Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livsmedelsverket om fisk och hälsa
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Hur mycket äter vi? Bara vart femte barn får i sig så mycket frukt och grönt som kroppen behöver för att må bra. Vi borde äta dubbelt så mycket jämfört.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kim Thorsen Docent, överläkare, Utbildningschef, Örebro läns landsting
Resultat från en nationell undersökning, Riksmaten vuxna
Ungas frågor om alkohol och droger
Det svenska kulturarvet
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Hem – och konsumentkunskap Sjöfruskolan VT-12
Bra mat för dig – som tränar
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Diabetes typ 2 Hur kan jag förebygga?
Äventyrspedagogik.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Mat och klimat.
Läroplansnätverk förskola
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Livsstilspyramiden Att kombinera e-utbildning med IRL -aktiviteter.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Mat och hälsa åk 6.
Utvärdering i HK?.
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Fysiskt aktiva individer löper lägre risk att drabbas av bland annat benskörhet, blodpropp, fetma och psykisk ohälsa. Källa:
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Projekt ”TAKK för Språket”
En undersökning om hälsa och livsvillkor Norrland 2010.
Hälsa på lika villor? Befolkningsundersökning Norrland - Norrbotten 2010 Sandberg, K
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Vad finns i maten?.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
NATTFASTA.
Exempel på skriftligt omdöme
Vem är jag? Jenny Gadell 33 år
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
ATT BLI EN IDROTTARE.
TR90 ® Omvandla ditt liv på 90 dagar. Mer än en TREDJEDEL av EU:s vuxna befolkning är överviktiga idag Situationen i EU.
BRA MAT FÖR UNGA IDROTTARE STINGERS SUMMERCAMP – 2015 STENUNGSUNDS ISHALL.
BRA MAT För unga idrottare. KROPP OCH KNOPP BEHÖVER ENERGI Din hjärna är ett av kroppens viktigaste organ och behöver ca 100 gram kolhydrater under en.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kost 2 Presentera ämnet kort! Det handlar om mat för idrott, hur du som idrottare kan prestera bättre genom att tänka på vad och hur du äter!
Kost 1 Presentera ämnet kort! Det handlar om mat för idrott, hur du som idrottare kan prestera bättre genom att tänka på vad och hur du äter!
Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Träff 7 Välkomna!.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Tipspromenad.
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Presentationens avskrift:

Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10 Pilotering VT 11 Pro Greens 2008-2011 Stafettkarnevalen 2013 Mellanmåls-boken 5 nävar om dan 16 projektskolor får besök 2011-2012 Hälso-verkstaden 2006-2011 Besök till daghem gjordes och mellanmålsklubbar ordnades innan G5 var igång också Dagisbroschyren 2008 Gimme5 tipshäfte 4 projektdaghem får besök under 2012-2013 Gimme5 spelet utarbetas 2010

Vad ÄR Gimme5?

Gimme5 smakskola På ett lekfullt sätt få barn intresserade av frukt och grönt Med hjälp av sinnena Utanför måltidssituationen

smakskola med våra fem sinnen Sapere - latin ”att smaka”, ”att känna” Saperemetoden – smakskola med våra fem sinnen Sapere - latin ”att smaka”, ”att känna” Jaques Puisais, Frankrike 1970-talet Smaken blev mer likriktad

Syftet med Sapere Öka variationen i det man äter - Jag vill variera Lära känna sina sinnen och sin egen smak - Jag har rätt till min egen smak Öka variationen i det man äter - Jag vill variera Utvecklas till en medveten konsument - Jag vet vilken kvalitet jag vill ha Våga prova nya produkter och rätter - Jag vågar prova Träna sin förmåga att uttrycka sig verbalt - Jag lär mig tala och diskutera Rätten till sin egen smak, inget är rätt eller fel Inget är äckligt men vissa sorter kanske inte är i din smak

Varför Gimme5?

Andel som äter frukt och grönsaker under dagen (våren 2006) Hälsoverkstaden i Nyland Anna-Lena Wiik 31.8.2010

FEM OM DAGEN Gimme5 – Ge mig fem ”Ge mig fem nävar frukt och grönt varje dag” En näve för en vuxen respektive ett barn Tecknad bild: 5omdagen.com

REKOMMENDATIONEN Barn upp till 10 år 400g frukt, bär och grönsaker om dagen (500g för äldre barn och vuxna) Barn har ”rätt till” fem nävar om dagen, vuxnas ansvar att barnen får det Rekommendationen för barn baseras på barns lägre energibehov Barn under fyra år, frukt o grönt till varje måltid. Ökas med stigande ålder, vid 4år 400g.

MÅL MED GIMME5 Ökat intag av frukt och grönt Kunskap om gällande rekommendation Vågar smaka nya sorter  ökar variationen i de frukter, bär och grönsaker som barn äter Förändrad attityd till frukt och grönt

VUXNAS ANSVAR? Positiv inställning smittar av sig Genom att som vuxen vara intresserad och introducera nya smaker väcks intresset hos barnet Barn äter om det finns tillgängligt  vuxnas ansvar att frukt och grönt finns tillgängligt

DÄRFÖR FRUKT OCH GRÖNT Snabbt och enkelt ”on the go” Färg, piggar upp måltiden Jämnare blodsocker Ökat intag är starkt kopplat till hälsa vitaminer, mineraler och fibrer Variationsrikt Minskar godissuget

GIMME5 MATERIAL Gimme5 spelet Beskriv, rita och dramatisera olika frukter och grönsaker Tipshäftet Praktiska övningar för att utföra smakskola Mellanmålsboken 5 nävar om dan Recept på mellanmål som barn själva kan laga efter skolan Grönsaker, frukter, bär En inspirationsbroschyr för daghem

ALLT HÄNGER IHOP En balanserad helhet med Det är gott att äta Roligt att röra på sig Skönt att sova ALLT HÄNGER IHOP En balanserad helhet med fem nävar frukt och grönt varje dag fysisk aktivitet tillräckligt med sömn

Kom ihåg en näve per mål, Gimme5!