INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Kurs av Christina Bodén
Namn på tillfället (kan skrivas på två rader) Namn på den som presenterar Datum för tillfället.
Exempel på Powerpoint presentation
Affärsidé Vi vet att kunder vill ha aha-upplevelser, fräscha förslag, idéer och priser mm för att känna shoppingglädje. Personal finns inte alltid på plats,
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Typografi Krav eller hjälp?.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
SPF Värmland distriktet Utbildning mars 2011
PowerPoint 2007 Lathund.
Underlag för din poster
Vetenskaplig poster Introduktion Slutsatsen först Målet med postern
Grafisk design av tryckt reklam
Kort om | Skydd. Skyddens uppgift är att minimera effekten den anslags energi som uppstår vid en omkullkörning. Dvs. absorbera så mycket energi som möjligt.
Ny grafisk profil Skrapan tar fram en ny grafisk profil innefattande ny logotyp. Syftet är att rama in handelsplatsen med ett uppdaterat uttryck som tydligare.
Att skriva en artikel.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Grundläggande kunskaper om färg och färgblandning
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
Grafisk profil.
En PowerPoint om PowerPoint
Introduktionskurs för användare Del 1
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Ny svenskakyrkan.se.
Första sidan Underrubrik Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Kontakta.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
Vittert vetande om webbdesign
RGB BokstavFärgEngelskt namn CCyan MMagenta YGulYellow KSvartBlack (Key color)
Kärnan i all kommunikation
CSS del 1 Kvarnbrink I början… Bakgrunden var det enda man kunde byta färg på Allt var satt i Times Texten flödade över hela webbläsarfönstrets.
Kommunikation.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
1 Annons. 2 Rubrik Kort och gott om grundmallen Bakgrunden ska vara vit. I botten ligger ett silverfält (samma färg som finns i kommunvapnet.
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Tips och tricks! VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Författarens för – och efternamn Arial regular
Gör en traditionell släktbok med Disgen
Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016
VISNINGSVERKTYGET POWERPOINT i office 365
Logo för Sjukhus/Universitet
Grafisk profil.
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
IT Databas Göran Wiréen
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Grafisk design FORMEN.
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
MÅNGA olika TYPSNITT kan ge ett
Välkomna! Logga in som er själva Gå in på
Vår visuella identitet
Olika funktioner och tips till PowerPoint
Grafisk profil.
PostNord Strålfors Oy Materialanvisning för utskriftsproduktion
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Appen CLIPS Filmremsa (Medel)
Hur ögat uppfattar ljus
Chefsverktyg vid lönespridning – Önskvärd lönekurva
90 Konto, Svensk Insamlingskontroll
Beskrivande texter Svenska vt-19 v Marlene, Camilla och Johan.
Logotyp, färger & typografi
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form som syns mycket bra i alla sammanhang. För att skydda logotypens visuella integritet, ska den alltid omges av en yta fri från text och grafik. Den fria ytan definieras här till höger och baseras på höjden av bokstaven 'n' i logotypen. Logotypen fungerar bra även i små storlekar, men för att garantera att logotypen alltid är läsbar finns en minimistorlek definieradtill 15 mm. Det är den minsta storlek som får användas, och den mäts i bredden på orden ’greppa näringen’. Sträva alltid efter att göra logotypen så tydlig som möjligt. Logotypens färg definieras genom PANTONE systemet. P g a restriktioner i tryck eller olika sätt att reproducera logotypen i annat media, har logotypen anpassats till andra färgsystem, se sid 11.

LOGOTYPENS FÄRGER Greppa Näringens logotyp finns i ett antal olika färger för att möjliggöra dess användning mot olika bakgrunder samt vid olika trycktekniker. 1. Logotypens standardutförande är de fördefinierade ljus- och mörkblå färgerna. Denna version ska användas i så stor utsträckning som möjligt. 2. Den svarta logotypen används när man endast kan trycka i en färg p g a trycktekniska skäl. 3. Den vita versionen av logotypen används när logotypen placeras på en mörk bakgrund. 4. Den ljusblå versionen av logotypen används när logotypen av trycktekniska skäl endast kan tryckas i en färg. Denna variant ska endast användas i undan-tagsfall. Rådgör med projektansvarig innan användning.

LOGOTYPEN MOT BAKGRUNDER Sträva alltid efter bästa läsbarhet när du placerar logotypen. Den tvåfärgade standardlogotypen ska alltid användas i första hand. Där bakgrunden är för mörk för att logotypen ska framträda används den negativa varianten. Den svarta logotypen ska endast användas vid svart-vitt tryck.

FELAKTIGT ANVÄNDANDE AV LOGOTYPEN Det är lätt att göra fel vid användandet av logotypen. Till höger är några vanliga misstag som ska undvikas.

TYPOGRAFI Typsnitten för Greppa Näringen är indelade i två områden: 1. Typsnitt för tryckt kommunikation: Helvetica och Adobe Garamond 2. Typsnitt för digital kommunikation(webben): Arial och Times New Roman För mer information om typsnitten och deras använding se följande sidor.

TYPSNITT FÖR TRYCKT KOMMUNIKATION Samtliga varianter i de båda typsnitten är tillåtna. Helvetica används i första hand i rubriker, bildtexter och tabeller. Adobe Garamond används med fördel i brödtext. TYPSNITT FÖR KONTORSARBETE Helvetica och Adobe Garamond finns inte alltid tillgängliga på alla datorer. I de fall då dessa inte finns används istället Arial till rubriker, tabeller och bildtexter. Times New Roman används för brödtext. I PowerPoint används enbart Arial. Mallar för Word och PowerPoint kommer att tas fram under 2010.

TYPSNITT FÖR WEB Eftersom typsnitt på webben är begränsat används här två vanligt förekommande typsnitt: Arial och Times New Roman.

FÄRGPALETT Greppa Näringens färger är indelade i primära identitetsfärger och sekundära dekorfärger. De primära identitetsfärgerna är en del av Greppa Näringen logotypen. För att undvika att de primära färgerna konku-rerar med logotypen bör de undvikas i dekorativ grafik. De sekundära färgerna bildar en harmonisk färgpalett som kompletterar de mer strikta och konservativa identitetsfärgerna. De sekundära färgerna används både till dekor och till de kategorier som framgår till höger. Använd aldrig de definierade färgerna till andra kategorier än de förbestämda. Den röda färgen används uteslutande som kategorifärg i material riktat till målgruppen rådgivare. Fältet och Stallet är kategorier som i första hand används i material riktat till målgruppen lantbrukare. Allt material måste inte kategoriseras, kategorier används när det underlättar. Färgerna kan med fördel användas i tabeller och grafer av olika slag. För färgernas tekniska specifikationer, v g se nästa sida.

FÄRGSCHEMA För att säkerställa att våra färger alltid upplevs så likartat som möjligt finns färger definierade för olika typer av tryckteknik. Logotypen ska alltid i första hand tryckas i Pantone där det är möjligt. Så här tolkar du koderna: PANTONE Internationell färgstandard för s k ”dekorfärger” CMYK Europeisk standard, s k ”fyrfärgstryck” RGB Video och digitalt färgsystem

GRAFISKT ELEMENT - VÅGEN ’Vågen’ är ett återkommande grafiskt element inom Greppa Näringens kommunikativa material. Den hjälper till att stärka Greppa Näringens identitet. Vågen ska inte användas så att den konkurrerar med logotypen. Vågen finns i två utföranden, en smalare och en bredare version. Den smalare versionen hjälper till att beskära samt rama in bilder medan den bredare vågen har ett friare användningsområde. Ett av vågens syften är att ytterligare förtydliga vilken kategori materialet tillhör. Detta åstadkoms genom färgsättning enligt kategorierna. Se sid 10-11 för kategoriernas färger.

BILD Bild är en stark identitetsbärare och en tydlig del av Greppa Näringens profil. Bilden ska både förstärka det aktuella budskapet och spegla Greppa Näringens personlighet. Varje fototillälle ska ses som en möjlighet att komplettera en ständigt växande bildbank för Greppa Näringen. För att skapa en enhetlig känsla finns utarbetade riktlinjer för bilderna. Generellt finns två huvudlinjer för bildmotiven: 1. Stämningsfulla miljöbilder från omgivningarna 2. Motiv hämtade från den dagliga verksamheten

BILDSTRATEGI Här bredvid förklaras det strategiska tänket vid val av bilder samt hur bilder ska användas.