Från rekrytering till examen ur ett studievägledarperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
På KI:s hemsida hittar du information som vänder sig till alla KI:s studenter ingång för student Studievägledning Studera utomlands Studenträtt.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Välkommen till Studenthälsan!
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Vad innebär val av vårdenhet?
Utlandsstudier för I:are
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Patientsäkerhetsronder
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Tillbaka till början… Ur ansökan: Huvudproblemet, som projektet ska bidra till att lösa, kan sammanfattas i att det inom organisationerna finns okunskap.
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Den individuella utvecklingsplanen
Samverkansinsats Trampolinen
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevaktiva utvecklingssamtal
Lunds Tekniska Högskola | Industriell ekonomi | Studievägledningen 2013 Utbildningsinformation I12 STUDIEVÄGLEDARE INGRID HOLMBERG.
Läroplansträff Välkomna!.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
UNGDOMSPROJEKT KALIX. Tron på sig själv Starka sidor Självförtroende Motivation Anställningsbar.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Vem är jag, Vem är du?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Studentcentrum Studievägledning Stöd vid funktionshinder Studenthälsan Antagning Examina Ladokgruppen.
Elev loggbok.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Studentcentrum Studievägledning Stöd för funktionsnedsättning Studenthälsan Antagningen Examina Ladokgruppen.
Studentcentrums stöd för dig som studerar vid Umeå universitet.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Workshop Arbetsplatslärande.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Från rekrytering till examen ur ett studievägledarperspektiv

Studenten i fokus! Studenten skall ges tillgång till studievägledning och yrkesorientering. Högskolan skall se till att den som avser att påbörja en utbildning har tillgång till den information som behövs.” Högskoleförordningen – 6 kap 3 § TYSTNADSPLIKT

Studenten i fokus! ”På alla utbildningar ska finnas en studievägledare (eller lärare med studievägledares uppgifter) som på ett tidigt stadium kan fånga upp signaler om olika studierelaterade problem och som studenterna kan vända sig till. Studievägledaren ska om så behövs informera studierektor (eller motsvarande) och föreslå åtgärder.” I dokumentet ”Riktlinjer för relationen mellan LU och universitetets studenter” fastställt av universitetsstyrelsen 2008-12-04.

SVL:s huvuduprocesser - Studenten i fokus! Vägledning och coachning Koordinering av introduktionsaktiviteter Projektledning för phös- och fadderutbildning Ansvar för uppföljning av studenter – retentionsarbete Information och rekrytering – gymnasiedagarna, tekniskt basår, t.ex.

INFORMATION – VÄGLEDNING – COACHNING - SVL-JOUR PROGRAMLEDNING Karriären Framtiden Presumtiva studenter Gruppväg- ledning Uppföljnings-samtal åk 1-3 Introduktion Missat första matten Utlands-information Exjobb Examen Åk 5 Åk 0 EWS enkät SI Phös Fadder utb Specialiseringsval Kontakter med alumner Karriärcenter CV Intervjusituationer Gymnasie-dagarna Tekniskt basår Studenters studie- och karriärplanering Individuella studieplaner INDIVIDUELLA STUDIEPLANER STUDIEUPPEHÅLL - AVBROTT

Studievägledningens (SVL) roll i programledningsarbetet Vid programledningssammanträden finns en ständig punkt på dagordningen – ”SVL informerar”. SVL:s roll i programledningens arbete är att förankra, förtydliga och synliggöra studentperspektivet.

Studievägledningens (SVL) roll i programledningsarbetet Agera bollplank för programutveckling/kursutveckling. Lyfta aktuella projekt och frågor till programledningen och göra dem till hela programledningens angelägenhet – t.ex. introduktionens innehåll och upplägg.

Studievägledningens (SVL) roll i programledningsarbetet Ta emot signaler från både lärare och studenter om aktuellt läge om hur en kurs/student fungerar. Studenternas ”ombud” och möter studenternas behov Fundera över konsekvenser för studenter – av beslut och annat som kan påverka studenternas situation.

Exempel på väglednings/coachsamtal Få tillbaka motivationen för studierna Få tillbaka självförtroendet Röster från studenter: ”Stödet, uppmuntrandet och inspirationen från svl har gjort att jag klarade min utbildning på LTH, på senare år även med mycket goda studieresultat. Svl gav aldrig upp hoppet om mig och detta bidrog till att jag byggde upp ett väldigt gott självförtroende och har nu börjat doktorera.” ”SVL har fått mig att tro på mig själv och hjälpt mig utvecklas som person.”

Exempel på väglednings/coachsamtal Samtal kring studiestrategier och planering Målfokusering Röst från student: ”Vi diskuterade och gjorde upp en plan om hur jag skulle komma i kontakt med mina studier och fick även hjälp med att komma över chocken att gå från gymnasiet till högskolan. Jag fick hjälp med att lära mig studietekniken och började klara tenta efter tenta.” ”Hit har jag kunnat vända mig när jag behövt råd och stöd hur jag ska lägga upp och planera mina studier. Det har alltid varit fokus på att lösa problem så smidigt som möjligt för mig som student, vilket i hög grad har underlättat min tillvaro.”

Exempel på vägledning/coachsamtal Karriärplanering med framtida mål och delmål Röst från student: ”Hade jag inte fått denna hjälp och uppmuntran från svl hade jag hoppat av utbildningen.”

Exempel på vägledning/coachsamtal Ind. studieplanering, t.e.x för elitidrottare, småbarnsföräldrar, vid uteblivna studieresultat, sjukdomar, funktions-hinder etc. Utlandsstudier Specialiseringsval Exjobb Röst från student: ”Även om jag haft en idé om hur saker varit eller idéer om hur man ska lägga upp studieplanen så har det varit en stor trygghet att kunna få denna hjälp och samtidigt kunna diskutera idéer man haft och få dessa bekräftade.”

Vägledning och coachning ”Röst från student: Det heter ju studievägledning och mycket riktigt var det JAG i slutänden som fattade besluten, men för att komma fram till ens beslut är det ovärderligt att få de olika möjligheterna klargjorda för sig och helt enkelt ha ett bollplank.”

Kuratorerna - Funktionshinder Antal kända studenter med funktionshinder: Lå 05/06 52 stud varav 35 med dyslexi Lå 07/08 75 stud varav 51 med dyslexi Lå 09/10 95 stud varav 67 med dyslexi

Kuratorerna - Funktionshinder Kriterier: Beslut om pedagogiskt stöd avseende lå 09/10 eller tidigare samt terminsregistrering i Ladok H09 och/eller V10   Övriga diagnoser: ADHD (2), Asbergers syndrom (4), Diskbråck och ischiassmärta, Epilepsi, Hörselnedsättning (4), Inflammatorisk ledsjukdom, Koncentrationsstörning, Neurologisk skada, Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (2), Primär språkstörning, Psykisk funktionsnedsättning/psykiskt funktionshinder (5), Synnedsättning/synskada (5) Anm: Totalt har 8 studenter en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, eftersom ADHD och Asbergers syndrom ingår i den gruppen.

Varför? ”Fick mig att inse verkligheten” ”Studenthjulet! En överblick som kan bli tankeställare” ”Att se att det finns resurser och människor som kan hjälpa till och bryr sig” ”Att få en spark i ändan när det gäller att förbättra studietekniken”

Gruppsamtal F, Pi, N Start läsvecka 1 Ca 45 min/gruppsamtal Ca 190 studenter Totalt 14 grupper Marknadsföring Time Edit

Innehåll Allmän information Studieteknik Coachning Min studie- och karriärplanering

Studieteknik Metaplansövning med post-it lappar Steg 1: vad är bra studieteknik? (individuellt) Steg 2: kategorisera (gemensamt) Steg 3: återkoppling/diskussion Steg 4: konkreta tips

Coachning Studenthjulet Hur ser balansen ut? Hur vill du ha det?

GROOW GOAL – vad är ditt mål? REALITY – hur ser nuläget ut? OPTIONS – möjligheter OBSTACLES – hinder WILL – vad blir ditt nästa steg? Identifiera dina möjligheter/ hinder

Min studie och karriärplanering Studieplanering Satsa på dina studier Se gruppen som en resurs Sikta mot dina mål Karriärplanering Att bygga nätverk CV föreläsning

CoachHing – Högskoleingenjörsutbildningarna i HBG CoachHing: ett samlingsnamn för våra aktiviteter inom högskoleingenjörsutbildningarna Coachning som ett pedagogiskt verktyg. Coachning ger studenten konkreta redskap att arbeta vidare med på egen hand, t ex tidsplanering och att arbeta med delmål och utmaningar. Genom att använda coachning känner vi att det skapas dynamiska och aktiva möten mellan oss och studenterna. Varje student blir synliggjord och ges möjlighet till reflektion över sin egen studiesituation.

CoachHing – Högskoleingenjörsutbildningarna i HBG Steg för steg mot smartare studiestrategier CoachHing består av olika aktiviteter i steg som är tidsstyrda utifrån studentens behov. Teambuilding Under första veckan får studenterna lära känna varandra och träna på att i grupp lösa en enklare uppgift Seminarium om studiestrategier Äger rum under de första veckorna på första terminen. Under seminariet får studenten bl a arbeta med mål, tidsplanering, studieteknik och utmaningar under studietiden

CoachHing – Högskoleingenjörsutbildningarna i HBG Uppföljning, enskilt och gruppvis Första uppföljningen sker i grupp efter första tentamensperioden, därefter erbjuds studenten enskild uppföljning ett flertal gånger under hela utbildningstiden. Dessutom kan studenten alltid boka in tid för studievägledning Enskild coaching Studenten erbjuds enskild coaching under hela studietiden Coaching som moment i kurser Studenter i projektkurser erbjuds coaching på teman projektledning och konflikthantering

Syftet med Introduktionen ATT LÄRA KÄNNA: kurskamrater, äldre teknologer, SVL, lärare ATT FÅ KÄNNEDOM OM: Helheten i utbildningen, vad som händer i lp 1, Snabbt komma in i studierna med planering, yrkesrollen * ATT KÄNNA SIG HEMMASTADD: på Campus och i Lund

Samarbete mellan LTH – SVL – Kuratorer – Nollegeneral - TLTH Phös-fadder utbildning Ledarskap Konflikthantering Gruppdynamik Kommunikation Reflektion Metaplan Kamratstöd Rollspel Alkoholhantering Likabehandling Lagar Värderingsövningar Olika teman utifrån Likabehandlings-lagen TINTO Studiekompisar Kommer jag att passa in? Kommer jag att klara studierna? Studiestrategier

Phös- fadderutbildning REFLEKTION över sin roll som phös Kamratstöd Rollspel Värderingsövningar

Kvalitetsuppföljningar – Studenten i fokus! Benchmarking – frågor kring tillgänglighet och bemötande vid e-mail och personliga besök hos svl (och kuratorer) Varje moment vid phös- och fadderutbildning (4 st) Utvärdering av gruppvägledning för nyantagna läsv 1-4 Utvärdering av introduktionsaktiviteter för de nyantagna Utvärdering av stöd till phösen från programledningar och svl efter avslutad nollning/introduktion. Utvärdering av effekter av studievägledning – pedagogisk kurs VI VILL ALLTID BLI BÄTTRE!