Ett sätt att arbeta med unga och sociala medier lokalt Stina Hähnert och Christian Molina
Tala till bönder på bönders vis och till ungdomar på Facebook
800 miljoner unika användare besöker YouTube varje månad Sociala medier ca 4,8 miljoner användare i Sverige 800 miljoner unika användare besöker YouTube varje månad ca 500 miljoner ca 100 miljoner
SYNS DU INTE FINNS DU INTE! Sociala Medier Social närvaro SYNS DU INTE FINNS DU INTE!
Presentera ditt budskap på: Sociala Medier Presentera ditt budskap på: Facebook Blogg Twitter Instagram Youtube och bygg upp kontakt med din målgrupp
Låt besökaren själv få bidra med: Sociala Medier Bjud in din målgrupp till att bli en del av kampanjen istället för att bara följa den Låt besökaren själv få bidra med: Inlägg Feedback
Målgruppsanalys Vad är ditt budskap Vilka är din målgrupp Sociala Medier Målgruppsanalys Vad är ditt budskap Vilka är din målgrupp Lär känna dem Väl rätt kanal
Det är relativt billigt att etablera en social kanal Sociala Medier Kostnad Det är relativt billigt att etablera en social kanal Men att förvalta och utveckla den kostar såväl tid som pengar Att låta ex kampanj leva sitt eget liv på Internet kan fungera men för att en social mediasatsning skall lyckas krävs såväl planering som underhåll Om man inte förvaltar ex FB-sida eller blogg kan den snabbt bli ett bollplank för bedrägliga åsikter och ditt budskap kan försvinna ur fokus Detta medför på sikt att man tappar besökare
Annars kan intresset avta Sociala Medier Var aktuell Fylla på med nytt content Glöm inte bort din målgrupp Belöna frekventa besökare Annars kan intresset avta
Sociala Medier Tre snabba Förstudie Produktion Förvaltning
Local Hero som metod Reflektera kring förhållningssätt Stärker skydd genom aktiviteter Positiv identitet Unga som förebilder Ungas egna intressen och slutsatser
Local Hero:s uppdrag i kampanjen Testa dina gränser 3-5 grupper under 3 mån i Skåne Genomföra workshoppar (cannabis) Skapa och förstärka negativt förhållningssätt till cannabis hos unga Unga sprida ställningstagande till unga Unga kommunicera kampanjen i sociala medier Tema i aktiviteter: anti-cannabis Erhålla stöd av kommunikationsbyrå
Local Heros C4gymnasiet, Kristianstad Sju elever från Medieprogrammet åk 3 APU (Arbetsplatsbaserad undervisning =praktik) Filmkväll á la Hollywood med röda mattan, glitter och glamour Egentillverkad kortfilm med populärt lokalt ungdomsbandet ”Chibby” Samarbetade med: Lions, kommunen, Svenska film, Domus och Bong Facebook, Youtube, radio p4, Kristianstadbladet, affischer, Drugsmartbloggen, tv-skärmar i skolan, webbplatser, flygblad, skoltidning, vimmelbilder på nätet och genom WOM (word of mouth).
Local Heros Söderportgymnasiet, Kristianstad Fyra tjejer, ”Pointsisters” Specialkomponerade sång- och dansshower under julavslutningen i skolan Förevent under FN-dagen 24 oktober Facebook, Youtube, artikel i Metro, reportage i Kristianstad radio, affisch, Drugsmartbloggen, tv-skärmar i skolan, flygblad.
Local Heros Polhemsskolan, Lund Klass med 16 elever Frisörprogrammet åk 3 Två dagars modevisning i december med tema Mother Earth Specialarbete Facebook, Youtube, Drugsmartbloggen, flygblad, affischer och WOM
Local Heros Jörgen Kocks gymnasium, Malmö Fem elever från HML IV-programmet åk 2-3 Discobal för elever (och lärare) Egenproducerad film Fördjupningsarbete Facebook, Youtube, Kvällsposten, affischer, Drugsmartbloggen, webbplatser och WOM.
Självuppskattning av nådda unga C4 Heros Kristianstad Pointsisters Kristianstad Malmö Heros HV3 Lund Facebook 700 800 400 + 3000 + Youtube 198 500 + 300 307 Radio 1 radio inslag i p4 1 inslag Tidningsreportage 1 artikel i Kristianstadbladet 1 artikel i Metro 1 artikel i Kvällsposten Affischer (egna) 60 st utspridda lokalt 50 000 6 20 st utspridda på skolan Drugsmartblogg 1775 1970 794 1503 Tv-skärmar i skolan 1500 2000 elever på skolan (?) Hemsidor 600 2 st Vimmelbilder 1000 + Flygblad 60 1000 Skoltidningar 100 Eventen 1400 Feb. WOM 1600 150 Förevent, teaser 100 +
Framgångsfaktorer och viktiga förutsättningar Lärarens och skolans inställning Gruppens sammansättning Samarbeten med andra aktörer Avsändaren… Flera och effektiva verktyg Realistisk tidsplan Målgruppsanpassat innehåll Reellt stöd från kommunikationsbyrå
Frågor på det? Kontakta oss: Christian Molina Webbredaktör/Information christian.molina@can.se Stina Hähnert Samordnare Local Hero stina@drugsmart.com 08-412 46 22 www.drugsmart.com