Vad ska våra elever kunna när de går ut åk 3?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Material för projektarbetet
KANDIDATUPPSATS.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Referat En sammanfattning.
Gymnasiearbetet p..
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Närvaro!!.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Fördjupning i historia
Informationssökning & Källkritik
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Informationssökning.
Summering av brainstorm 2
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Folkbibliotek som kulturhus
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Bedömning.
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Läroplansträff Välkomna!.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
©Else-Britt Hellström
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Att lära sig att analysera
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
INFORMATIONSKOMPETENS – VETENSKAPLIGT FÖRHÅLLNINGSSÄTTT Samma – men ändå olika? Olika traditioner Olika aspekter betonas kommunikationsproblem.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Rörelse och konstruktion
pedagogisk dokumentation
Informationssökning Kulturgeografi A/Ekonomisk och politisk geografi Magnus Olsson, Umeå UB
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Ett samarbetsprojekt mellan
Presentationens avskrift:

Vad ska våra elever kunna när de går ut åk 3? Långsiktighet – Vertikal integration – åk1- åk 2 – åk 3. Helhet – samarbete över ämnesgränser – horisontell integration – Samarbetsnivåer. Elevens aktivitet – Strukturerat stöd Det 3:e rummet. Möte lärare – elev Höga krav och höga förväntningar GY 11 skapar möjligheter…..

Granska vetenskaplig litteratur Scientific Literature Review (SLR) Förbereda för universitet? (GY 11) Elevens val och aktivitet – strukturerad handledning Höj ribban – kvalificerade källor Amerikanska idé och struktur – En psykologilärares vånda…….. Samarbete lärare - bibliotekarie

Upplägg – Del 1 Förarbete – något om vetenskap, metoder.. Ämnesval – brett eller smalt? (Kursmål) Introduktion – genom ”allmän press” ge bakgrund och frågeställning. Resultat – Samla, bearbeta vetenskapliga artiklar om ditt ämne. Tillgång till databaser

Upplägg – del 2 Metod – kort om vilka källor du använt Analys – kritiskt granska källorna i resultatet och göra jämförelser. Slutsats Källförteckning ”Abstract” skrivs sist. (Jfr gymnasiearbete)

Några slutsatser Huvudtanke – Eleverna arbetar med kvalificerade källor med mycket handledning. Vetenskapliga artiklar eller motsvarande! Upprepa projektet! Engelska – ett problem som går att hantera! Nivågruppering? Bra förberedd – Högt självförtroende!

Hur förbereder vi elever? Goda vanor från början! Diagnostiska prov? Studiestrategier/studieteknik – återkommande! Temadag. Samarbete Sv – Sh – Bibliotek Teori och praktik Uppföljning – ”Inquiry Circles”

Textanalys – ”Inquiry Circles” Studera intressanta texter utifrån olika utgångspunkter. För varje text gäller: Referat – Nyckelord – Kritisk granskning – Tolka – Se samband. ”Alla elever gör allt” (Arbetsrotation). Samarbete mellan olika lärare och med bibliotekarie Exempel – EU, Media och brott

Resultat - Utvärdering ” Bra att läsa texter från olika vinklar. Man måste fokusera.” När jag läste kritiskt förstod jag hur mycket ointressant skräp journalisten skrev.” ”Jag har redan bra studieteknik…skriver nyckelord, sammanfattar texter.” Svårt att skriva om samband, mönster.”

Klippa – klistra – pedagogiken ! Konsten att sammanfatta med egna ord. ”Note cards” Sammanfatta – bearbeta – kategorisera. Hitta lämpliga uppgifter Arbeta nära elever – loggböcker! Kontroll – Urkund m.m.

Godis på nätet! www.google.com www.wikipedia.se www.resurs.folkbildning.net www.scirus.com www.forskning.se www.swepub.se www.newsnow.co.uk www.eniro.se

ANALYSERA ETT LAND (åk 1) Lärare - Bibliotekarie Gemensam planering Allmän beskrivning och fördjupning (fokus) Introduktion (Vad vet vi? Vad vill vi veta?) Infosök 2+2+2= Sökstrategi Arbetsblad – Förberedda handledarsamtal Loggbok. Betygskriterier

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER Jämföra MR i 2 länder Steg 1. 1 land – 1 rättighet Steg 2. Det stora projektet Handledarsamtal Den goda cirkeln? Loggbok – utvärdering – nytt projekt Opponering – Jfr! Gymnasiearbetet i GY11 Källkritik - Checklista

KÄLLKRITIKENS STYRKA – De olika perspektiven Granska utan kunskap? Fall 1. Den ”glömda” informationen Fall 2. Verkligheten. Politiska partiers syn på miljöfrågor Fall 3. Internationella konflikter. Fall 4. USA-valet. Den krokiga vägen Fall 5. Bloggen och valet. Kommentarer? Fall 6. Kritisk granskning – NE - Wikipedia

ARBETSLAG Lärare - Bibliotekarie Stärka elevers lärande Intresseanmälan Inga extraresurser Gemensam lunch för planering 2 halvdagar för förberedelse Samarbete över ämnesgränser Bibliotekarien med i löpande verksamhet Studiecirkel Problem – Fel lokaler Fel elever Fel lärare

BLOGGEN – ett socialt medium Skönhetstävling eller pedagogik? Ett möte mellan ”ungdomars värld” och ”Skolans värld” Pedagogik och teknik - Samarbete? ”Elever lär elever” Debatt – kommentarer. http://eudebatt.blogspot.com http://miljodebattsp09c.blogspot.com

SAMMANFATTNING Gemensam syn på pedagogik? TID?????????? Planering – prioritering Tänk långsiktigt! Öppet förändringsklimat! CHANSEN FINNS NU – TA DEN! www.youtube.com

GÖRAN BROLUND Lärare, Fyrisskolan, Uppsala goran.brolund@fyrisskolan.uppsala.se Hemsida: www.infokompetens.net Mobil: 0737-383029