Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur ska framtida statsfinansiella kriser i Europa undvikas? Lars Calmfors Kungl. Vetenskaps-societeten Uppsala, 31/
Advertisements

Innebär hanteringen av eurokrisen den slutliga dödsstöten för den ekonomiska demokratin?
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Behovet av en ny skattereform
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
För att kunna göra varor och tjänster behöver man produktionsfaktorer.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 16/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt?
Löner, löneandel och sysselsättning: några reflektioner
Internationell Ekonomi
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Från framgång till kris
Föreläsning 12 Sammanfattning
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Eurokrisen Lars Calmfors Junilistans seminarium 29/
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Utsikter för ekonomin Stefan Törnqvist
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Penningpolitik med inflationsmål
Offentliga finanser och penningpolitik Förste vice riksbankschef Svante Öberg SACO
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
BNP (BruttoNationalProdukt):
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
Stefan Ingves Extramöte i finansutskottet 16 augusti 2011.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Behövs det finansiella systemet
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Sverige och de globala utmaningarna. Är kriser en nödvändighet i den moderna ekonomin? Lars Calmfors Skånes ekonomidagar Kommunalekonomiska föreningen.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Stefan Fölster På slak lina Det ekonomiska läget Svenskt Näringsliv December 2010.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Statsupplåning – prognos och analys 2016:3
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Presentationens avskrift:

Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/11-2013 Euron och eurokrisen Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/11-2013

Statsskuldkriser Grekland (två räddningspaket) Irland (räddningspaket) Portugal (räddningspaket) Spanien (räddningspaket) Italien Cypern (räddningspaket)

Flera kriser Statsskuldkris Bankkris Tillväxtkris

Kriserna är sammanflätade Bankkriserna har bidragit till statsskuldkriser när staterna räddat banker - Irland Statsskuldkriserna har bidragit till bankkriser när värdet på bankernas statspapper sjunkit - Grekland - Cypern Tillväxtkriser har skapat statsskuldkriser när skatteintäkterna sjunkit - Spanien Statsskuldkriserna har tvingat fram åtstramningar som lett till tillväxtkriser i alla krisländerna Bankkriserna har lett till minskad kreditgivning som bidragit till tillväxtkriserna

Varför uppstod eurokrisen? Risk för asymmetriska (landspecifika) makroekonomiska störningar i en valutaunion - kan inte hanteras av gemensam penning- politik Gigantisk asymmetrisk störning till följd av kraftigt räntefall i periferiländerna Drivkrafter för överbelåning - offentlig sektor Grekland och Portugal - privat sektor Irland och Spanien Italien startade med historiskt hög statsskuld

Överhettningar i periferiländerna Högt resursutnyttjande Snabba prisstegringar Reala apprecieringar - höjda priser och kostnader relativt konkurrentländerna Bytesbalansunderskott - samma sak som att landet som helhet lånar från omvärlden

Eurokrisen Alltför stor statsupplåning i Grekland och Portugal Stora budgetunderskott och växande statsupplåning i Irland och Spanien när fastighetsprisbubblorna brast Ett land med stor statsupplåning hamnar lätt i en ohållbar statsskuldspiral Stödpaket från övriga euroländer - först ad-hoc för Grekland, sedan EFSF och ESM - de största stöden utgörs av utlåning från ECB till krisländernas banker mot dåliga säkerheter (det egna landets statspapper) för att förse dem med likviditet när kapital flyttats från dem

Statsskulddynamiken Förändringen av skuldkvoten = Primärt finansiellt sparandeunderskott som andel av BNP + (Statsskuldräntan – BNPs tillväxttakt) x Initial skuldkvot Primärt finansiellt sparandeunderskott: 2,5 % Statsskuldränta: 10 % Tillväxttakt: -4 % Initial skuldkvot: 170 % Förändring av skuldkvoten: 2,5 % + 23,8 % = 26,3 % av BNP

Stödlån från EUs räddningsfonder Lån med stränga villkor om finanspolitiska åtstramningar - för att hantera moral-hazard-problem - för att minska kostnaderna för de länder som ger stöd ECB sedan sommaren 2012 - utfästelse om obegränsade stödköp ifall det behövs för att hålla nere krisländernas räntor (Outright Monetary Transactions) - marknaderna har lugnats: räntefall

Tioåriga statsobligationsräntor

Två frågor Kommer euron att klara sig genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt? Samspel mellan de två frågorna - långsiktig trovärdighet underlättar han- teringen av den pågående krisen - den långsiktiga trovärdigheten äventyras av missriktade krisåtgärder idag Frågan om regelsystemets långsiktiga funktion är bara relevant om euron överlever den pågående krisen

Hanteringen av den pågående krisen Åtstsramningarnas ekonomiska effekter Behovet av reala deprecieringar Politiska konskevenser av åtstramningspolitiken

Kritiken av åtstramningspolitiken Det har hävdats att politiken i själva verket försämrar statsfinanserna därför att lägre efterfrågan och lägre produktion i krisländerna leder till lägre skatteintäkter Konsekvent större BNP-fall och mindre minskningar av budgetunderskotten än enligt prognoserna

Statsskulddynamiken Förändringen av skuldkvoten = Primärt finansiellt sparandeunderskott som andel av BNP + (Statsskuldräntan – BNPs tillväxttakt) x Initial skuldkvot

Åtstramning och budgetunderskott Teoretiskt möjligt att åtstramningar i krisländerna ökar budgetunderskottet Men osannolikt med så stora finanspolitiska multiplikatorer De primära budgetunderskotten har också reducerats

Figur 4 Förändring av den offentliga sektorns primära finansiella sparande 2010-2012, procent av BNP

Åtstramning och skuldkvot Inte förvånande att skuldkvoterna i krisländerna fortsatt att öka Inget bidrag till minskande skuldkvot från det primära budgetsaldot förrän detta blivit positivt Åtstramning leder initialt (just när resursutnyttjandet och därmed BNP-tillväxten faller) till högre skuldkvot

Figur 1 Den konsoliderade offentliga sektorns bruttoskuld, procent av BNP.

Åtstramningspolitikens tekniska effekter Sannolikt fungerar åtstramningspolitiken i krisländerna rent tekniskt Men den verkar med fördröjning - initialt ökar skuldkvoten Åtstramningarna måste vara så stora att de primära budgetunderskotten vänds till överskott Åtstramningar också i kärnländerna har stora negativa överspillningseffekter på krisländerna Behov av mer expansiv finanspolitik i kärnländerna

Åtstramningar och jämviktsproduktion På längre sikt bestäms inte produktionsnivån av efterfrågan utan konvergerar mot en jämviktsnivå som bestäms av arbets- och produktmarknadernas sätt att fungera Anpassning genom pris- och löneanpassningar Kraftigare efterfrågefall i en ekonomi än i omvärlden leder på sikt till real depreciering Ökad nettoexport återför gradvis produktionen till sin jämviktsbana Även om jämviktsbanan kan påverkas av låg efterfrågan, så har en finanspolitisk åtstramning mycket mer positiva effekter på budgetsaldot på lång än på kort sikt

Svårt genomföra reala deprecieringar med gemensam valuta Nominella lönesänkningar kan bara tvingas fram genom hög arbetslöshet Finanspolitiska interndevalveringar inte framkomliga - sänkta arbetsgivaravgifter och höjningar av moms/inkomstskatt eller sänkningar av offentliga utgifter - politiskt omöjligt med mer av åtstramningar för hushållen Mer expansiv finanspolitik i kärnländerna skulle underlätta Finanspolitiska internrevalveringar skulle kunna genomföras i kärnländerna - höjda arbetsgivaravgifter och sänkt moms/inkomstskatt eller höjda offentliga utgifter

Figur 5 Arbetslöshet och relativa kostnader i euroområdets krisländer idag och i Sverige under 1990-talskrisen

De politiska riskerna Åtstramningspolitiken i krisländerna fungerar rent tekniskt om den understöds av mer expansiv politik i kärnländerna Men åtstramningarna fungerar inte politiskt - mycket stora uppoffringar - politiken sannolikt inte genomförbar på sikt Sannolikt lyckas flera krisländer inte sanera sina offentliga finanser - förmodligen utökade krisstöd - drivkrafterna för budgetsaneringar försvagas - till slut kommer stöden att klippas av och kärnländerna tvingas realisera stora kapitalförluster - då kan europrojektet haverera i båda ändarna - krisländer kan överge euron för att finansiera sina utgifter via sedelpressarna - politiska revolter mot euron i kärnländerna

Figur 3 Arbetslöshet, procent av arbetskraften

Krisen har lett till stora förändringar av euroområdets ekonomisk-politiska regelsystem De finanspolitiska reglerna Bredare makroekonomisk övervakning Samordningen mellan nationell och europeisk beslutsnivå De nationella ramverken Bankunion

Svag efterlevnad av de finanspolitiska reglerna Högst 3 % av BNP i budgetunderskott Skuldkvot på 60 % av BNP och är den högre ska den minska ”i tillfredsställande takt” Brott mot underskottsregeln skulle medföra sanktioner - icke räntebärande depositioner eller böter på upp till 0,5 procent av BNP

De finanspolitiska reglerna Möjligheter till mindre och tidigare sanktioner Mer betoning av skuldkriteriet Ökade krav på redovisningen av de offentliga finanserna Omvänd kvalificerad majoritet i Förfarandet vid alltför stora underskott Tveksamt vad detta betyder - svag legitimitet för böter om ett land har underskott - upprepat spel med incitament för mild behandling

Bredare makroekonomisk övervakning Bra i princip med större fokus på överhettningar (jfr Irland och Spanien) Men hur mycket ”tänder” får denna övervakning? Bedömningen blir alltid mycket skönsmässig Bra att Tysklands stora bytesbalansöverskott nu ifrågasätts

Samordningen mellan nationell och europeisk beslutsnivå Den europeiska terminen Kommissionen ska förhandsgranska de nationella budgetarna innan de antas i de nationella parlamenten Men inga tvingande krav

De nationella ramverken Krav på flerårsperspektiv och heltäckande nationella budgeter Krav på nationella regler om budgetbalans Nationella automatiska korrigeringsmekanismer De offentliga finanserna ska övervakas av nationella oberoende finanspolitiska institutioner (typ Finanspolitiska rådet) Budgetarna ska baseras på oberoende prognoser eller prognoser som godkänns av oberoende institution Det här är kanske de viktigaste finanspolitiska reformerna - ekonomisk-politisk debatt är fortfarande nationell

Bankunionen Än så länge bara överenskommelse om gemensam europeisk finansiell tillsyn (ECB) - nationella tillsynsmyndigheter kan vara för slappa En bankunion med en europeisk backstop skulle kunna möjliggöra nedskrivningar av statsskulderna i krisländer Mekanism för att hantera fallerande banker i sådana situationer Ett land i statsfinansiell kris skulle snabbare kunna ta sig ur den Långivarna skulle bli mer försiktiga - tidigare och tydligare marknadssignaler Kapitaltäckningskrav mot statspappersinnehav Ta bort undantaget för statspapper om att en banks exponering mot en enskild låntagare får uppgå till högst 25 procent av det egna kapitalet

Slutsatser Åtstramningspolitiken i krisländerna fungerar tekniskt om den understöds av en mer expansiv politik i kärnländerna Men uppoffringarna för medborgarna är alltför stora De innebär att politiken sannolikt inte kommer att fullföljas På kort sikt förmodligen utökade stöd Men på lång sikt kommer stödpolitiken förmodligen att avbrytas - stor risk för statsbankrutter i krisländerna och att de lämnar eurosamarbetet - samtidigt stor risk för politisk revolt mot euron i kärnländerna som kan bilda en mindre valutaunion

Slutsatser fortsättning Omedelbara nedskrivningar av statsskulderna bör göras i flera krisländer - stora kapitalförluster för räddningsfonderna och ECB men mindre än om nedskrivningarna skjuts upp Behov av rekapitalisering av krisländernas banker på europeisk nivå Viktigt återupprätta icke-undsättningsklausulen - förbud för EU-organ och andra EU-länder att ta över betalningsansvaret för ett enskilt lands statsskuld Det kräver en bankunion med ett system för att hantera bankkriser ESMs uppgift bör vara stöd till banker i krislägen och inte stöd till stater Troligt att stora förluster i banksystemet kommer att upptäckas i ECBs förestående granskning Det kan komma att ställa frågan om ytterligare europeiska stödinsatser på sin spets Eurokrisen är långt ifrån över Marknaderna är lugnare nu men de har haft fel förr