Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Blåa Skor!
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Familjehem och föräldraskap
Välkommen till Edboskolan
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Kyrkskolans fritidshem
Trygghet genom kunskap Från organisation till individer, åtgärdsaktörer.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
En guide i praktisk loggboksanvändning
Nya mötestider - nya resemöjligheter!
Hans-Erik Källman, Vanja Kågstöm, Kristina Hage-Hansson Svensk Förening för Röntgensjuksköterskor Svenska Sjukhusfysikerförbundet Välkommen till kursdagar.
Välkomna till Föräldrarmöte F-04 den 16/4 2012
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Solhem Södra Älvsborgs Sjukhus
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
El Sistema En kort presentation av El Sistema –
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Välkomna och inledning!
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Länsgemensam ledning i samverkan
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
PROEFF ”Projekt för energieffektivisering i skånska företag genom tillsyn och rådgivning” GRUNDUTBILDNING -Energieffektivisering och energitillsyn 20 mars.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Anteckningar Träningsplanering –13/11 –20/11 –27/11 –4/12 –Planering nästa år Permanent bemanning av ledare i grupperna, se förslag i ungdomsguppen.xls.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Förskoleklass på Tomtebogård
Min praodag på dagiset Kotten. Förmiddan  ställde frågor  Byggde lego med Felicia  gick ut  Fanns 8 barn på stora  När vi kom ut åt frukt.
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Tammsvik Nätverkssammankomst. Tammsvik – syfte & mål 2  Benchmarking  Best Service – fortsatt arbetsform  Engagemang övriga medlemslandsting.
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
SAM-projektet Skaraborg Samhällsorientering Samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Stora subtraktionstabellen
Gefle IF P mars Uffe, Johnny & Görgen.
Järntorgsmottagningen. En öppenvårdsmottagning för män och kvinnor över 20 år boende i Göteborg med kranskommuner, som söker hjälp för sitt.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Generationsdubbel Inomhus januari 2010 Grupp A X X X 1 32 Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius Jungqvist/Mannerfelt Westerberg Fabricius.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Kognitiv sjukdom i klinisk vardag Onsdag B63/3Torsdag B63/3Fredag B63/ INFO och allmänt (O) Vaskulär kognitiv störning
14-17 februari 2013 Uppdaterad Uttagningsregler I årets Kalle Anka-final får vi anmäla så många åkare som vi önskar. Vi kommer ändå att behöva.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Institutionen för hälsa, vård och samhälle MEDICINSKA FAKULTETEN L U N D S U N I V E R S I T E T
Startade med 11 barn i ett garage i Venezuela för drygt 40 år sedan, då som en väg bort från kriminalitet och droger, av grundaren José Antonio Abreu;
Communities That Care (CTC)
Presentationens avskrift:

Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet Kontinuitet Tydliga regler Tydliga mål

Skillnader att undervisa på El Sistema – Kulturskolan Helhetstänk på olika sätt En annan sorts fostran Uppmärksamheten från andra Många kockar… Krocken/mötet med grundskolan Kontinuitet – mål - vardag

7 lärare på 60% 1 processledare (från Kulturskolan) 2 flöjtlärare (1 från Kulturskolan, 1 ny) 2 violinlärare (1 från Kulturskolan, 1 ny) 2 rytmiklärare (2 nya)

Verksamhet på två skolor (närliggande) Holmaskolan (låg och mellanstadium) Kroksbäcksskolan (låg, mellan och högstadium)

Antal barn i verksamhet Holmaskolan: 50 betalande elever 60 barn i rytmik (förskoleklass) Kroksbäcksskolan: 55 betalande elever 50 barn i rytmik (förskoleklass) Förskolesång 220 barn (4 och 5 år) Totalt 435 barn

Schema, reglerad tid Måndag: 09.00 – 16.30 Onsdag: 10.45 – 18.15 eller 09.30 – 17.00 Torsdag:

Måndag: 09.00 – 10.00 Arbetslag/Arbetsplatsträff 10.00 – 12.00 Gemensam planering 12.00 – 12.30 Lunch 12.30 – 13.00 Förberedelse 13.00 – 13.50 Instrumentallektion 14.00 – 14.50 Instrumentallektion 15.00 – 16.00 Instrumentallektion 16.00 – 16.30 Reflektion, undanplockning

Onsdag: 09.30 – 11.00 Förskolesång/rytmik (udda veckor) 11.00 – 11.30 Gemensam planering 11.30 – 12.10 Kör, inom skolan år 1 12.20 – 13.00 Kör, inom skolan år 2 13.00 – 13.30 Lunch 13.45 – 14.45 Orkester 1 15.00 – 16.00 Orkester 2 16.00 – 17.00 Förberedelse, reflektion 17.00 – 18.00 Vänstay, (jämna veckor) 18.00 – 18.30 Undanplockning

Torsdag: 09.00 – 09.30 Gemensam förberedelse 09.30 – 10.10 Rytmik, f-klass 10.10 – 10.50 Rytmik, f-klass 10.50 – 11.30 Lunch 11.30 – 12.10 Rytmik, f-klass 12.10 – 12.50 Rytmik, f-klass 13.00 – 13.50 Instrumentrytmik, grupp1 14.00 – 14.50 Instrumentrytmik, grupp 2 15.00 – 15.50 Instrumentrytmik, grupp 3 15.50 – 16.40 Reflektion, efterarbete

Gruppstorlekar Förskolesång 30 – 50 barn/tillfälle Förskoleklassrytmik 12 – 18 barn/tillfälle Instrumentalundervisning 6 – 8 barn/grupp Instrumentrytmik 10 – 18 barn/tillfälle Orkester 15 – 30 barn/tillfälle Kör 15 – 60 barn/tillfälle Gruppstorlekarna varierar beroende på lektionsinnehåll, lokalförutsättningar, mål och antal lärare.

Den professionella orkesterns förebildande roll Malmö SymfoniOrkester Malmö Musikhögskola Det fria kulturlivet

Var börjar man… Fråga inte efter pengar – erbjud en lösning på ett problem Förberedande arbete gentemot förskola, grundskola, fritids Långsiktigt tänk, undvik projekt-tänk Använd kommuncentrala dokument i argumentationen Ta tillvara erfarenhet från Kulturskolan, våga använd och utveckla

Hur får man El Sistema att växa Samarbeta med många partners, kommunala bostadsbolag, gatukontoret, Individ och familj, bibliotek, skola, fritids Våga ta spelningar, framträd ofta och på många olika sätt och ställen. Alla barnen kommer att spela på sin toppnivå. Samarbeta med befintliga ensembler på kulturskolan/orkestrar/fria kulturlivet för att få upp ”nivån” Spela på riktigt, musik i Venezuela är på ”liv och död”, våga använd passionen som redskap. Involvera familjen Låt det ta tid…

Framtidsvision… Nya El Sistema-skolor i Malmö! Mångfald = andra instrument Samma värderingar och samma mål Orkesterperspektiv Helhetssyn Nationellt, internationellt