Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
”Jag är vinden som blåser”
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Samtala om böcker.
FTFs motionsskola.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Åk 9 - året då det händer -.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Högtidstal Retorik.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Hur du skriver en bra historia
= att visa istället för att berätta
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Elva tips inför en intervjusituation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
Vad är du för typ av person?
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
DECKARE.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Av: Ninni Byrestam. Eleverna (faddrarna) i klass 3A fick ett uppdrag… Välj en bok som du tror att ditt fadderbarn tycker om. Öva på att läsa boken med.
Den magiska dörren.
DEN MAGISKA DÖRREN.
- att läsa & skriva noveller
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Skriva noveller.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Vill du bli författare? Skrivande och läsande hör ihop. Om du vill bli en bra författare är det bra att läsa många böcker och många olika författare. Man.
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Det va en gång en katt och hund del 1
Utveckla skrivandet.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Att referera och ange källa!
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Berättande text.
Regler för citatteknik
Socialpsykologi.
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Vill du bli mästerdetektiv?
Presentationens avskrift:

Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering Är personerna/miljön tydligt beskrivna? Får läsaren/lyssnaren några inre bilder? Finns det ord som upprepas alltför ofta? Ta bort eller variera! Är det något du inte förstår? Har du något tips till författaren?

Omarbetning Vad var bra? __________________________________________________________________________ Vad kan förbättras? _______________________________________________________________________________________________________________

Alternativ Skriv förslag till ändringar i din deckar- handbok, ändra sedan på datorn Gör ändringen direkt så allt är klart när du ska skriva

En vit lögn När man författar behöver man aldrig hålla sig till sanningen men det ska vara trovärdigt. Berätta något ur ditt liv, men väv in en lögn någonstans. Din författarkompis ska försöka lista ut den vita lögnen.

Uppdraget fås Får de ett hemligt brev? Får de ett mystiskt telefonsamtal? Blir deckarna stoppade på gatan? Hälsar någon på dem på deras kontor? Råkar de höra ett samtal på ett kafé? Får de ett mail/sms? Läser de en konstig artikel?

Villospår Vad tror den hjälpsökande? Vem tror han/hon är brottslingen? Har han/hon någon teori om hur brottet har gått till?

Efterbearbetning Framgår det tydligt vilket brott det är frågan om? Har författaren medvetet lagt ut några villospår?

Inre och yttre spaning Syftet är: Att få läsa om hur Lasse och Maja spanar och samlar fakta I vilken del av guldaffären börjar Maja putsa fönster? Det händer något konstigt med expediten Siv Leander. Vad?

På vilket sätt beter sig Ture Modig misstänkt när Maja kommer in i hans rum? Varför blir Lasse nästan desperat när han ser att Ture Modig tar fram en kniv?

Ett grönt äpple saknas Syftet är: Att få se hur man bygger upp spänningen i en text.

Att tjuvlyssna Syftet är: Att få pröva en klassisk deckaringrediens – tjuvlyssning. Vad är det som gör att man känner igen en röst? Kan en röst beskrivas? Vilka ord använder man då?

Fjärde kapitlet Syftet är: Att beskriva hur spaningsarbetet går till och hur detektiverna sakta börjar förstå hur det hänger ihop. Att lägga ut falska och äkta ledtrådar.

Följande gäller Författarna vet vem som är den skyldige och hur brottet begicks. Detektiverna vet inte men ska snart börja ana, vem det kan vara. Författarens roliga uppgift är nu att lura läsaren så att han eller hon gissar på fel person. Men detektiverna ska vara så finurliga att de ändå förstår hur det hänger ihop. De kan skilja på falska och äkta ledtrådar.

Misstänkta beteenden Hur kan man som författare göra när man misstänkliggör någon? Exempel: Personen säger något konstigt. Kanske säger något på fel sätt som kan göra hen misstänkt. ”Jag har fått den av min fru” säger den misstänkte men deckaren vet att han är ogift. Personen verkar arg/tankspridd/nervös/ ovanligt glad

Spaningsmetoder Hur ska detektiverna spana? Lasse och Maja använder kikare och tjuvlyssnar. Exempel: Gillrar fällor? Skuggar de någon misstänkt? Snokar de igenom de misstänktas väskor, skrivbord, datorer, telefoner, ytterkläder?

Skriv fjärde kapitlet Låt detektiverna genomföra spaningsarbete på brottsplatsen eller i dess omgivning. Alla huvudmisstänkta ska bete sig misstänkt på ett eller annat sätt. Tänk på kan någonting berättas på ett mer spännande sätt? Dörrar som knirrar, fönster som blåser igen….