Juridik och etik kring svenska biobanker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Patientsäkerhetslagen
Lagstiftning – en översikt
LSO på skadeplatsen.
Datajuridik i vardagen av betydelse för kvalitetsregister
Dagar om lagar, Göteborg
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Vilka bestämmelser hindrar surrogatmödraskap?
Vad kan du lämna ut till vem?
Forskningsetisk prövning
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Avlidens journal – vad gäller idag ?
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Överenskommelse om samverkansformer mellan läkemedelsföretag och den offentliga hälso- och sjukvården och dess medarbetare Ändringar gällande fr o m 1.
Landstingens biobanksprojekt1 Biobankslagen Om biobanker och biobankslagen.
Intressenter OL108A.
Handläggning enligt SoL
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Tönus Idrottsmedicinkurs, Visby Måndag den 9 juni 2014 IDROTTSMEDICINSK ETIK Åke Andrén-Sandberg
Etik Moral Filosofi.
Rättsregler för rättsintyg
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Nya föreskrifter och allmänna råd
DEN NYA KAMERALAGEN.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Patientjournallagen Ändamål
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
FMN, SEPTEMBER BRA FÖR FASTIGHETSMÄKLAREN ATT VETA OM ________________________________________________________________ Budgivning vid förmedling.
Delegering Vem får delegera?
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
Principer för utredningar av oegentligheter
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Forskningsetik Lars Sandman Prioriteringscentrum, HSA, IMH, Linköpings universitet.
Välkommen! Denna presentation handlar om de tre lagarna: Upphovsrätten, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen. Korta exempel på vad.
1 Forskningsetik Claes Corlin. 2 Etiska dimensioner FORSKARETIK Forskarens egen moral Hederlighet Ej plagiat Öppenhet Redovisa källor Andra kan pröva.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Integritet läroplansanalys.
SÅ SÄGER LAGEN… Upphovsrättslagen Marina Kozlova, 2016.
Dataskyddsförordningen
Patientdatautredningen och kvalitetsregister idag och i framtiden
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Ny biobankstjänst SBR 2.0.
Presentationens avskrift:

Juridik och etik kring svenska biobanker

Den här presentationen ger en överblick över juridiken kring biobanker, visar var etiska hänsyn kommer in och nämner kort Nationella biobanksprogrammets forskning kring juridiska och etiska aspekter av biobanksanvändning.

De allra flesta prover som sparas i biobanker tas rutinmässigt inom sjukvården i samband med undersökningar och uppföljningar. Användningen av biologiskt material från människor i sjukvård och forskning regleras sedan 1 januari 2003 av en särskild lag: lagen (2002:297) om biobanker i hälso- och sjukvården m.m., oftast kallad biobankslagen. Det centrala syftet med biobankslagen är att skydda provgivarnas integritet samtidigt som forskningsintresset värnas.

Biobankslagen gäller för biobanker som inrättats i Sverige i offentlig eller privat vårdgivares regi (primära biobanker) eller som bildats av prover som ursprungligen kommer från sådan verksamhet (sekundära biobanker). Den gäller alltså inte för biobanker som skapas genom att någon annan än en vårdgivare, t.ex. ett läkemedelsbolag, samlar in vävnadsmaterial. Biobankslagen gäller endast för prover som kan härledas till de människor de härstammar från (genom att bryta kodnycklar etc.). Den är dessutom bara tillämplig på prover som sparas under längre tid.

Biobankslagen gäller endast själva proverna Biobankslagen gäller endast själva proverna. För alla uppgifter om provgivarna – journaler, hälsoregister etc. – gäller annan lagstiftning. Biobankslagen reglerar inrättandet av biobanker och sparandet av material i dem. Etikprövningslagen reglerar möjligheten att vid forskning använda bl.a. vävnadsmaterial och – då samtycke ej finns – personuppgifter. Sekretesslagen reglerar möjligheten att få del av personuppgifter. Personuppgiftslagen reglerar behandlingen av personuppgifter.

De olika lagarnas relevans kan illustreras på följande sätt: Biobankslagen Etikprövningslagen Primära Sekundära ”Privata” Personuppgifter biobanker biobanker biobanker Personuppgiftslagen Sekretesslagen

I samband med att en biobank inrättas ska huvudmannen för biobanken fastställa för vilka ändamål biobanken får användas. De centrala kategorierna är vård och behandling och andra medicinska ändamål, kvalitetssäkring, utbildning och forskning. Beslut om att inrätta biobank ska anmälas till Socialstyrelsen. Biobanker som inrättats före 1 januari 2003 måste anmälas till Socialstyrelsen före 1 januari 2005.

Huvudmannen för en biobank bestämmer vem som ska få tillgång till proverna. Huvudmannen kan inte tvingas att lämna ut biobanksprover till exempelvis forskning. Prover från en sekundär biobank – dvs. biobank som bildats av prover som ursprungligen kommer från en biobank i vårdverksamhet – får inte lämnas vidare. Undantag finns, t.ex. får material i en bank för forskningsändamål lämnas till en annan enhet för forskning. Utlämnande kan även ske till utlandet. Proverna ska då vara kodade och ska återlämnas eller förstöras då arbetet för vilket de utlämnades är gjort.

Enligt biobankslagen krävs informerat samtycke från provgivare för lagring och användning av prover i biobank. I praktiken berörs alla prover som tas i vården för att sparas av kravet på informerat samtycke. Informerat samtycke syftar på en process där provgivaren informeras och med stöd av informationen fattar beslut om huruvida han/hon samtycker till det samtycket gäller. För att samtycket ska vara moraliskt relevant krävs att provgivaren får tillräcklig information, att han/hon förstår informationen och att samtycket är frivilligt.

Ett samtycke kan när som helst återkallas, helt eller partiellt, utan att några skäl behöver anges. Avser återkallelsen all användning ska provet förstöras eller avidentifieras (det senare innebär att materialet inte längre i praktiken kan kopplas till en bestämd individ). Den enskilde provgivaren kan dock inte bestämma vilket av dessa alternativ som ska realiseras – det avgör biobankens huvudman.

Vad spelar det för roll om provgivaren har givit sitt samtycke Vad spelar det för roll om provgivaren har givit sitt samtycke? En rutin med informerat samtycke skyddar den enskilda människan genom att hon får möjlighet att själv bestämma om hennes prover ska få lagras och användas för t.ex. forskning. Hon kan då ta hänsyn till risker och ev. integritetskränkning. Väletablerade rutiner med informerat samtycke innebär också att det finns en öppenhet kring den verksamhet samtyckena berör. En sådan öppenhet är sannolikt positiv för allmänhetens förtroende för svensk sjukvård och medicinsk forskning.

Om man vill använda materialet i en biobank för annat ändamål än vad som omfattas av tidigare informerat samtycke krävs ett nytt samtycke till det nya ändamålet. Undantag från kravet på nytt samtycke gäller för forskning och kliniska prövningar. Avser det nya ändamålet sådan verksamhet ska istället en forskningsetisk nämnd bestämma vilka krav som ska gälla beträffande information och samtycke för projektet. Detta undantag gäller även användning av äldre prover (tagna före 2003). En forskningsetisk nämnd kan alltså besluta att inget nytt samtycke krävs för forskning på äldre prover.

För underåriga gäller att vävnadsprover inte får bevaras i biobank utan vårdnadshavarens samtycke. Har den underårige uppnått en sådan ålder och mognad att han/hon själv kan ta ställning gäller vad som nu sagts den underårige själv. För foster gäller att vävnadsprover får bevaras i biobank endast om den kvinna som bär/burit fostret givit sitt samtycke. För avlidna gäller bestämmelserna i transplanta-tionslagen och obduktionslagen, vilka i huvudsak anger att donatorn respektive de anhöriga ska lämna sitt samtycke.

Socialstyrelsen utövar tillsyn över biobankslagens efterlevnad och har därför rätt att få de handlingar, prover, upplysningar etc. som behövs för att fullgöra sin kontroll, samt att kontrollera de lokaler som används i verksamheten. Den som bryter mot bestämmelserna, t.ex. genom att inte förstöra/avidentifiera material när samtycke återkallats eller genom att på felaktigt sätt lämna ut prover, kan dömas till böter. Provgivare som genom felaktig hantering av vävnadsmaterial utsätts för kränkning eller lider ekonomisk skada har rätt till skadestånd.

Inom Nationella biobanksprogrammet finns en forskargrupp för juridiska och etiska frågor. Forskningen så här långt har syftat till att klargöra 1. vad de relevanta lagarna reglerar samt hur de förhåller sig till varandra 2. vilka möjligheter olika aktörer har att få tillgång till biobanker och information kopplad till biobanker 3. vilka etiska argument kring biobanksanvändning som är relevanta och vilka som bygger på ohållbara förutsättningar 4. hur information och samtycke kan hanteras i praktiken på ett sätt som värnar de enskilda provgivarnas intressen utan att det får negativa följder för klinisk verksamhet och forskning

Vill du veta mer om biobanker, biobanksforskning och juridiska och etiska aspekter kring detta? Gå då in på www.bioethics.uu.se/biobanker Här hittar du bland annat: Exempel på biobanksforskning Utredande artiklar kring juridiska frågor Klargöranden om information & samtycke En fråga/svar-sektion där allehanda frågor kring biobanker besvaras