Bockstensskolans Antimobbningsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
En dag när blue och hans flickvän skulle gå till kung fu winners så kom det en ninja ut ur dörren.
Pronomen.
Plan mot kränkande behandling
Insändare Påverka med ord #3.
Mobbningsplan Ring! – – om du har frågor.
KONFLIKT OCH KONFLIKTHANTERING
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Sveriges Skolkuratorers Förening
Samtalet På Arbetsplatsen.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1
Samrådsgrupp Välkomna!.
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Redovisning av uppdrag ang
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Underordnade konjunktioner
Livskunskap för de allra yngsta
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Barns rätt till en trygg skola
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Välkomna!.
Sofielundsskolans Ordningsregler
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Alla i klassen ska trivas!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Skolgruppen Domarhagsskolan
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Föräldraenkät Volgsjö skola
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Enkäten Arbetsmiljöundersökning. Enkät - Massor med problem  Er ”klient” har massor med problem. Ta fram de tre viktigaste.
Nätmobbning/Cyberbullying
En liten plan för likabehandling
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
SET= Socio Emotionell Träning
Cyberbullying/ Nätmobbning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
LEDARTRÄFF Torsdag den 13 mars Nolltolerans Införs i Uppland 1 april 2008.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Sammanställning av enkätsvar ang
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Socialpsykologi.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Drogvaneundersökning Genomfördes på Arenaskolan och Ala skola den augusti 2015 Utomstående funktionärer 513 av 579 elever deltog Åk 7: 165.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Skolråd 17 maj 2016 ”Våga visa” Några utdrag från enkäten…
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Länghemskolan F-6 schyssta kompisplanen
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Har du som förälder koll?
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Presentationens avskrift:

Bockstensskolans Antimobbningsplan Mobbning skall inte förekomma på Bockstensskolan

Vad Är Mobbning En person är mobbad när han eller hon upprepade gånger och under viss tid, blir utsatt för negativa handlingar från en eller flera personer Det är viktigt att skilja på konflikt och mobbning. Vid konflikt är några osams och vill göra upp detta. Elever behöver även här vuxnas stöd och hjälp, men det är inte mobbning. En konflikt som inte löses kan emellertid leda till mobbning på längre sikt. Vid konflikt kan styrkeförhållandet mellan de inblandade vara jämt eller ojämnt. Vid mobbning är offret i underläge. Vid konflikt finns skuld hos alla inblandade. I mobbningssituationen bär inte offret skuld (men offret kan behöva hjälp att hantera relationer till andra på ett annorlunda sätt). Det är den som är utsatt som avgör om det är mobbning. Det som upplevs som mobbning för den ena kanske är normalt umgängessätt för den andra.

Antimobbningsplan Upptäcka Mobbning Kartläggning Elevstödjare Personalutbildning Föräldrar Kartläggning kan ske via årliga enkätundersökningar, via ”Rita, Skriv, Berätta” d.v.s. en dag då hela skolan ägnar några timmar åt mobbning, antingen via samtal, skriftliga berättelse eller teckningar. Elevstödjare är till ovärderlig hjälp för att upptäcka mobbning. Mobbning sker oftast inte där vuxna finns och vuxna har inte den kännedom om eleverna att man kan upptäcka all mobbning. Det är inte skvaller att berätta för vuxna att en kamrat är utsatt för mobbning! Att via personalutbildning och information göra personalen mer uppmärksam på mobbning och att ena personalen till att ingripa mot alla former av kränkande tilltal och handlingar stävjar mobbningen på skolan. Föräldrar får höra mycket från sina barn och kan genom att meddela skolan bidra till att mobbning åtgärdas snarast.

Antimobbningsplan Förebygga Mobbning Vänskapsövningar Förhållningssätt Stoppa Mobbning Allvarssamtal Uppföljningssamtal Föräldrakontakt Förutom de diskussioner och samtal, som sker kontinuerligt i undervisningsgruppen, klassen och på skolan kring hänsyn och respekt för andra människor, kring relationer och möten mellan olika kulturer kan också vänskapsövningar användas. Att gemensamt besluta kring olika regler för att motverka mobbning i den egna klassen, kan höja varje elev uppmärksamhet runt mobbning. Personalen har till uppgift att skapa förhållningssätt på skolan som motverkar mobbning t. ex. att eleverna har bestämda platser i klassrummet, att eleverna inte själva väljer lag etc.

Stoppa Mobbning Ta reda på vad som hänt När hände det Var hände det Hur gick det till Allvarsamtal med mobbaren Om fler varit med: samtal med en och en Föräldrakontakter Samtal med den utsatta eleven skall ske stor försiktighet så inte ytterligare kränkning sker. Undvik ordet ”mobbad”. Eleven kan ev. få skriva ner vad som har hänt. Ett allvarssamtal med mobbaren skall vara kort och tydligt. Varför-frågor behövs inte. Budskapet är att mobbningen skall upphöra nu och att uppföljning kommer att ske inom ett par veckor. För att allvarssamtalet skall bli effektivt är fakta kring mobbningen väsentlig. Var hände den, hur mycket var klockan, hur gick det till, fanns några andra runt om kring, vad hände sedan. Berörda föräldrar informeras snarast

Att få veta att mitt barn mobbar Först: Chock Social skam Upprördhet Sedan: Blir arg och skäller Pratar allvar Som förälder vill man inte tro att ens barn kan göra någon annan så illa. När någon från skolan meddelar detta känns det svårt. Det är viktigt att den som meddelar föräldern om mobbning gör det på ett sådant sätt att förälder kan ta det till sig och handla därefter.

Att få veta att mitt barn mobbar Detta kan också hända: Förnekelse av problemet Försvarar sitt barn Skyller på skolan Skyller på den mobbade Om föräldern hamnar i försvarsställning vid beskedet om mobbningen och inte ser sitt barns inblandning i den uppstår svårigheter framöver. Eleven får underförstått beskedet från föräldern att beteendet var OK och mobbningen kommer antagligen att fortsätta mot samma eller andra elever. Skolan får ett stort problem. Det är alltså mycket viktigt att hjälpa föräldern att inse vad som hänt. Om beskedet ges via telefon, tänk på att samtalet kanske kommer olämpligt. Berätta exakt vad som hänt: Var, när, hur och vilka som var inblandade. Ge föräldern tid att förstå vad som har hänt.

MOBBNING SKALL INTE FÖREKOMMA PÅ BOCKSTENSSKOLAN. OCH DÄRMED PUNKT.