Resmål och resvägar Önskan och behov.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Advertisements

Gästkategorier Logi.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Samhällsekonomi 2.
Samhället är mer än summan av sina delar
Centrala innehåll och kunskapskrav
Reseproduktion och försäljning
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
SAMHÄLLSEKONOMI.
Vår plats/andra platser
Turismen växer fram kapitel 2
Praktisk arbetslivsorientering
Hälsa och Kondition.
Världens största näring
Hur bör samhället organiseras
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Behov av guider och reseledare
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
Demokrati och hur Sverige styrs
Turismens historia kapitel 2.
Områdesutveckling Torpa
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Förslag till planering kapitel 12
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att hitta sina kunder och lära känna dem
Läroplansträff fritidshem
Reseproduktion och försäljning
Resor och reseförmedlare
Val av transport till resmålet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Resvägen som attraktion
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Aktiviteter och upplevelser
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Vad är identitet?.
Hälsa och Kondition.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Kapitel 4 Efterfrågan Olika typer av behov människan har. Kunskapskrav: olika målgrupper och deras behov samt föreslå passande aktiviteter och tjänster.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Möjlighet till Egen Kraft!
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Kommunikation.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Beroendeskala Källa, folkhälsomyndigheten
Anhörigstödet i Falkenberg
Familjens ekonomi Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Resmål och resvägar Önskan och behov

Önskan och behov En önskan eller ett behov av att resa kan uppstå på många olika sätt: En väns berättelse från en resa Platser vi blir intresserade av genom reklam Inbjudan från en släkting En längtan att få koppla av från vardagen Arbetet kräver det

Maslows behovstrappa

Maslows trappa - turismen Fysiska behov Bra boende och god mat Trygghet Säkerhetsåtgärder mot våld, stöld och brand Gemenskap Vänligt bemötande och omtanke Uppskattning Aktiviteter som ger uppmärksamhet från omgivningen Självförverkligande Nya upplevelser och nya kunskaper

Behovsanalys – fem grupper Fysiska behov Behov av rekreation genom sol, bad och motion Intellektuella behov Behov av att förstå såväl sin egen som andras kultur, till exempel konst, musik eller dans Mentala behov Behov av tid för egen reflektion, till exempel yoga eller pilgrimsvandringar Sociala behov Behov av att besöka släkt och vänner eller träffa nya människor Behov av status Behov av personlig utveckling, utbildning eller erkännande av andra

Från behov till uppföljning Behov av att resa: bedömning av skäl som talar för och emot resan Informationssökning och värdering av olika alternativ: sökning på internet eller kontakt med resebyråer Inköpsbeslut: beslut om resmål, transportsätt och boende Förberedelser inför resan: resan betalas, kläder och utrustning ordnas Genomförande av resan: upplevelser, mat, boende, transporter med mera Utvärdering och uppföljning: slutlig utvärdering av resan som påverkar kommande resplaner

Från behov till uppföljning Som researrangör måste man vara medveten om vad som påverkar individer vid varje steg Faktorer som arrangören själv kan påverka är exempelvis kostnaden för resan och vilka aktiviteter som ingår i priset Lika viktigt är vilket förtroende som individen har för researrangören och resmålets rykte Dessutom påverkas individen av andra saker, till exempel personens sociala status, värderingar och attityd Ju dyrare en resa är desto mer omfattande blir processen från behov till uppföljning En sista minuten-resa till ett lågt pris föregås av en snabbare och mer kortfattad process

Affärsresenären

Affärsresenären Efterfrågan på affärsresenärer styrs av företagens behov av direkta kontakter med kunder och leverantörer Att komma bort från kontoret till en lugn mötesplats leder ofta till effektiva möten Många kombinerar ofta länge affärsmöten med olika typer av fritidsaktiviteter Affärsresenärer reser ofta i första klass, bor bra och betalar fullt pris vilket gör dem till lönsamma passagerare och gäster Transportföretag och hotell har därför utvecklat snabba och bekväma alternativ för deras resor och boende

Privatresenären

Privatresenären Möjligheten att göra en privatresa är både beroende av individen själv och av de ramar som finns i samhället En viktig förutsättning är att man är ledig Betald semester och flexibel arbetstid ger möjlighet till förlängda weekendresor och andra kortare resor En annan viktig förutsättning är att man har råd Det finns ett samband mellan exklusiva researrangemang och inkomst Det finns däremot inget samband mellan hög inkomst och ett stort antal privata resor Människor som reser mycket på jobbet undviker att resa på fritiden

Resande under livscykeln Barn under 10 år följer ofta med sina föräldrar Tonåringen reser gärna med sina kamrater där man bor, äter och reser billigt Unga par utan barn reser mycket och satsar på långa resor till USA, Asien och Australien Par med barn har sämre ekonomi och har kortare resor tidsmässigt som är mer organiserade Personer i medelåldern har bättre ekonomi och mer tid vilket gör att de reser åter oftare och längre Unga pensionärer reser gärna på kryssningar och andra typer av gruppresor Efter ca 80 reser man inte längre på samma sätt

Faktorer som minskar resandet Det finns flera faktorer som kan minska möjligheterna att resa: Brist på pengar: resan är för dyr Brist på tid: familj och arbete tar tid Brist på intresse: fritid och arbete har ingen anknytning till turism Hälsoproblem eller funktionsnedsättning Familjeförhållande: ensamma föräldrar med barn eller anhöriga till gamla och sjuka För turismnäringen gäller det att ta hänsyn till dessa hinder genom att skapa anpassade produkter