Gästkategorier Logi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lev bra på äldre dar Del 2 Uppföljande intervjuer.
Advertisements

Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Välkomna till Förskolan Lodet
Måltidsobservationer på Tre Stiftelser
1. Varför finns det pengar?
Välkommen till en presentation av FriTid
Samhällsekonomi 2.
Råby-trivsel Råby-trivsel är ett kooperativ som arbetar i Råby Rönö, mitt i den sörmländska landsbygden. Råby-trivsel hjälper dig med catering vid fester,
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Praktik Presentation Av Jesslyn Rose
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
Konferens och evenemang
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Centrala innehåll och kunskapskrav
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Service - och tjänstesektorn
Reseproduktion och försäljning
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Praktisk arbetslivsorientering
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Världens största näring
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Organisation Logi.
Konferens och evenemang
PRESENTATION av BOKNING OCH INCHECKNING. Nu kommer vi att visa hur enkelt du gör en bokning i.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Personalenkät Måltidssituation. Vilken avdelning jobbar du på? 1.Sparven2(9%) 2.Blåklockan2(9%) 3.Vargtass2(9%) 4.Skogsstjärnan2(9%) 5.Lindorna2(9%) 6.Lyan2(9%)
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Regler vid bokning och/eller boende på hotell
Demokrati och hur Sverige styrs
Jag ska åka till Göteborg i två dagar, den 9/6 - 10/6.
Hur man skriver en argumenterande text.
Träningslära 9:or ht 11.
Kyrkskolans fritidshem
10/5-15/ PekingShanghai.  Arlanda kl  Planet avgår kl  Frukost kl  Konferens kl där lunch serveras  Anländer kl.
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
F96 ÅBK 2008 Föräldrarmöte 10 Februari. Träningar 2008 & X-tra laget  Visa Spelaravtalet! 2 träningar i veckan och 1 x-tra träning varannan vecka. Inga.
Resor och reseförmedlare
Val av transport till resmålet.
Yrkesroller och arbetsuppgifter
Resvägen som attraktion
TURIST De har rest hemifrån
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Turistmål Norden Jag ska åka till Göteborg i två dagar. Det blir den 9/6 till den 10/6. Jag ska gå på Liseberg & Universuem!
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Sms lån utan uc Uc är något som ständigt diskuteras bland dem som ofta använder sig av möjligheten till små snabba lån. Alla vet att när det görs en kreditprövning.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Nils Holgerssons underbara matresa, projekt
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Diskussionsfrågor Har du bra balans mellan träning, vila och mat?
Vänersborgscupen februari Team 06 Spånga Hockey.
Prag 7 – 14 juli Truppen & Cupen Totalt 31 st spelare fördelade på två lag – 25 st 96:or och 97:or – 6 st 98:or – 17 st medföljande ledare och “gröna-vita.
Instrument för att hantera tid och organisera aktiviteter
Lundens måltidsprojekt
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
V.40: Veckobrev för förskoleklasserna
Ledarstabens profilkrav spelare P15
Hilton Stockholm slussen
HSB Brf Börjetull.
Årets resa går till Nice 4-7 oktober
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Gruppintervju omsorg & assistans (LSS)
Presentationens avskrift:

Gästkategorier Logi

Kund Kund är den som oftast bokar hotellrummet, konferensen eller bordet i restaurangen En kund kan vara ett företag, till exempel chefen eller sekreteraren som bokar En kund kan även vara en resebyrå eller ett bussbolag som bokar rum för sina resenärer Oftast är det kunden som även betalar för boendet Bokningspersonal, ekonomi- och marknadsavdelningen är de som oftast kommer i kontakt med kunden

Gäst Gäst är den person som använder tjänsten, som bor på hotellet eller äter i restaurangen Det är gästen som de flesta i personalen träffar Ibland kan kund och gäst vara samma person Gästen kan naturligtvis ringa och boka åt sig själv, bor på hotellet och betala med privata pengar I huvudsak kan gästerna delas upp i två olika kategorier: Affärsgäster – ca 70 % Fritidsgäster – ca 30 %

Affärsgästen Under vardagarna fylls hotellet vanligen av affärsgäster som bor på hotellet på grund av sitt arbete De flesta är vana resenärer och har bestämda krav De stannar ofta bara en eller kanske två nätter Affärsgästen har ofta få och korta kontakter med personalen Personalen träffar gästen under ett par minuter under incheckning och ett par minuter under utcheckning Utöver detta sköter gästen sig själv under vistelsen Därför är det självklart viktigt att den korta tid vi träffar gästen under vistelsen är av kvalité Affärsgästen är viktig för hotellet eftersom de är ofta återkommande gäster

Affärsgästen uppskattar Snabb in- och utcheckning Bra skrivbord med rätt belysning på rummet Möjlighet till Internetuppkoppling på rummet Möjlighet att få hjälp med kopiering Hjälp med ombokning av biljetter Meddelandeservice Tidig frukostservering Bra utbud av morgontidningar Tillgång till gym/fitnesscenter

Konferensgästen En särskild grupp av affärsgäster är konferensgruppen En konferensgrupp består av en eller flera kursledare samt konferens deltagare Konferensgästen tillbringar troligen hela sin vistelse på anläggningen Gästen har då längre tid på sig att uppleva vår service Det kostar även en hel del att förlägga en konferens till ett hotell eller konferensanläggning Detta ställer höga krav att leva upp till Konferensgästen är mycket viktigt för hotellet eftersom det ger inkomster till flera av hotellets avdelningar Gästen konfererar, övernattar och äter i restaurangen

Konferensgästen uppskattar Att man håller överenskommen tid vid måltider och pauser Snabb servering vid lunchen God kvalitet på mat och dryck Möjlighet till specialkost Bra miljö, komfort och ventilation i konferenslokalen Fungerande teknisk utrustning Bra meddelandeservice Hjälp med kopiering och utskrifter Tillgång till gym/fitnesscenter

Grupper Affärsgrupp – där samtliga är mycket vana hotellgäster Firmafest – där deltagarna övernattar Idrottsgruppen – där deltagarna har ett pressat schema Bussgruppen – där alla anländer samtidigt För att lyckas med gruppen ställs speciella krav: Rummen bör vara klara och fördelade för snabb incheckning En namnlista med samtliga rumsnummer för gruppledaren Måltiderna ska vara förberedda och serveras i tid Man bör undvika skillnader i rumsstandard mellan gruppmedlemmarna

Fritidsgästen Under helger, skollov och semestrar byter hotellet skepnad Istället för affärs- och konferensgäster som vistas under arbetstid får hotellet gäster som spenderar sin fritid på hotellet När vi reser och bor på hotell under fritiden har vi mer tid att uppleva saker Samtidigt vill människor som reser under fritiden ta det lugnt Ofta är fritidsgästerna mindre vana hotellgäster Fritidsgästerna är viktiga för hotellet eftersom de är inkomstbringande under perioder det är låg beläggning

Fritidsgästen uppskattar Ofta önskar fritidsgästen mycket information vid incheckningen om hotellets utbud Gästen vill även ha information om vad som erbjuds på orten i form av sevärdheter och aktiviteter Ofta vill man passa på att ta det lugnt på morgonen och äter frukost senare En ovan hotellgäst kan behöva hjälp och förklaring av olika tekniska finesser som telefonväckning och betal-TV