Grundsetup av Formelbil
Vilken utrustning behövs Snöre Lod Måttband Stålskala Camber / Vinkelmätare Vattenpass 4st Träklossar för markfrigång 2 profiler/plankor i bilens bredd+10cm Låshylsor till styrningen
Grundarbete På ett plant golv palla upp chassiet på klossar i önskad markfrigång Mät upp var centrum på chassiet är mellan infästningarna på nedre alt övre bärarmsinfästningarna (beroende på vilka länkarmar som är minst justerbara) Gör en permanent markering på chassiet för framtida bruk Med hjälp av ett lod, markera mittpunkten på golvet Spänn ett snöre mellan punkterna som sträcker sig ca en halvmeter framför och bakom bilen Mät upp 2 parallella linjer ca 10cm bredare än bilen Mät upp en linje framför och en bakom bilen vinkelrät mot centrumlinjen ca 10 cm framför och bakom hjulupphängningarna Du bör nu ha en setup enligt bilden nedan plus 2st linjer vinkelrät mot centrumlinjen
Framvagn Justera så att länkhuvuden har ca 10mm fri gänga utanför låsmuttern på länkarmarna Börja med att montera undre länkarmarna Palla upp så att dom står i den höjd som dom får då hjulet är monterat Mät och justera så att monteringspunkten för spindlen är lika långt ut från centrumlinjen samt lika långt bak från den tvärgående linjen på båda sidorna Montera övre länkarmen och justera på samma sätt Under denna justering måste minst diametern av den inskruvade delen på gängan på länkhuvudet alltid finns av kvar i länkarmen! Linjen mellan övre och undre spindelled sett från sidan ger castern. Se bilens data för rekommenderat värde annars är 4-6 grader en bra början på en FF1600 Montera spindeln och palla upp den i rätt höjd (halva hjuldiametern) Montera kuggstång mitt över centrumlinjen Kontrollera så att kuggstången ger lika stort utslag år höger och vänster samt tillverka två stopp av tex VP-rör för att kunna låsa kuggstången i centrum. Märk upp dom som H & V om dom skall vara olika långa Montera styrstag och grovjustera toe till ±0 Justera till önskad camber (0 till minus 2,5°) Kontrollera så att hjulupphängningen kan röra sig fritt utan att några länkhuvud bottnar över hela rörelseområdet
Bakvagn Justera så att länkhuvuden har ca 10mm fri gänga utanför låsmuttern på länkarmarna Börja med att montera undre länkarmarna Montera ev radialstag Palla upp så att dom står i den höjd som dom får då hjulet är monterat Mät och justera så att monteringspunkten för spindlen är lika långt ut från centrumlinjen samt lika långt fram från den tvärgående linjen på båda sidorna Montera övre länkarm och ev radialstag och justera på samma sätt Under denna justering måste minst diametern av den inskruvade delen på gängan på länkhuvudet alltid finns av kvar i länkarmen! Montera spindeln och palla upp den i rätt höjd (halva hjuldiametern) Justera så att drivaxlarna står vinkelrät mot centrumlinjen I bästa fall så är nu hjulbasen lika på höger och vänster sida Grovjustera toe till ±0 Justera till önskad camber (0 till minus 2,5°) Justrera bumpsteer Kontrollera så att hjulupphängningen kan röra sig fritt utan att några länkhuvud bottnar över hela rörelseområdet
Bumpsteer fram Bumpsteer uppstår då styrstaget ytterända inte rör sig på samma sätt som spindeln vid in och utfjädring Ta reda på fjädringsvägen Rigga så att du kan hissa upp och ner spindeln över fjädringsvägen samtidigt som du mäter toe, helst med en indikatorklocka Kontrollera så att ej chassi eller styrning rör sig Justera kuggstången och yttre leden på styrstaget i höjdled så att önskad bumpsteer uppnås Man bör sikta på ±0mm, om detta inte går att uppnå så bör hjulet i alla fall göra toe-in under infjädring. Toe-förändringen bör inte vara mer än 0,5mm över hela fjädringsrörelsen.
Bumpsteer bak Bumpsteer uppstår då castern ändrar sig under fjädringsrörelsen Ta reda på fjärdingsvägen Rigga så att du kan hissa upp och ner spindeln över fjädringsvägen samtidigt som du mäter toe, helst med en indikatorklocka Kontrollera så att ej chassi eller styrning rör sig Justera caster så att önskad bumpsteer uppnås Man bör sikta på ±0mm, om detta inte går att uppnå så bör hjulet i alla fall göra toe in under infjädring. Toe förändringen bör inte vara mer än 0,5mm över hela fjädringsrörelsen. Gynnsamt är om man kan justera så att hjulet gör toe in under infjädring och toe out under utfjädring.
Toe Montera 2 st tvärgående profiler i höjd med hjulcentrum Montera kuggstångsstoppen Spänn en lina mellan profilerna ca 2cm utanför hjulet lika långt ifrån centrum fram och bak Mät toe från fälgen till linan Justera toe på samtliga hjul Riktvärde på en FF1600 är ±0mm fram och 2-3mm in totalt på båda hjulen bak
Fjädrar & dämpare Återmontera stötdämparna och justera bumpstopgummin så att dom tar i just före chassiet bottnar Justra däcktrycket till varmtryck Återmontera fjädrarna och justera så att plattformarna under fjädrarna är på samma höjd och att bilen precis går fri från markfrigångsklossarna Om chassiet är rakt så bör corenrwheight vara rätt bra Kontrollera toe och camber Återmontera kränghämmarlänkar Kontrollera och justera cornerwheight med vågar Henrik Hansson