KKME – Livsfrågor Oktober 2007

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Fem goda vänner på äventyr De fem goda vännerna träffades varje dag och hittade på nya bus. Den här dagen hade myggan en idé. ”Jag vet, vi flyger till.
Klassens besök på Lusten. Klassen besökte Lusten på museét den 14 oktober. Alla på skolan har i omgångar varit där under hösten. Först fick vi en rundvandring.
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Svenska som andraspråk
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Les meilleures photos de
Två år sen jag gjorde ett bildspel. Förra julen var jag i en process, då jag fick besked att jag inte skulle få ta över vandrarhemmet, vilket gjorde att.
Åk 9 - året då det händer -.
C ognitive A ffective T raining Peter 12 år. En Sommarsöndag •Den här helgen är jag på Strandbo. I går berättade de vuxna att vi ska åka till stranden.
Ungas frågor om alkohol och droger
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Intervju inför ViV-projektet.
Bilder från rapporten: Skolbarns hälsa och levnadsvanor i Norrbotten 2008/2009 Annika Nordstrand utredare folkhälsa Norrbottens läns landsting
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Mitt påsklov Mitt påsk lov. På mitt påsk lov så har min morbror bjudit några i släkten till en brasa och han hade samlat in massa skräp och träd och sånt.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Workshop inför Projektet
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Anställningsintervjun
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Diskussionstillfälle 4
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vem är jag, Vem är du?.
Framtidsyrken. om-du-vill-ha-en-ljus-framtid-pa-arbetsmarknaden.html.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1800-talet.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Socialpsykologi.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Presentationens avskrift:

KKME – Livsfrågor Oktober 2007 Barnsamtal av Peter Tegebo KKME – Livsfrågor Oktober 2007

Ville ha svar på: - känner barn sig oroliga inför framtiden?

• Frågor • Genom att ställa frågor om: - vad man allmänt tror om framtiden framtiden för vår jord den egna framtiden

5 barn i åk 3 3 pojkar – 2 flickor • Barnen • 5 barn i åk 3 3 pojkar – 2 flickor Valdes ut tillsammans med handledaren. Berättade för barnen vad jag skulle göra och varför (inte ämnet). Därefter fick de bestämma om de ville vara med. Skickade bara ut brev till dessa fem barn.

• Samtalen • Samtalen varade mellan 10-15 minuter. Valde att prata med fler barn men lite kortare tid. Satt bredvid varandra i en soffa med MP3- spelaren på bordet framför. Under alla samtal satt vi vända mot varandra. Samtalen kändes bekväma.

• Frågorna • Använde samma frågor till alla barnen, med vissa omformuleringar vid behov. Kom på fler frågor/vinklingar efter hand. Använde mycket ’undrande frågor’ men även ’emotionella frågor’ för att få reda på hur de känner inför framtiden. Blandade svåra och lätta frågor.

• Frågorna • Barnen: Inget direkt kroppsspråk under samtalen. De flesta höll väldigt bra ögonkontakt under samtalet. Speciellt en flicka. Lätt att föra en diskussion med de flesta, någon lite blygare. Intresserade. Någon funderade lite längre, men kom sedan med bra svar.

• Frågorna • Intervjuaren: Svårt att ställa enkla och raka frågor utan att behöva omformulera sig. Lärde sig efter hand att vinkla frågan om de t.ex. gav ett väldigt kort svar. Kom på nya frågor under tiden.

• Ämnet • Ämnet ’Framtiden’ var lite för abstrakt. Trodde att fler barn skulle ha mer framtids-drömmar ”à la Science Fiction”. Många barn har inte tänkt så mycket på framtiden.

• Frågor & svar • Vad är framtiden? ”Något nytt som kommer…” ”Lite längre fram i tiden…”

• Frågor & svar • När är framtiden? ”Imorgon, om ett år, flera decennier, sekel och hur långt fram som helst…” ”Nu, nu, nu, nu…” ” När min lillasyster (2 mån) blir jobbig (2-3 års ålder)”

• Frågor & svar • När du tänker på framtiden, hur känns det då? ”Bra, spännande, man vet inte vad som kommer att hända…” ”Trist, man kommer att lämna barndomen så fort… Tiden bara rusar iväg… Man får ta dagen som den kommer, man får se…”

• Frågor & svar • Hur kommer vår jord att se ut i framtiden? Hälften tror att den kommer att bli bättre, för att vi kommer att ta hand om den på ett bättre sätt. Det är inte läskigt att vi kommer att förstöra den. Man har inte tänkt så mycket på det

• Frågor & svar • Hur skulle du vilja att det blev i framtiden? De flesta har inte tänkt så mycket på det. ”Vill att det ska vara hästar som ska vara fria som i andra länder…” (Vildhästar) ”Mer barnvänligt, bättre bilar, ska inte kosta så mycket, INGA KRIG.”

• Frågor & svar • Personliga frågor om framtiden? Hur kommer skolan att se ut i framtiden? (som man frågar får man svar) ”Lite avlång och lite hög… och lite roligare färger.” Vad vill du bli när du blir stor? - Alla visste vad de ville bli. Familj? ”Vet inte – orkar inte tänka på det.”

• Frågor & svar • Avslutade med att fråga om det är något mer du kommit på om framtiden. ”Längtar inte till att bli vuxen. Vill veta vad som ska hända i framtiden.” ”Hur kommer årstiderna att se ut… och klockorna. Kanske fler visare för att man har kommit på en till tid… Hur ser kläderna ut?” ” Har kommit på en egen måttenhet- drillimeter… inte ens pappa förstår…”

• Frågor & svar • Sammanfattning Inget barn är direkt rädd eller orolig inför framtiden. Man är inte orolig för att vi ska förstöra jorden även om några tror att den kommer att bli sämre. Alla vet vad de vill bli när de blir stora. Familj är inte så viktigt just nu.

• Egen lärdom • Hade inga större förväntningar inför samtalen. Men samtalen var väldigt roliga att göra. Barn är barn – aldrig förutsägbara. Man tror man vet vad de ska svara, men… Viktigt att kunna omformulera frågorna. Tekniken är viktig att ha bra koll på i god tid. LÄRT MIG LITE MER OM HUR BARN TÄNKER.

KKME – Livsfrågor Oktober 2007 Barnsamtal av Peter Tegebo KKME – Livsfrågor Oktober 2007