Tala till bönder på bönders vis och till ungdomar på Facebook

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rasisminvastainen kampanja Attitydtalko Veckan mot rasism
Advertisements

januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
- en positiv och realistisk självbild
Hur ser du på ditt tobaksbruk?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Drogförebyggare Håkan Fransson
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Projekt Respekt Strategisk plan: Öka andelen under- representerat kön på utbildningarna Bakgrund: 85 % kvinnor, 15 % män Dekanus gav projektgrupp uppdrag.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
En del av Svenska Fotbollsförbundet
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Modeller.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Södra Fräkne Fiberförening
VART SKA VI…?.
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet.
Fler och mer språk till flera elever
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
– ett kommunikationsprojekt om cannabis Förebygg.nu Göteborg, 17 november 2011 Lisen Sylwan Testa dina gränser.
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Testa dina gränser – ett kommunikationsprojekt om cannabis Uppsala, 19 november 2010 Lisen Sylwan
Nya förutsättningar för lärande
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Styrning Mina meddelanden
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Skolkampanj #Nätrespekt Hösten 2014 och våren 2015 Inför Safer Internet Day 10 feb 2015.
Välkommen till Braås skola
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
NEA Seminarium 7 december 2004
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Marknadsföring av Projekt X
Elevdemokrati i praktiken
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
GILLA Ungdomsarbete på Facebook.com Dela och bjud in andra som arbetar med ungdomsverksamhet på nätet. Här delar vi info. om kommande seminarium mm.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Ungdomarnas medieanvändning
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Klarar du en kris?.
Presentationens avskrift:

Ett sätt att arbeta med unga och sociala medier lokalt Stina Hähnert och Christian Molina

Tala till bönder på bönders vis och till ungdomar på Facebook

800 miljoner unika användare besöker YouTube varje månad Sociala medier ca 4,8 miljoner användare i Sverige 800 miljoner unika användare besöker YouTube varje månad ca 500 miljoner ca 100 miljoner

SYNS DU INTE FINNS DU INTE! Sociala Medier Social närvaro SYNS DU INTE FINNS DU INTE!

Presentera ditt budskap på: Sociala Medier Presentera ditt budskap på: Facebook Blogg Twitter Instagram Youtube och bygg upp kontakt med din målgrupp

Låt besökaren själv få bidra med: Sociala Medier Bjud in din målgrupp till att bli en del av kampanjen istället för att bara följa den Låt besökaren själv få bidra med: Inlägg Feedback

Målgruppsanalys Vad är ditt budskap Vilka är din målgrupp Sociala Medier Målgruppsanalys Vad är ditt budskap Vilka är din målgrupp Lär känna dem Väl rätt kanal

Det är relativt billigt att etablera en social kanal Sociala Medier Kostnad Det är relativt billigt att etablera en social kanal Men att förvalta och utveckla den kostar såväl tid som pengar Att låta ex kampanj leva sitt eget liv på Internet kan fungera men för att en social mediasatsning skall lyckas krävs såväl planering som underhåll Om man inte förvaltar ex FB-sida eller blogg kan den snabbt bli ett bollplank för bedrägliga åsikter och ditt budskap kan försvinna ur fokus Detta medför på sikt att man tappar besökare

Annars kan intresset avta Sociala Medier Var aktuell Fylla på med nytt content Glöm inte bort din målgrupp Belöna frekventa besökare Annars kan intresset avta

Sociala Medier   Tre snabba  Förstudie Produktion Förvaltning

Local Hero som metod Reflektera kring förhållningssätt Stärker skydd genom aktiviteter Positiv identitet Unga som förebilder Ungas egna intressen och slutsatser

Local Hero:s uppdrag i kampanjen Testa dina gränser 3-5 grupper under 3 mån i Skåne Genomföra workshoppar (cannabis) Skapa och förstärka negativt förhållningssätt till cannabis hos unga Unga sprida ställningstagande till unga Unga kommunicera kampanjen i sociala medier Tema i aktiviteter: anti-cannabis Erhålla stöd av kommunikationsbyrå

Local Heros C4gymnasiet, Kristianstad Sju elever från Medieprogrammet åk 3 APU (Arbetsplatsbaserad undervisning =praktik) Filmkväll á la Hollywood med röda mattan, glitter och glamour Egentillverkad kortfilm med populärt lokalt ungdomsbandet ”Chibby” Samarbetade med: Lions, kommunen, Svenska film, Domus och Bong Facebook, Youtube, radio p4, Kristianstadbladet, affischer, Drugsmartbloggen, tv-skärmar i skolan, webbplatser, flygblad, skoltidning, vimmelbilder på nätet och genom WOM (word of mouth).

Local Heros Söderportgymnasiet, Kristianstad Fyra tjejer, ”Pointsisters” Specialkomponerade sång- och dansshower under julavslutningen i skolan Förevent under FN-dagen 24 oktober Facebook, Youtube, artikel i Metro, reportage i Kristianstad radio, affisch, Drugsmartbloggen, tv-skärmar i skolan, flygblad.

Local Heros Polhemsskolan, Lund Klass med 16 elever Frisörprogrammet åk 3 Två dagars modevisning i december med tema Mother Earth Specialarbete Facebook, Youtube, Drugsmartbloggen, flygblad, affischer och WOM

Local Heros Jörgen Kocks gymnasium, Malmö Fem elever från HML IV-programmet åk 2-3 Discobal för elever (och lärare) Egenproducerad film Fördjupningsarbete Facebook, Youtube, Kvällsposten, affischer, Drugsmartbloggen, webbplatser och WOM.

Självuppskattning av nådda unga C4 Heros Kristianstad Pointsisters Kristianstad Malmö Heros HV3 Lund Facebook 700 800 400 + 3000 + Youtube 198 500 + 300 307 Radio 1 radio inslag i p4 1 inslag Tidningsreportage 1 artikel i Kristianstadbladet 1 artikel i Metro 1 artikel i Kvällsposten Affischer (egna) 60 st utspridda lokalt 50 000 6 20 st utspridda på skolan Drugsmartblogg 1775 1970 794 1503 Tv-skärmar i skolan 1500 2000 elever på skolan (?) Hemsidor 600 2 st Vimmelbilder 1000 + Flygblad 60 1000 Skoltidningar 100 Eventen 1400 Feb. WOM 1600 150 Förevent, teaser 100 +

Framgångsfaktorer och viktiga förutsättningar Lärarens och skolans inställning Gruppens sammansättning Samarbeten med andra aktörer Avsändaren… Flera och effektiva verktyg Realistisk tidsplan Målgruppsanpassat innehåll Reellt stöd från kommunikationsbyrå

Frågor på det? Kontakta oss: Christian Molina Webbredaktör/Information christian.molina@can.se Stina Hähnert Samordnare Local Hero stina@drugsmart.com 08-412 46 22 www.drugsmart.com