UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling www.unece.org - Environmental.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Advertisements

IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Ulf P Andersson GMV
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Presentation General Mills Nordic July General Mills Total omsättning Fiscal Year F10 (till April 2010) ca 14,8 Mrd US $ Representation i mer än.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling HU2 HU2 möte på SLU, Uppsala, 30 oktober 2009 Program 9-10 SLU presenterar sin verksamhet och hur man integrerat.
Ministry of Science, Innovation and Higher Education Fact finding mission 6 February 2013 Internationalisering av högre utbildning i Danmark Line Verbik.
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
FINLANDS KEMISKA INDUSTRI
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Rätten att gå i skolan Funktionshindrade 90% av funktionshindrade i Afrika går ej i skolan Ursprungsbefolkningen Vietnam: Skrivkunigheten är 87, hos ursprungsfolk.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
Landstinget i Uppsala län 2014
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
EES-skolans ledningsgrupp
Territoriell sammanhållning – samarbete över nationsgränser Sverker Lindblad, Näringsdepartementet Europaforum, Östersund
CDT erfarenhet av EU-projektPage: (LTU) CDTs Erfarenheter av EU-projekt INNEHÅLL (20 min): * Kort om vad CDT är/gör * CDT-erfarenheter av EU.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Nationella klusterkonferensen 2012 Innovativa kluster som verktyg i smart specialisering, Maria Lindqvist Senior Research Fellow, Nordregio.
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Gatukontorsdagar i Kalmar 20 – 22 maj 2008
Samarbete mellan företag och universitet med start 2004 Erika Gustafsson.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
E-böcker på vetenskapliga bibliotek, Göteborg, Forskningsbiblioteket som utgivare av e-böcker Carin Björklund Göteborgs universitetsbibliotek,
Urbana Social-Ekologiska System
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Beslutsstöd i (militär) ledning av nödsituationer Mer om hur officerare hanterar tid, osäkerhet och mer eller mindre våldsam dynamik Claes Sundin.
Central Baltic Programme Ester Miiros Contact Point Åland April 2015 CentralBalticCentral Baltic Programme
SIDAN 1 Network of Local Authority Observatories on Active Inclusion LAO Stockholm EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Framtidskompetenser Ditt namn här börja här:
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Utrikesdepartementet Ett nytt policyramverk för utvecklingssamarbetet Maj 2016.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Baltic Sea - Chesapeake Bay - Bohai Sea- Bay of Bengal
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Det ökade internationella jämförandet ur ett rättighetsperspektiv
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
The director of education and Research-Based Education
UNISDR:s förväntning på Making Cities Resilient kommuner
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Valmöjligheter T5 FEK 30 HP eller NEK 30 HP NEK AFFÄRSRÄTT/FEK FEK
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling www.unece.org - Environmental Policy – Education for Sustainable Development

UNECE-strategin Antagen av utbildningsministrar och miljöministrar från 55 länder 2005 Årlig kortfattad rapportering från implementeringen Större uppföljningar kombinerade med DESD-uppföljningarna

UNECE-strategin Syfte och mål att uppmuntra UNECE:s medlemsstater att utveckla och integrera UHUT i sina formella utbildningssystem, i alla relevanta ämnen, och i icke-formell och informell utbildning. Detta kommer att förse människor med kunskaper om hållbar utveckling och med färdigheter inom området, vilket ger dem större kompetens och självförtroende och ökar deras möjligheter att agera för ett hälsosamt och produktivt liv i samklang med naturen och med hänsyn till samhälleliga värdemönster, rättvis behandling av människor oavsett kön samt kulturell mångfald.

UNECE-strategin Expertgrupp för indikatorer (för implementeringen) Expertgrupp för kompetenser i UHUT

UNECE-strategin Centrala teman för hållbar utveckling: fattigdomsminskning, medborgarskap fred, etik, hälsa demokrati, förvaltning, säkerhet mänskliga rättigheter, miljöskydd, hushållning med naturresurser kulturell mångfald, likställdhet mellan könen lokalt och globalt ansvarstagande, m.m

Anna Lundh, Utbildningsdepartementet anna.lundh@education.ministry.se Internationella processer för utbildning för hållbar utveckling: UNESCO och UNECE Anna Lundh, Utbildningsdepartementet anna.lundh@education.ministry.se

UNECE-strategin ”De studerande på alla nivåer bör uppmuntras att använda kritiskt och kreativt tänkande, systemtänkande samt eftertanke i både lokala och globala sammanhang; detta är förutsättningar för att agera för hållbar utveckling.”

UNECE-strategin Lärandet och pedagogiken: Använda ett brett spektrum av delaktighetsbaserade, processinriktade, problemlösnings-orienterade undervisningsmetoder. … scenarier, rollspel, fallstudier analys av god praxis praktisk arbetsplatserfarenhet, m.m

Ansvarigt FN-organ för FN:s årtionde för utbildning för hållbar utveckling (DESD) UNESCO

UNESCO World Conference on Education for Sustainable Development Bonn, 31 mars – 2 april 2009 Sätta utbildning för hållbar utveckling (UHUT) på agendan UHUT + utbildning med kvalitet (EFA) Utbyta goda exempel, erfarenheter och åsikter om UHUT Identifiera prioriteringar för fortsatta DESD Bonndeklarationen

Bonnkonferensen ESD 50 ministrar ”high level segment”: Lars Leijonborg Ungdomsmöte: Pernilla Ottosson 700 personer från 150 länder Drygt 20 svenskar Posters, workshops, möten, mingel

Bonnkonferensen

Bonnkonferensen ESD Högre utbildning specifikt Workshop Lärarutbildningen Deklarationen: skrivningar Innehåll, pedagogik, uppföljning & forskning

Bonnkonferensen ESD Bonndeklarationen Processen Innehållet Hur ska den användas? Call for action

Bonndeklarationen “n) Develop knowledge through ESD networking. Identify and support schools, universities and other higher education and research institutions, education centres and education networks that could serve as centres of expertise and innovation that develop and share knowledge, and create resources for ESD…”

Bonndeklarationen “o) Encourage and enhance scientific excellence, research and new knowledge development for ESD through the involvement of higher education institutions and research networks in ESD. Mobilise the core functions of universities: teaching, research and community engagement to strengthen global and local knowledge of ESD, and utilise the UNESCO ESD Chairs and UNESCO programme networks in this process…”

Bonnkonferensen ESD Webbplats med mycket information, referenser etc: www.esd-world-conference-2009.org