vem, vad, när, hur och varför... ändrades, infördes togs bort) Källa: Philippe Kruchten ”The Rational Unified Process”

Copyright © 2000, affectus ab 15 Mjukvaruprojekt svänger Start Leverans hur då, jaha, vem, varför... det går väl bra ooopps...där satt den!

Copyright © 2000, affectus ab 16 Hög förseningsrisk då krav ändras mot slutet Start Leverans ????

Copyright © 2000, affectus ab 17 Stabilisering Det tar ungefär lika lång tid för ringarna från en sten att klinga ut som från 10 små.

Copyright © 2000, affectus ab 18 Bäst när det svallar som mest. Bättre en stor sten än flera små.

Copyright © 2000, affectus ab 19 Det kanske inte ens behövs !?

Copyright © 2000, affectus ab i-top faktorer för succé 1 Användaren är med 2 Support/engagemang från ledningen 3 Klara, tydliga krav 4 Bra planering 5 Realistiska förväntningar 6 Små, korta iterationer 7 Kompetenta medarbetare 8 Ägandeskap 9 Klara visioner 10 Hårt arbetande och fokuserade medarbetare

Copyright © 2000, affectus ab 21 DMV ( California Department of Motor Veicles ) Spenderade 45 miljoner dollar (360 miljoner kr) under 3 år på en applikation för registrering av körkort. Sedan lades projektet ned. (Saknade samtliga succéfaktorer förutom realistiska förväntningar) Hyatt Hotels Spenderade 15 miljoner dollar (120 miljoner kr) på ett modernt system för bokningar från flygplanstelefon. Lyckades i tid, under budget och du kan använda systemet idag. (De hade samtliga succéfaktorer )

Copyright © 2000, affectus ab 22 Håll balansen i mjukvaruutvecklingens ekonomi Kostnad Tid Kvalité Omfattning

Copyright © 2000, affectus ab 23 Kostnad: Problemet löses Tid Pengar Tid: Kvalité och omfattning tid

Copyright © 2000, affectus ab 24 Omfattning: kvalité omfattning Kvalité: Långsiktiga vinster Kortsiktiga vinster

Copyright © 2000, affectus ab 25 Vem styr vad ? Kostnad Tid Kvalité Omfattning ( Hur skulle du ange kvalité ? )

Copyright © 2000, affectus ab 26 Hur anges kvalitén Välj ut 1 primärt kvalitets-perspektiv och en sekundär. (...de övriga får vi på köpet )

Copyright © 2000, affectus ab 27 Användarbaserat Enastående Värdebaserat Produktbaserat Utvecklings och underhållsbaserat Ex 1) Nosradarn till JAS 39 Gripen: Alla viktiga funktioner och egenskaper skall finnas med och fungera! Gedigen dokumentation, design mm 1 2

Copyright © 2000, affectus ab 28 Användarbaserat Enastående Värdebaserat Produktbaserat Utvecklings och underhållsbaserat Ex 2) Program på en mässa eller ett dataspel Snyggt, imponerande, ”wow” och ”cool”!! Kort tid, få resurser, billigt 1 2

Copyright © 2000, affectus ab 29 Minsta leverans/enhet som ger högsta värdet för verksamheten leverans 1 leverans 2 leverans 3 leverans 4 ( I XP rör det sig om veckors iterationer. I Crystal Clear om månader ) krav användare VISION

Copyright © 2000, affectus ab 30 Exempel: Word skriva ut skapa och spara dokument häftigt animerat hjälpsystem infoga excel-kalkylblad rita figurer automatisk stavningskontroll

Copyright © 2000, affectus ab 31 Verksamhetsanalys Systemanalys Desig Kodning Integration Leverans n

Copyright © 2000, affectus ab 32 ”...smaller time frames, with delivery of software components early and often, will increase the success rate.” The Standisg Group CHAOS study 1996.

Copyright © 2000, affectus ab 33 Sammanfattning: