Ledarutveckling över gränserna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Advertisements

Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Patientenkät sommaren -13
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ledarutveckling över gränserna
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Stöd för analys och förbättring
Underlag för att utveckla ett nytt ”Vinna”
Introduktion av nya medarbetare
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Kommunikation.
en intervjuundersökning
Case Aneby Vilka är vi?.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
ERGONOMI Vad är det?.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Ordlista.
Ta ställning och handla!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Matlagning i hemmet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Behovsanalys och brukardialog 2011
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
VÄLKOMMNA.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Schemaregler i barnomsorgen Schema ska lämnas vid:  Nyplacering innan start  Ändring  Via internet 2 veckor innan det träder i kraft  Enstaka ändringar.
Ledarutveckling över gränserna
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Anställningsintervjun
Ledarutveckling över gränserna
Samhällsvetenskapliga metoder
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Sammanställning av enkätsvar ang
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
10/4/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-hajarna.
Välkommen till Nya Bemanningsenheten som korttidsvikarie
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
”CASE HULTSFRED” Ledarutveckling över gränserna Tobias Ragnarsson, Vimmerby Helen Burmann-Lindström, Vetlanda.
SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för.
CASE – LEDARUTVECKLING ÖVER GRÄNSERNA 9-11 maj 2016 Annelie Johansson, Maria Oscarsson & Caroline Anspach.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Case för Vimmerby kommun Lönekartläggning
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Gruppintervju för timvikarier Nacka Seniorcenter
Presentationens avskrift:

Ledarutveckling över gränserna Case 1 – 3 oktober 2013 Eva Carlström, Vetlanda kommun Annelie Franzén, Aneby kommun Ola Gustafsson, Hultsfreds kommun Elin Nellmo, Sävsjö kommun

Case Hur upplever vikarier i Eksjö kommun att det är att tillhöra bemanningsenheten? Mål med case Förslag på vad Eksjö kommun kan göra bättre ur ett vikarieperspektiv.

Urval Spridning Intervju med 9 personer 13 frågor Metod Urval Spridning Intervju med 9 personer 13 frågor

Intervjufrågor 1. Hur upplever du att det är att tillhöra bemanningsenheten jämfört med innan den fanns? 2. Vilka var fördelarna med tidigare system? 3. Vilka är fördelarna med att tillhöra bemanningsenheten? 4. Vilka var nackdelarna med tidigare system? 5. Vilka är nackdelarna med att tillhöra bemanningsenheten? 6. Hur blir du bemött när du kommer ut till arbetsstället?

7. Vad får du för introduktion när du kommer till nya arbetsställen. 8 7. Vad får du för introduktion när du kommer till nya arbetsställen? 8. Var upplever du att du har din tillhörighet? 9. Hur upplever du att det fungerar rent praktiskt när du blir bokad på ett arbetspass? 10. Tycker du att du får jobba så många timmar som du vill? 11. Hur upplever du att ordinarie personal ser på bemanningsenheten? 12. Vad har du för förslag till förbättringar? 13. Skulle du kunna rekommendera någon du känner att söka jobb på bemanningsenheten?

Fördelar Varierande, omväxlande Frihet att välja när man vill jobba Får oftast ihop sina timmar Bokning via sms Bra ingång till att få jobb samt slipper söka själv Att kunna ”gå bredvid” Vikarierna behandlas oftast väl i verksamheterna

Fördelar Stöd från bemanningschef vid konflikt och oklarheter på arbetsstället ”Resursen” känner tillhörighet till bemanningsenheten Mer fokus på brukarna, eleverna och barnen än på kringuppgifter Problem lyfts på APT där man hittar lösningar. Stark tilltro till konceptet

Nackdelar Ofta brister i introduktionen Får själva söka efter information Oklart med information om sjukanmälning under semestern Dubbelbokning förekommer Många olika vikarier drabbar brukare, elever och barn som behöver kontinuitet

Nackdelar Justering av tillgänglig tid vid jobb Kort inställelsetid pga sena sms och restid Man vet inte var och när man ska jobba Ibland svårt att få ihop sina timmar Oklart i verksamheterna om vad som är resurs och bemanning

Nackdelar Svårighet att ställa frågor till verksamheten inför ett arbetspass Kan missa praktiska saker pga av för lite information i sms Verksamheter som ligger långt från centralorten kan bli utan vikarier Timvikarier kan plocka bort tillgängligheten inför en helg

Tillhörighet Bemanningsenheten Eksjö kommun Arbetsstället/verksamheten Ingen

Bemötande Ser olika ut beroende på verksamhet, arbetsställe samt anställningsform I enskilda verksamheter förekommer ett oacceptabelt bemötande där personalen undviker vikarien - nedvärderande kroppsspråk och uttryck. I något fall har vikarien utnyttjats till sådant som ordinarie personal inte vill göra.

Ordinarie personals upplevelse av bemanningsenheten Mestadels mycket nöjda inom äldreomsorgen och kosten Missnöje inom skola och barnomsorg Ibland vikariebrist Brist på kontinuitet drabbar brukare, elever och barn Dubbelbokningar förekommer

Förbättringsförslag Introduktioner Mer information i bokningssms med kontaktuppgifter. Möjlighet att bekräfta bokningssms via sms. Kontinuiteten kan förbättras med samma vikarie till ett arbetsställe. Möjlighet att lämna meddelande i systemet om kortare frånvaro under arbetspasset.

Förbättringsförslag Bättre framförhållning inför arbetspasset Ge verksamheterna bättre kunskap om vilken kompetens vikarierna har. Viktigt att vikarier får till sig nödvändig information om brukarna, eleverna och barnen. Viktigt med uppdaterade genomförandeplaner Krav på körkort?

Slutsatser Det fungerar väl i äldreomsorgen och numera även inom kosten Brister inom skola och barnomsorg Resurspersonalen trivs mycket bra Behov av introduktion både i bemanningsenheten och i verksamheterna

Slutsatser Kartläggning av verksamheterna Uppföljningssamtal efter en viss tids anställning Information om att verksamheterna kan önska en viss vikarie Information till verksamheterna om organisation och kompetens

Reflektion Ger urvalet en korrekt bild av helheten? En tidsmässigt bra metod Förslag på vidare studier Fråga ordinarie personal i verksamheterna, främst inom skola och barnomsorg Fråga på sikt fler timvikarier

Reflektion Hur möter bemanningen verksamheternas behov? Hur jobbar kommunen med att utveckla bemanningsenheten? Systemutveckling Rutiner Avvikelserapportering Informationsspridning