Talböckernas väg till eleverna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bonnierförlagen och den digitala bokmarknaden. Bonniers syn på den digitala boken - Ytterligare två format där vi kan förmedla våra berättelser - En chans.
Advertisements

Talande böcker – läsande barn
Att arbeta med talböcker för barn och unga
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Innehåll • Bakgrund • Tidplan • Funktionalitet • Visning.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Skapa ett video-CV på YouTube
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
1 Manual för nedladdning av GeoSuite borrhål från BGA Branschens Geotekniska.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Hilda Androls Egen nedladdning – nuläge och framtid.
Centrum för lättläst
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Säkrare inloggning till e-tjänster för vårdnadshavare via e- legitimation Viktig information om förändringar kring vårdnadshavares inloggningar till Barnwebben,
Lässtöd Anita Kelvgård, specialpedagog
Därför är det bra med talböcker
1 EPUB 3 – MÖJLIGHETER MED ETT NYTT FORMAT Publicering och inkludering. Att publicera digitalt tillgängligt för alla Svenska Daisy-konsortiet och TPB 15.
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Lärverktyg Göteborg 2/ Johnny Andersson.
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.

Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Information om YouTube
1 Långt ifrån paradiset? Hur kan en bra katalog hjälpa användaren fram till rätt version av Liza Marklunds Paradiset i en djungel av nya och ständigt föränderliga.
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
©storm.
- TPB:s nya mediawebb är här!. Varför? Tpb-katalogen svårarbetad Användarna kommer till oss: – begriplighet och tillgänglighet – bilder och bokomslag.
Jesper Klein katalog.tpb.se
Cirkelledarutbildning
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
TPB:s digitala bibliotek: Talböcker via bredband
Egen nedladdning i praktiken
Gymnasievalet på internet
Licensmanual 2015 Steg 1-13 visar hur ni ansöker om en licens Steg visar hur ni i efterhand kan kontrollera era licenser 1.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Informationsträff för dyslektiker BIT
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Legimus App och webb Maria Nylander Åsa Wallström Legimus.
Uppstart iPad Höörs kommun.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
”Utan Legimus hade jag inte klarat tentan” läs- och skrivstöd på Göteborgs Universitetsbibliotek. Träffar en del studenter som inte har vågat testa att.
Nya Celianet.
Dagstidningen som taltidning
Presentationens avskrift:

Talböckernas väg till eleverna Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Göteborg 2013-04-27 Jenny Nilsson jenny.nilsson@mtm.se

Vad är en talbok? Ljudbok - kan alla köpa – avtalat med upphovsrättsinnehavaren Talbok – görs enligt ett undantag i upphovsrätten för personer med funktionsnedsättningar som gör att de har svårt att läsa tryckt text

Högläsning/talböcker förmedlar skriftspråk Överartikulation Utökat ordförråd Meningsbyggnad Berättelsens grammatik Läsandets lust och glädje!

Talbokens historia Fonografen Tomas Alva Edison 1930-talet inläsningar i USA 1950-talet tekniska förutsättningar: tillräcklig lagring och tålig teknik 1960: undantaget i Upphovsrättslagen 1970-talet: för fler grupper 1990-talet: DAISY-formatet

DAISY MTM gör alla talböcker i DAISY- format. DAISY = Digitalt Anpassat InformationsSYstem En öppen, internationellt etablerad standard. DAISY är en digital teknik som strukturerar ljud, text och bild på ett sätt som gör det enklare att söka i och läsa texten. Det är Mp3-filer i talböckerna.

Utveckling sedan år 2000 Enbart DAISY-talböcker 2006 Ny upphovsrättslag: rätt till hela texten: alla barnböcker görs så möjlighet för fler bibliotek att få talbokstillstånd inläsning även när boken finns som ljudbok Biblioteken laddar ner talböcker Tjänsten Egen nedladdning startar App för läsning av talböcker

Hur kan man lyssna? Talboksspelare Mp3-CD-spelare Mp3-spelare Mobilen/Plattan fr a via app Läsprogram Amis EasyReader, Lexiläser

Vad finns det för böcker? 98 000 DAISY-talböcker 12 700 för barn Inte bara MTM producerar talböcker: Bibliotekstjänst, Btj – fr a ungdomsböcker Inläsningstjänst AB, Ilab – fr a läromedel Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM – ansvar för läromedel MEN huvuddelen av alla talböcker för barn hamnar i MTM:s webbkatalog Legimus!

Skolbiblioteken och skoldatateken är centrala! Infrastruktur nära barnen Kunskap om böckerna, upphovsrätten och om tekniken Men framför allt: känner eleverna!

Talbokstillstånd Nedladdning av talböcker kräver talbokstillstånd Bibliotek söker talbokstillstånd hos regeringen Information och exempel på ansökan finns på MTM:s webbplats

Vad får biblioteket göra? med talbokstillstånd kan biblioteket ladda ner talböckerna som CD, minneskort eller till bibliotekets egna mp3-spelare registrera för Egen nedladdning Bilderna beskrivs oftast så att de blir tillgängliga även för personer med synskada. Inläsningen är gjord av en inläsare eller med syntetiskt tal. Hur läser man? När man lyssnar på DAISY text och ljud med läsprogram kan man samtidigt se en elektronisk version av den tryckta boken på skärmen, både text och bild. Text och inläsning är synkroniserade, det vill säga samtidigt som ett textavsnitt läses upp så färgmarkeras motsvarande avsnitt på skärmen. DAISY text och ljud går även att lyssna på i fristående talboksspelare på vanligt sätt, men då har man förstås inte någon nytta av texten.

Egen nedladdning för eleven Behöver dator med Internetuppkoppling för att kunna använda tjänsten Inloggning med e-postadress som användarnamn Innan registrering måste målsman godkänna ett avtal med MTM Vid problem med tjänsten vänder sig eleven till sitt bibliotek för support

Låntagare med Egen nedladdning Nästan 30 000 användare av tjänsten Egen nedladdning Varav drygt 12 400 under 18 år Drygt 3000 registrerare Bitte : bibliotekssamarbetet och användargruppen Anne: Tjänsten Egen nedladdning mm

Hur gör man? Eleven söker upp boken i MTM:s webbkatalog Legimus och lägger den i nedladdningslistan Talboken laddas ner som filer i elevens dator Eleven kan sedan läsa talboken som hon vill

Vad gör skolbiblioteket? Skolbibliotekarien har ett personligt konto som registrerare i MTM:s låntagarregister Registrerar eleven i formulär i MTM:s låntagarregister Visar eleven hur man laddar ner och ger support när det behövs Biblioteket ska fortfarande ladda ner och bränna till de elever som önskar det

Vad tycker barnen om böckerna? Fokusgruppsundersökning i fyra olika län spridda över Sverige: Västerbotten, Stockholm, Värmland och Halland 51 barn i åldern 9-16 år Kompletterat med en fokusgrupp via Synskadades riksförbund

Hjälp med analysen Inte ”MTM-perspektiv” Anna Hampson Lundh, FD, Högskolan i Borås Forskat om barns kunskapssökande under de tidiga skolåren Med från början – synpunkter på frågor och upplägg

Rubrikområden Läsning Att läsa talböcker Vägar till – och från – talböcker Bibliotekets roll Rapporten kan beställas eller laddas ner från MTM:s webbplats

Legimus-appen Lanseras i maj: spelare för att lyssna på talböcker i mobil och surfplatta. Gratis. Sommar: möjlighet att lyssna på taltidningar i appen Höst: sök, ladda ner och lyssna på talböcker i appen Appen kommer att finnas för iPad/iPhone samt Androidplattor och mobiler

Gå till legimus.se i webbläsaren. Mobilwebb snart klar! Logga in med ditt användarnamn. Sök upp den bok du vill läsa.

Gå till legimus.se i webbläsaren. Logga in med ditt användarnamn. Sök upp den bok du vill läsa.

Välj att ladda ner boken som zip-fil, utan Bokhämtaren. Medan boken laddas ner syns inte boknamnet på filen. Det dyker upp senare, i spelaren.

Klicka på “Öppna i Legimus”.

Öppna Legimus-appen. Boken ligger nu i mappen “Egna filer”, med sin titel som namn. Du kan se om den bara har ljud eller ljud + text.

Så här ser boken ut när den har text. Du kan följa med i texten, som markeras när den läses upp.

Följ utvecklingsarbetet på MTM Bibliotek för alla. Kostnadsfri prenumeration via webbplatsen Nyhetsbrev

Tack för att ni lyssnade! info@mtm.se Svarstjänsten: 08-580 02 710 Telefontider: måndag - torsdag 9-12 och 13-15, fredag 9-12 Följ gärna MTM på: Facebook Twitter