Samverkan Under Störningar Inom Elförsörjningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Svensk idrotts egna verksamhetssystem
Informationsutbytet på elmarknaden
Varför är det viktigt att mäta?
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Ydreskolan och Hestraskolan
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Schemaläggnings- och bokningssystem för Linnéuniversitetet HT12
Kartläggning av användning och utsläpp av kemiska ämnen från tillståndspliktig verksamhet inom S. Östersjön vattendistrikt.
Workshop för GIS samordnare
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Kartdistribution med Web Map Services
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Införande av Rakel. Införande av Rakel inom Svenska Kraftnäts egen organisation och anläggningar > Investeringsbeslut > Egen kommunikationscentralterminal.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Geoteknisk sektorsportal –
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Kort presentation ny VIP2000 Ny telefonilösning
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
WIS version 2.0 Webbaserat nationellt krisinformationssystem.
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Säkerheten främst.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Bakgrund Utsatthet Utanförskap Låg tillit till sin profession
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NEA Seminarium 7 december 2004
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Robert Larsson IT/IS-chef Riksidrottsförbundet & SISU Idrottsutbildarna Bosön,
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Samspelet mellan NyA och Ladok - Webbutbildning Linda Strand Lundberg från Ladok3-projektet Charlotta Beijron och Amer Chuhan från UHR.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Rapport om ALMA-projektet
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Åtgärdswebb för miljömålen
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
FSO dagar 2019.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Samverkan Under Störningar Inom Elförsörjningen SUSIE 2011 Samverkan Under Störningar Inom Elförsörjningen Ulf Jonsson 2012-09-14

SUSIE Samverkan Under Störningar Inom Elförsörjningen 1(2) SUSIE ska bidra till en säker elkraftförsörjning i Sverige med nordiskt perspektiv genom att landets elkraftberedskap vid en eventuell störning har goda möjligheter till samverkan genom SUSIE 2011.

SUSIE Samverkan Under Störningar Inom Elförsörjningen SUSIE är ett nationellt webbaserat verktyg som används för att underlätta samverkan mellan elnätsföretag under störningar inom elförsörjningen. Systemet togs i bruk 1 oktober 2004 och SUSIE 2011 driftsätts under oktober. Bakgrund Svensk Energi och medlemsföretagen har inrättat en storstörningsorganisation som kommer att bilda stommen i en ny kris och beredskapsorganisation. Svenska Kraftnät har tillsammans med Svensk Energi och elnätsföretag tagit initiativ till att utveckla SUSIE (Samverkan under störningar inom elförsörjningen). Systemet har utvecklats av Saab AB, som även svarar för drift och support av systemet. Mer information om SUSIE finner du på webbadressen www.elsamverkan.se.

SUSIE - Bakgrund Utvecklat för storstörning och beredskapshöjning men innehåller även vissa nyttofunktioner som kan användas i det dagliga arbetet Vid ett störningsläge rapporterar respektive elnätsföretag in sitt läge via fördefinierade rapporter (manuellt eller automatiskt) Varje elsamverkansområde har en ledningsgrupp (Elsamverkansledning, ESL) som via SUSIE får en översiktbild över störningsläget. Utifrån denna bild arbetar man sedan med att fördela resurser på ett effektivt sätt. SUSIE 2011 förändras från ett verktyg vid kris till ett verktyg i både vardag och kris för såväl drift som information

SUSIE - Bakgrund Elsamverkansorganisationen är den frivilliga lösning som branschen tog fram för samverkan vid storstörningar. Landet är indelat i sju distrikt. När det är problem i en region i landet, ställer man upp i övriga delar för att hjälpa drabbade kollegor. Strategisk, taktisk och operativ samverkan vid störning Fastställda priser och villkor Utsedda ledningsgrupper Nätverk med regelbundna träffar Övningar Verktyg för extern och intern info Ett samtal –samverkan är igång

Historik 2002 – Prototyp för södra Sverige Provdrift i elsamverkansområde syd och väst 2004 – Driftsättning av Nationellt SUSIE Version 1.0 driftsattes 4/10 2005 – Stormen Gudrun 2006 – Version av SUSIE 2.0 Karta, rapportering, SMS och observatörsroll 2007 – Stormen Per 2007 – Version av SUSIE 3.0 Automatiska störningsrapporter 2009 – Förstudie SUSIE 2011 2012 - Driftsättning av nya SUSIE

1(2) Nyheter i SUSIE 2011 Det finns flera stora förändringar/förbättringar i SUSIE 2011 jämfört med dagens system: Aktuell lägesbild över elavbrott kommer hela tiden att kunna visas i systemet med automatisk eller manuell störningsrapportering från elnätsföretagen. Idag krävs det att en ”händelse” startas upp av en elsamverkansledning för att systemet ska gå igång. Förbättrad hantering av personella och materiella resurser. Förvarningsfunktion för att t ex uppmärksamma elsamverkansledningar på att vädersituationen hotar att medföra störningsläge. Förbättrad informationshantering, t ex störningsinformation till myndigheter. Kopplingar till externa informationskällor såsom SMHI, Svenska Kraftnät, SOS Alarm. 7

1(2) Nyheter i SUSIE 2011 forts. Även entreprenörsföretag kommer att kunna registrera sina resurser i systemet, inte bara elnätsföretagen. Under en elsamverkansaktivitet ska även fortsättningsvis alla resursförfrågningar hanteras av elsamverkansledningarna. Men resursförfrågningar till vardags kan ske under en ny rubrik ”Elblocket”. Det blir större frihet att skapa egna eller gemensamma sändlistor för alla användare. För att skydda informationen kommer användarna att tvingas byta lösenord med visst tidsintervall. Implementering av funktion för att skicka OJJE-meddelanden med geografisk information i SUSIE 2011 kommer att ske under hösten. Möjlighet att skapa en ”elatlas” bestående av elnätsföretagens koncessionsområden. 8

ANVÄNDARNA Nuvarande användare Svenska Kraftnät Elnätsföretag Elsamverkansledningarna Svensk Energi Nya användargrupper med olika behörigheter Entreprenörer Frivilligorganisationer Intressenter (Lsty, SR, PTS, MSB, SOS Alarm och Teleoperatörer) Utökade observatörsbehörighet Möjlighet att integrera egna system med SUSIE

SUSIE 2011 och dess omgivning

Resurshantering i SUSIE Resurser visas i kartan Resursförfrågningar kan göras även när elsamverkan inte är aktiv ”Elblocket” Resurstillgång kan registreras av alla (inte bara av företagen inom det aktiva elsamverkansområdet) Elsamverkansledningarna prioriterar och fördelar resurserna

Branschgemensamt format för störningsinformation Störningsrapportering på kommunnivå Formatet stödjer även rapportering på församlingsnivå eller postnummer Elnätföretagen publicerar störningsinformation via en webbtjänst SUSIE hämtar störningsinformation som publiceras av elnätsägarna.

Informationsspridning Företagsvis prenumeration av störningsinformation de kommuner som företaget verkar in de län företaget verkar inom Hela Sverige Prenumerera på områdesvis störningsinformation (Intressenter) viss kommun visst län hela Sverige E-post - SMS - SDS

Meddelandesändning Meddelandesändning till Kommunikationskanaler Enskilda kontaktpersoner Fördefinierade sändlistor Fördefinierade systemlistor Kommunikationskanaler E-post SMS SDS

Prenumeration av störningsinformation för publicering på den egna hemsidan Publicering av tjänst som gör det möjligt för SUSIE att hämta störningsinformation SUSIE visar informationen på kartan Elnätföretagen hämtar störningsinformation via SUSIE Elnätföretagen publicerar störningsinformation på den egna hemsidan

SUSIE – 2011 Driftmiljö Två identiska driftmiljöer placerade i Stockholm och Malmö Inga externa beroenden. Data på de båda driftplatserna replikeras via databasen. Test och övningssystem består av separerade virtuella miljöer.

Införande och utbildning SUSIE 2011 Införande av SUSEI 2011 SUSIE 2011 levereras Elnätföretagen registrerar uppgifter i systemet (användare, resursinformation) SUSIE 2011 etablerar kommunikation med webbtjänster hos elnätföretagen för att hämta störningsinformation SUSIE 2011 etablerar kommunikation med de intressenter som ska få information från systemet Utbildning Information och demo av SUSIE 2011 (genomförs i samband med ESO träffar) Lärarleda utbildningstillfällen i Svensk Energis regi Interaktiva utbildningar blir tillgängliga När utbildningar är genomförda kommer det nuvarande systemet att tas ur bruk (29/3)

Kontaktpersoner Peter Helsning Svenska Kraftnät, projektägare E-post: peter.helsing@svk.se Tele: 08-475 80 32 Mats Tornell Svenska Kraftnät , projektledare E-post: mats.tornell@svk.se Tele: 08- 475 85 73 Paul Andersson Svensk Energi, styrgruppen E-post: paul.andersson@svenskenergi.se Tele: 044-12 13 20 Ulf Jonsson Saab, projektledare E-post: ulf.m.jonsson@saabgroup.com Tele: 0470-42 806

Projektet SUSIE 2011