SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

ERKÄNNANDE OCH JÄMFÖRELSE AV UTLÄNDSKA EXAMINA I FINLAND
Fakta och information om högskolan
Vad är studiehandledning?
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Jan Löfström Helsingfors universitet NOFA4, Trondheim,
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Folkhögskola – vad är det?
Tillsammans gör vi studier möjligt
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Språkrådets möte Språket ur utbildningens synvinkel Språkundervisningen i gymnasiet Språkundervisningen i gymnasiet Språkets betydelse för.
Europeiska socialfonden
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Lärande, kommunikation och IT
F ÖRÄLDRAMÖTE TVÅOR B ETYGET – ATT BLI KLAR Obligatoriska kurser Minst 2/3 av kurserna godkända Broms D – F –A 75 kurser Kurser på distans,
Information till abiturienternas föräldrar den 29 januari 2015.
Hur blir man klok på universitetet?
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Invandringen i Finland
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Gymnasieskolan 2011.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Välkommen till gymnasiet Skolans hemsida. 6 perioder, , , , , Läsåret Skoldagen
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Huvudämnesvalsinfo kemiteknik Kerstin Fagerström studierådgivare Rum 209, Gripen (2 vån) tfn Fakultetsområdet.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
KRISTINESTADS GYMNASIUM. BASFAKTA ÄMNEN & KURSER UPPLÄGG GYMNASIESTUDIER VARFÖR STUDENT? ARRANGEMANG – SKJUTSAR ETC TILLSTÄLLNINGAR - EXTRA KRYDDOR I.
Information till abiturienternas föräldrar den 7 februari 2012.
Mitt yrke Jag har arbetat som lärare sedan 2003.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Information till abiturienternas föräldrar den 6 februari 2014.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Utbildning och lärarutbildning i Finland NLS Sommarkurs 2010 Benita Kavander.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Yrkeshögskolornas medverkan i det europeiska högskoleområdet
Hur kan integrationen bli bättre? Patrick Joyce, WSP.
Studera till lärare och jobba samtidigt!
Studie- och yrkesvägledning
Vad är studiehandledning?
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Information Språkval.
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

SPECIMA Kompletterande lärarutbildning i Finland Heli Pullo, Lärarutbildningsinstitutionen vid Åbo universitet Nordisk konferens 29.10.2013

Specima Finansierad av Undervisnings- och kulturministeriet (specialbidrag) Fortbildning för undervisnings- och handledningspersonal med invandrarbakgrund och personer som arbetar med utbildningsuppgifter bland invandrare Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Finska skolsystem Grundskola (9 år, klasser 1-9) 2) - gymnasium (3 år, studentexamen) - yrkesskola (3 år) - eller de båda (4 år, studentexamen) 3) Universitet eller yrkeshögskola Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Invandrare och lärarutbildning i Finland Popularitet av ämnes- och klasslärarstudier Hård för personer med invandrarbakgrund att komma in Brist på lärare med invandrarbakgrund religionsundervisning, annat än luthersk/ortodox (en obligatorisk ämne) annat modersmål än finska/svenska (en alternativ ämne) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Lärarbehörighet i Finland Magisterexamen Pedagogiska studierna (60 sp) Ämnesbehörighet: grundskolan/60 sp, gymnasiet/120 sp i ett ämne  Lätta att nå en ny ämnesbehörighet Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Lärarbegörighet från utomlands Finska Utbildningstyrelsen beslutar av erkännande och internationell jämförelse av utländska examina lägre/högre högskoleexamen Lärar- och ämnesbehörighet (60/120 sp) Ett vanligt beslut: utländsk lärarexamen på magisternivå  15 sp kompletterande studier (lärarpraktik och teori) motsvarar pedagogiska studier (60 sp) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Specima-utbildning vid Åbo universitet: Åbo övningskola Kunnighet i mångkulturel utbildning och arbetsgemenskap: hög antal av elever med invandrarbakgrund (2010: 50% i grundskolan, 20% i gymnasiet) 2009-2010 enskilda Specima-kurser för Åbo stadens och skolans egna lärare med invandrarbakgrund : praktik och teori Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utbildning vid Åbo universitet: Pedagogiska fakultet 2011  MMO Specima (2011-2012 och 2012-2013) - pedagogiska studier för undervisnings- och handledningspersonal med invandrarbakgrund (60 sp) - kursen Akademisk finska (3 sp) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Åbo Universitet: Lärarutbildninginstitutionen (OKL) & Utbildnings- och utvecklingcentret (Brahea) Opettajaksi Suomeen (Jobba som lärare i Finland) 2012-2014, 2013-2015 Brahea: Förberedande studier. Kurser i finska språket och datateknik (15 sp) + grundstudier i pedagogik (25 sp) OKL: pedagogiska studier (grundstudier i pedagogik 25 sp + ämnestudier 35 sp) + Akademisk finska (3-5 sp) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Opettajaksi Suomeen (Jobba som lärare i Finland) Separata ansökningar till båda studiehelheter Kontinuitet i studier Kontinuitet i studiehandledning och stöd i ansökningsprocessen till pedagogiska studier Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Lärarutbildninginstitutionen: Pedagogiska studier för personer med invandrarbakgrund Ansökning: -lägre/högre högskoleexamen -bra kunnskap i finska (Den Europeiska referensramen för språk: ungefär B1) -arbetserfarenhet i undervisning eller handledning ( 4 månader / 128 undervisningtimmar) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Studier Pedagogiska studier 60 sp: 15 sp praktik, 45 sp teori Teoriundervisning : kvällar och lördagar. Vardagskväller också distansundervisning. Ungefär en gång i månad närundervisning fredagkväll-lördag Lärarpraktik: i (den närmaste) övningskola, dagtid. Möjligen delvis på eget jobb. Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Studerande 10-20 studerande Ålder: 25-52 Ungerfär hälften från ex-Sovjetrepubliken (som hälften av akademiska invandrare i Finland) Resten har varit för det mesta från Europa, några från Asien Till största delen språklärare Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Sysselsätta inom Språkundervisning – vuxenutbildning Finska som andraspråk – vuxenutbildning! Ett annat modersmål än finska/svenska (Stöd)undervisning på elevens eget språk Skolor med språklinjer: undervisning på fremdspråk Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Fördelar – för studerande/lärare och i övningskolor Behörighet möjlighet till tjänst och full lön självkänsla som en kunnig lärare i Finland uppskattning från finska kolleger - Erfarenhet för de finska lärare i mångkulturell lärarpraktikhandledning - Erfarenhet och exempel för elever (med invandrarbakgrund) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – variation av studerande Mycket varierande studiegruppe: åldern undervisningerfarenheten (i Finland / i ursprungslandet) akademisk nivån ( i Finland / i ursprungslandet - universitetslärare) nivån av finska språk Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – livssituation och studietid Kombination: studier, heltidsarbete, familj och omvandlingar i profesionnelt identitet (språk!) Behovet att få behörighet snabbt En mängd nya information i kort tid; finska universitetsystem mycket självständigt Flexibilitet i studietid: 15-60 sp i 9 månad – 3,5 år Studiehandledning! Mera närstudier: gruppkänsla, kamratstöd Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – learning/de-learning Bara 15 sp eller 60 sp Funkar mera som en ”stöt” ; man börjar en process av iakkta och beakta skillnader mellan skolsystem i ursprungslandet och i Finland (didaktik!) Obligatoriska kurser i finska språk? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – geografi och distansundervisning Hur får man behöriga invandrarlärare till hela Finland (glesbygden/skärgården)?  distansundervisning Distansundervisning  kräver tekniska kunskaper, nya sätt att lära  tar mer tid & kräver motivation av lärarna och av studeranden  ger kunnighet i datateknik Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – nya lagstiftningar Finska lagstiftning och nya lärarbehörigheter? ett annat modersmål än finska/svenska finska/svenska som andraspråk religionundervisning … Jugoslavisk magisterexamen i ekonomi + pedagogiska studier  En behörig lärare i bosnisk som modersmål? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – för studiehandledning - En mängd kurser och kompletterande utbildningar, t.ex. vid öppna universitet Validering vid universitetet? - Motivationen att studera och att lära sig av finska didaktik? vs. en färdig professionnel identitet? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – för universitetet Värdering – universitetstuderande som har finska som andraspråk? Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – för samhället Lärarbehov i vissa språk / religioner: I många länder är högskoleexamen inte så vanlig Lärarutbildning i vissa länder motsvarar inte högskoleutbildning i Finland Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Utmaningar – den andra generationen En behörig lärare? Den andra generationens invandrare, utbildade i Finland vs. den gamla, yrkeskunniga generationen som, utbildade i ursprungslandet och har undervisningserfarenhet i Finland men fattar behörighet Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

Andra studieprogrammer vid pedagogiska fakulteten Fortbildning om språkmedvetenhet för klass- och ämneslärare (25 sp) som har elever med finska som andraspråk Ämnestudier 60 sp för klasslärarebehörighet för lärare med invandrarbakgrund Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013

kontakt Projektledare Prof. Dr. Arja Virta, Lärarutbildninginstitutionen avirta@utu.fi heli.pullo@utu.fi (efter 20.12.2013  heli.pullo@gmail.com) Heli Pullo, Pedagogiska fakulteten, Lärarutbildningsinstitutionen Nordisk konferens 29.10.2013