Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Stöd för analys och förbättring
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Vision 2025 Senast 2025 ska minst 90 % av de som brukar äldre- och handikappomsorg känna sig nöjda med den tjänst de får.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Marta Szebehely Professor i socialt arbete Stockholms universitet
Resultat kundundersökning 2011 ( egen undersökning ) - Svarsfrekvens 63 %
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Effektivitet – vad är det och hur gör man?
Öppna Jämförelser SKL Öppna Jämförelser -SKL Sammanställning av resultatet ur flera olika undersökningar och register: Socialstyrelsens.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Om utformningen av statlig tillsyn
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Index per myndighetsområde
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Valfrihet Greger Bengtsson 08 –
Kvalitet Äldreomsorg Händelser Under 2008 mätt med Kvalitetskatalogen Brukarundersökning har gjorts tidigare, nu nationellt Ändrat inriktning mot: Mer.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
1 Äldreomsorg - årets rapport Kvalitetsnyckeltal och ekonomiska nyckeltal Bilaga med jämförelser
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Upplands Väsby_Camillas Hemtjänst och Service (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Äldrenämnden Bokslut 2015 Måluppfyllelse, nämndens tre viktigaste mål Äldre i Linköpings kommun ska känna sig trygga med att stöd och hjälp finns att.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vårdföretagarna Medlemsundersökning December 2007.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
Kontaktcenter Stockholm Brukarundersökning 2009
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
- omsorg om personer med funktionsnedsättning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen *) Resultaten är inte helt jämförbara mellan åren.

Socialdepartementet Inget samband mellan kostnader och nöjdhet Nöjd-Kund-Index (NKI) för särskilt boende och kostnad per brukare i särskilt boende, 290 kommuner, 2010 Källa: Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA)

Socialdepartementet Varför ska det finnas alternativ att välja mellan? Äldre personer vill ha möjligheten att välja och kunna påverka sin livssituation Anspråken på högre kvalitet inom äldreomsorgen kommer att öka Dagens brister och framtidens utmaningar hanteras inte bäst inom ramen för ett kommunalt monopol Flera olika alternativ, som jämförs och kontrolleras noga, kan öka effektiviteten, kvaliteten och nöjdheten inom äldreomsorgen

Socialdepartementet Vilka principer bör gälla för valfrihetssystem? Kommunen definierar – och hävdar – sina krav på kvalitet Lika villkor för alla utförare Fri etableringsrätt – men inget krav på att välja för den äldre Det får inte finnas några möjligheter för utföraren att välja vilka äldre man ska ge äldreomsorg till Kommunernas biståndsbedömning måste bevakas och följas upp noggrant

Socialdepartementet Uppföljningen av kvaliteten bör utvecklas Alla skillnader mellan enskilt och kommunalt bedriven omsorg ska fångas upp och beskrivas Det behövs ett kontrollsystem, som snabbt kan varna om bristande kvalitet Öppna jämförelser och annan relevant statistik måste utvecklas

Socialdepartementet Förmågan att hävda kvalitetskraven måste bli bättre Den statliga tillsynen – en helt fristående tillsynsmyndighet? Tillsynen ska kunna svara mot kraven på staten att upprätthålla ett systemansvar Det ska alltid finnas ett vilande, konkret och överhängande hot om sanktioner Kommunerna måste i praktiken ta sitt fulla ansvar för den äldreomsorg som utförs av privata utförare

Socialdepartementet Utveckling av valfriheten framöver Ge non profit-verksamhet chansen att bidra Överväga obligatoriskt införande av Lagen om valfrihetssystem (LOV) Främja framväxt av olika verksamhetsinriktningar Försvara den solidariskt finansierade omsorgen, som ges efter behov