SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland Heli Pullo, Lärarutbildningsinstitutionen vid Åbo universitet Nordisk konferens 29.10.2013
Specima Finansierad av Undervisnings- och kulturministeriet (specialbidrag) Fortbildning för undervisnings- och handledningspersonal med invandrarbakgrund och personer som arbetar med utbildningsuppgifter bland invandrare Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Finska skolsystem Grundskola (9 år, klasser 1-9) 2) - gymnasium (3 år, studentexamen) - yrkesskola (3 år) - eller de båda (4 år, studentexamen) 3) Universitet eller yrkeshögskola Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Invandrare och lärarutbildning i Finland Popularitet av ämnes- och klasslärarstudier Hård för personer med invandrarbakgrund att komma in Brist på lärare med invandrarbakgrund religionsundervisning, annat än luthersk/ortodox (en obligatorisk ämne) annat modersmål än finska/svenska (en alternativ ämne) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Lärarbehörighet i Finland Magisterexamen Pedagogiska studierna (60 sp) Ämnesbehörighet: grundskolan/60 sp, gymnasiet/120 sp i ett ämne Lätta att nå en ny ämnesbehörighet Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Lärarbegörighet från utomlands Finska Utbildningstyrelsen beslutar av erkännande och internationell jämförelse av utländska examina lägre/högre högskoleexamen Lärar- och ämnesbehörighet (60/120 sp) Ett vanligt beslut: utländsk lärarexamen på magisternivå 15 sp kompletterande studier (lärarpraktik och teori) motsvarar pedagogiska studier (60 sp) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Specima-utbildning vid Åbo universitet: Åbo övningskola Kunnighet i mångkulturel utbildning och arbetsgemenskap: hög antal av elever med invandrarbakgrund (2010: 50% i grundskolan, 20% i gymnasiet) 2009-2010 enskilda Specima-kurser för Åbo stadens och skolans egna lärare med invandrarbakgrund : praktik och teori Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utbildning vid Åbo universitet: Pedagogiska fakultet 2011 MMO Specima (2011-2012 och 2012-2013) - pedagogiska studier för undervisnings- och handledningspersonal med invandrarbakgrund (60 sp) - kursen Akademisk finska (3 sp) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Åbo Universitet: Lärarutbildninginstitutionen (OKL) & Utbildnings- och utvecklingcentret (Brahea) Opettajaksi Suomeen (Jobba som lärare i Finland) 2012-2014, 2013-2015 Brahea: Förberedande studier. Kurser i finska språket och datateknik (15 sp) + grundstudier i pedagogik (25 sp) OKL: pedagogiska studier (grundstudier i pedagogik 25 sp + ämnestudier 35 sp) + Akademisk finska (3-5 sp) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Opettajaksi Suomeen (Jobba som lärare i Finland) Separata ansökningar till båda studiehelheter Kontinuitet i studier Kontinuitet i studiehandledning och stöd i ansökningsprocessen till pedagogiska studier Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Lärarutbildninginstitutionen: Pedagogiska studier för personer med invandrarbakgrund Ansökning: -lägre/högre högskoleexamen -bra kunnskap i finska (Den Europeiska referensramen för språk: ungefär B1) -arbetserfarenhet i undervisning eller handledning ( 4 månader / 128 undervisningtimmar) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Studier Pedagogiska studier 60 sp: 15 sp praktik, 45 sp teori Teoriundervisning : kvällar och lördagar. Vardagskväller också distansundervisning. Ungefär en gång i månad närundervisning fredagkväll-lördag Lärarpraktik: i (den närmaste) övningskola, dagtid. Möjligen delvis på eget jobb. Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Studerande 10-20 studerande Ålder: 25-52 Ungerfär hälften från ex-Sovjetrepubliken (som hälften av akademiska invandrare i Finland) Resten har varit för det mesta från Europa, några från Asien Till största delen språklärare Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Sysselsätta inom Språkundervisning – vuxenutbildning Finska som andraspråk – vuxenutbildning! Ett annat modersmål än finska/svenska (Stöd)undervisning på elevens eget språk Skolor med språklinjer: undervisning på fremdspråk Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Fördelar – för studerande/lärare och i övningskolor Behörighet möjlighet till tjänst och full lön självkänsla som en kunnig lärare i Finland uppskattning från finska kolleger - Erfarenhet för de finska lärare i mångkulturell lärarpraktikhandledning - Erfarenhet och exempel för elever (med invandrarbakgrund) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – variation av studerande Mycket varierande studiegruppe: åldern undervisningerfarenheten (i Finland / i ursprungslandet) akademisk nivån ( i Finland / i ursprungslandet - universitetslärare) nivån av finska språk Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – livssituation och studietid Kombination: studier, heltidsarbete, familj och omvandlingar i profesionnelt identitet (språk!) Behovet att få behörighet snabbt En mängd nya information i kort tid; finska universitetsystem mycket självständigt Flexibilitet i studietid: 15-60 sp i 9 månad – 3,5 år Studiehandledning! Mera närstudier: gruppkänsla, kamratstöd Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – learning/de-learning Bara 15 sp eller 60 sp Funkar mera som en ”stöt” ; man börjar en process av iakkta och beakta skillnader mellan skolsystem i ursprungslandet och i Finland (didaktik!) Obligatoriska kurser i finska språk? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – geografi och distansundervisning Hur får man behöriga invandrarlärare till hela Finland (glesbygden/skärgården)? distansundervisning Distansundervisning kräver tekniska kunskaper, nya sätt att lära tar mer tid & kräver motivation av lärarna och av studeranden ger kunnighet i datateknik Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – nya lagstiftningar Finska lagstiftning och nya lärarbehörigheter? ett annat modersmål än finska/svenska finska/svenska som andraspråk religionundervisning … Jugoslavisk magisterexamen i ekonomi + pedagogiska studier En behörig lärare i bosnisk som modersmål? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – för studiehandledning - En mängd kurser och kompletterande utbildningar, t.ex. vid öppna universitet Validering vid universitetet? - Motivationen att studera och att lära sig av finska didaktik? vs. en färdig professionnel identitet? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – för universitetet Värdering – universitetstuderande som har finska som andraspråk? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – för samhället Lärarbehov i vissa språk / religioner: I många länder är högskoleexamen inte så vanlig Lärarutbildning i vissa länder motsvarar inte högskoleutbildning i Finland Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Utmaningar – den andra generationen En behörig lärare? Den andra generationens invandrare, utbildade i Finland vs. den gamla, yrkeskunniga generationen som, utbildade i ursprungslandet och har undervisningserfarenhet i Finland men fattar behörighet Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
Andra studieprogrammer vid pedagogiska fakulteten Fortbildning om språkmedvetenhet för klass- och ämneslärare (25 sp) som har elever med finska som andraspråk Ämnestudier 60 sp för klasslärarebehörighet för lärare med invandrarbakgrund Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013
kontakt Projektledare Prof. Dr. Arja Virta, Lärarutbildninginstitutionen avirta@utu.fi heli.pullo@utu.fi (efter 20.12.2013 heli.pullo@gmail.com) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013