Sveriges Åkeriföretag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Geografi Henrik Carlsson.
Nu ska vi i motala och vadstena börja sortera våra matrester
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Det moderna svenska inrikesnätverket
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Kör och vilotidsregler
VI TAR DITT YRKE PÅ ALLVAR.. KVALITET KOMPIS KUL KUNSKAP KREATIV KONKRET KARRIÄR.
Jörgen Ohlsson Softronic AB.
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Demokrati.
Nationell riskbedömning
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Unga jobb Swedbank och Sparbankerna.
Alkoholism.
Brev från Pingvinen.
Kortare text Vår butik är Svanenmärkt! Miljön, klimatet och en hållbar utveckling är frågor som ligger oss nära. Därför har vi tagit steget till att.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Tillsammans gör vi studier möjligt
Beredskapsplanering samhällsviktiga transporter
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Fotoalbum med bilder från vårt lägenhet i Park Avenue, Peking 2011/2012.
Ansökan Sinnescentrums FoU medel
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Förintelsen.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Luncha och lär! hjälpverb.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Fira med oss.
Informationsmöte om integrationen W3D3-Agresso. Syfte och fördelar med integrationen mellan W3D3 och Agresso  W3D3 uppdaterar Agresso Avtalsreskontra.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Vad händer på en ort om transportförsörjningen uteblir? Hur påverkar det din verksamhet?
Årsrapport Klimatneutrala godstransporter på väg KNEG.
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Tillsammans räddar vi liv
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Calicivirus små runda virus vinterkräksjuka
Matsmältningssystemet
Logistik vid husbyggnad
Industriella revolutionen
Val av transport till resmålet.
Förbifarten.
Medvetna skolmåltider
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Logistik Vad är det?.
Nyheter i 561/2006 Körtider och Arbetstid
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
1800-talet.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
© Suomen Palautuspakkaus Oy Miljöinsatser vid returautomaten.
Sveriges åkeriföretag
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Transportmedel vid export 2013
Stormen Helga 4-6 Dec 2015 Torsdag
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Spelarutbildningsplan
KIOSKANSVAR 2018 MÅNDAG FREDAG TISDAG LÖRDAG ONSDAG SÖNDAG TORSDAG
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Sveriges Åkeriföretag 1917 Gemensamt kansli i Stockholm 12 regioner med 17 kontor 8300 medlemsföretag (hög organisationsgrad) 35 000 fordon Utbildning/företagsutveckling Certifiering Juridik Lobbying/opinionsbildning Svensk Åkeritidning – www.akeri.se

Foto Lennart af Petersens Stockholms stadsmuseum Foto Lindgren, Herbert Stockholms stadsmuseum

Foto Herbert Lindgren Stockholms stadsmuseum Foto Lantz Gunnar Stockholms stadsmuseum

Foto: Petersens, Lennart af, Stockholms stadsmuseum

Photo: lyzadanger

Stockholms stadsmuseum

Foto: Göteborgs Hamn

Toyota Åtgärda fel direkt ”Lean” produktion – aldrig mer än nödvändigt Just-in-time – rätt sak på rätt plats vid rätt tidpunkt

Inrikes transporterade godsmängder med svenska lastbilar, 1000tal ton

Inrikes godstransporter efter varukategori fördelade på transportavstånd år 2011 Lastbilar används främst på korta avstånd, inte minst för transport av virke och byggnadsmaterial (jord, sten och sand). Av allt transporterat gods på svenska lastbilar i Sverige, 325 miljoner ton körs endast 9 procent över 30 mil. Det handlar om 29 miljoner ton som teoretiskt är den godsmängd som är utsatt för konkurrens av andra transportslag. Inom denna mängd finns förstås gods till och från orter som saknar såväl järnvägsspår som hamnar, exempelvis transport av livsmedel, distribution av olja med mera och upphämtning av mjölk längs långa stråk i inlandet. Räknas dessa godsvolymer bort, minskar den konkurrensutsatta delen betydligt. De flesta produkter vi dagligen använder eller kommer i kontakt med har transporterats med lastbil i ett eller flera led.

Transporterade inrikes godsmängder 2011, miljoner ton efter transportavstånd på svenska fordon Lastbils- och järnvägstransporter kompletterar varandra i högre utsträckning än de konkurrerar. Det finns konkurrens mellan vissa typer av transporter, men den gemensamma konkurrensytan är liten. Transporter med lastbil kan ske på cirka 420 000 kilometer vägar och gator. Transporter med järnväg är begränsade till cirka 11 900 kilometer järnvägsspår. På järnväg transporteras främst skrymmande och tunga godsvolymer över långa avstånd. Cirka 6 miljoner ton (avser 2008) transporteras i kombitrafik – kombinerad lastbils- och järnvägstrafik. Lastbilstransporterna omfattar endast svenskregistrerade lastbilar enligt den officiella statistiken genom en urvalsundersökning. Utländska lastbilars transportarbete på svensk mark ingår inte i den undersökningen. Enligt Trafikanalys transporterade utländska lastbilar 27 miljoner ton i Sverige år 2010.

Inrikes transporterad godsmängd, miljoner ton 2011 transporterades 405 miljoner ton gods i inrikes trafik, varav 325 miljoner ton med lastbil. 80 procent av allt inrikes gods transporterades således med lastbil. Lastbilen har en ledande ställning på transportmarknaden. 1970 nådde mängden transporterat gods i inrikes trafik sin topp 617,5 miljoner ton. En ökad industriproduktion och en omfattande byggverksamhet låg bakom. Mot slutet av 70-talet bromsades den ekonomiska aktiviteten i Sverige. Bygg- och anläggningsverksamheten minskade liksom industrins efterfrågan på transporter. Den här statistiken omfattar endast svenskregistrerade lastbilar. Utländska lastbilars transportarbete på svensk mark ingår inte.

LastbilsSverige I Sverige finns ca 10 000 åkerier med ca 45 000 > 3,5 ton De sysselsätter över 60 000 personer Transporterar den huvudsakliga mängden gods Firmabilar Företag som valt att köra sitt gods i egna transportbilar har ca 445 000 bilar, varav 93 procent är småbilar < 3,5 ton Därutöver finns närliggande verksamheter som bilindustri, verkstäder, däckfirmor, drivmedelsleverantörer, karossfirmor, speditionsfirmor och terminaler

Försäljningen av transporter Gemensamt ägda företag, lastbilscentraler Större åkeriföretag 10 000 åkerier Försäljningen av transporter Alla åkeriföretag säljer inte sina tjänster direkt till slutkund. Många av åkerinäringens företag samverkar inom gemensamt ägda transportföretag såsom åkeri- eller lastbilscentraler som ombesörjer marknadsföring, kundkontakt, transportplanering och administration. Det finns också specialföretag som samlar åkerier som kör en viss typ av transporter, tex skogstransporter. VSV Frakt och Skogsåkarna är exempel på sådana företag. Därutöver finns större självrådande åkeriföretag som själva har kontakt med kund, egen marknadsföring, transportplanering osv. Många åkerier har avtal med transportförmedlingsföretag/speditionsföretag och får sina uppdrag genom dessa. Schenker och DHL är de två dominerande företagen för transportförmedling i Sverige vilka även ingår i stora internationella koncerner. De har till viss del skaffat sig egna fordonsflottor genom köp av åkerier. Schenker bedriver på så sätt det egna åkeriet Schenker Åkeri AB. Transport-förmedlingsföretag, speditionsföretag Specialtransport- företag

Lastbilstransporternas betydelse Lastbilstransporter utför en stor del av det lokala transportarbetet, både inom orter och som en del i längre transportkedjor. Lastbilstransporter kan ersätta de flesta andra transportslag, men få andra transportslag kan ersätta lastbilstransporter. Verksamheter strävar idag efter små lager och förlitar sig på löpande leveranser av insatsvaror.

En vecka utan lastbilar

Bakgrund 1982 studerade Ove Krafft företags beroende av lastbilstransporter i Alingsås. Professor Alan McKinnon vid Heriot Watt University genomförde 2004 en studie om vilka konsekvenser det får om alla tunga lastbilar stannar i Storbritannien Krisberedskapsmyndigheten studerade samhällskritiska beroenden och åtgärder. Bedömde att det tar en vecka innan störningar i transportsystemet blir samhällskritiska. Men vad händer under den veckan …. ? MSB genomför studier och workshops som visar på lastbilstransporternas betydelse i krissituationer I Storbritannien genomförde professor Alan McKinnon vid Heriot Watt University en studie av vilka konsekvenser det får om alla tunga lastbilar i Storbritannien stannar. Rapporten från studien redovisade tydligt hur beroende samhället är av lastbilstransporter. I Sverige saknas tyvärr liknande studier över lastbilstransporter. Krisberedskapsmyndigheten har inom ramen för Samverkansområdet Transporter genomfört tre övningar där de diskuterat de hypotetiska följderna kring tre scenarion; influensapandemi, kraftigt snöoväder och terrorattentat. Myndigheten har också i flera sektorstudier tittat på hur olika delar av samhället drabbas vid olika scenarion. Flera av de senare studierna pekar på samhällets behov av väl fungerande transporter.

Inledning Vad händer om alla transporter med tunga lastbilar upphör? Hur påverkar det vardagen? Syftet är att visa vilken betydelse lastbilstransporter har samt olika verksamheters uthållighet Denna rapport handlar om vad som händer om alla transporter med tunga lastbilar stannar. Syftet är att visa vilken betydelse lastbilstransporter har för vårt sätt att leva och vår livskvalitet. Sannolikheten för att alla lastbilstransporter oväntat ska upphöra är liten, men scenariot visar tydligt vilket arbete lastbilstransporter utför idag. På lokal nivå kan mer sannolika händelser, som till exempel kraftiga oväder, få lika allvarliga konsekvenser. Slutsatserna i denna rapport grundar sig i huvudsak på intervjuer med nyckelpersoner i lokala verksamheter. Dessa verksamheter täcker bara in en del av alla de områden i samhället som är beroende av transporter. Intervjuerna indikerar ändå att det finns kritiska samhällsfunktioner som snabbt drabbas om lastbilarna slutar att rulla.

Metod Datainsamlingen har skett genom telefonintervjuer med nyckelpersoner i lokala verksamheter Ett 20-tal verksamheter har kontaktats

Scenario och förutsättningar Scenariot är att alla transporter med tunga lastbilar upphör under en vecka. Att detta skulle inträffa bör ses som ett tankeexperiment i syfte att tydligt belysa lastbilstransporternas betydelse. Vid midnatt natten mellan söndag och måndag slutar alla tunga lastbilar att rulla. Stoppet omfattar bara tunga lastbilar (över 3,5 ton). Viss omfördelning till mindre bilar är möjlig, men detta kan bara kompensera en mycket liten del av bortfallet. Ingen varning om stoppet har tidigare gått ut. Det finns därför ingen möjlighet att förbereda sig, lägga upp lager eller ändra rutiner. Stoppet är tillfälligt. Information går ut om att stoppet är tillfälligt och att det inte finns något behov av att hamstra varor. Studien bygger på antagandet att åtgången av varor sker i normal takt.

2 1 4 3 5 Brev och paket kan inte skickas Inga morgontidningar TISDAG 2 MÅNDAG 1 TORSDAG 4 ONSDAG 3 FREDAG 5 Brev och paket kan inte skickas Ingen ny post kan delas ut Inga morgontidningar Många blir utan morgontidning Störningar i industriproduktionen Brist på insatsvaror samt produkter kan inte skickas till kund Anläggningsarbeten stoppar Transport av material som behövs eller ska bort kan inte utföras Äldreomsorgen får problem med maten Den ordinarie maten kan inte distribueras. Personalen får handla mat på stan

2 1 4 3 5 Mjölk och färskt bröd tar slut TISDAG 2 MÅNDAG 1 TORSDAG 4 ONSDAG 3 FREDAG 5 Mjölk och färskt bröd tar slut Redan efter några timmar tar mjölk och färskt bröd slut. Mejerierna får stänga produktionen. Avfall problem inom sjukvården Sopor staplas, riskavfall kan inte hanteras Brist på vissa läkemedel på apoteket Vissa mediciner/antibiotika tar slut Värmeproduktionen upphör Kritiskt beroende på årstid och region Varor på systemet tar slut Mycket i systembolaget sortiment tar slut

2 1 4 3 5 Apoteket stänger Restaurangernas soprum fulla TISDAG 2 MÅNDAG 1 TORSDAG 4 ONSDAG 3 FREDAG 5 Apoteket stänger Apotekets system bygger på leveranser varje dag. Restaurangernas soprum fulla Restaurangernas saknar råvaror och de får ställa soporna på gatan Färskvaror tar slut Färskvaror i livsmedelsbutikerna tar slut under dagen Risk för störningar i kollektivtrafiken Brist på reservdelar kan medföra störningar i trafiken Brist på diesel

TISDAG 2 MÅNDAG 1 TORSDAG 4 ONSDAG 3 FREDAG 5 » Mjölken kan inte tas om hand ute på gårdarna Mjölken får hällas ut Brist på drivmedel märks på tankstationer De flesta tankstationer får normalt leveranser 2-3 gånger i veckan Skollunchen består av rester Råvarorna är slut Brist på textilier i sjukvården Operationer får ställas in Hotellen har brist på rena lakan Restaurangerna begränsar menyn Avloppsslam blir ett problem

TISDAG 2 MÅNDAG 1 TORSDAG 4 ONSDAG 3 FREDAG 5 Drivmedlen är slut Drivmedlen är slut på tankstationerna. Allt fler tvingas ställa bilen Busstrafiken ställs in pga av drivmedelsbrist Matförsörjningen kritisk I butiker, på sjukhus, i skolor och i äldrevården saknas mat. Restauranger stänger Sopor staplas på gatan Sopor från flerfamiljshus måste nu staplas på gatan Flygtrafiken ställs in pga av drivmedelsbrist

2 1 4 3 5 Dricksvatten kan inte levereras Brist på livsmedel TISDAG 2 MÅNDAG 1 TORSDAG 4 ONSDAG 3 FREDAG 5 Dricksvatten kan inte levereras Invånarna blir utan tjänligt dricksvatten, avloppsvatten kan inte renas Brist på livsmedel Det råder brist på livsmedel i flera butiker Hotellen stänger Hotellen stänger i brist på insatsvaror och kunder Industrier lägger ner produktionen Verksamheter som är beroende av insatsvaror får lägga ner produktionen Soptunnor i villakvarter överfulla Nu får villaägare börja ställa sopor bredvid soptunnan

Umeå avvikelser Tryckeriet har järnvägsförbindelse Mindre fjärrvärmeanläggningar påverkas, de större klarar en vecka Vattenförsörjningen klarar en vecka

Slutsats Om lastbilstransporterna upphör får det konsekvenser i nästan alla delar av samhället. Ett avbrott i lastbilstransporter får redan efter ett par timmar allvarliga konsekvenser för vissa samhällsfunktioner. Bland de verksamheter som drabbas tidigt utmärker sig sjukvården, livsmedelsförsörjningen, sophanteringen och stora arbetsplatser. De flesta verksamheter är idag så slimmade att det inte finns lager eller överkapacitet att ta till i extrema lägen. Dagens produktionssystem – just-in-time – gör oss mycket beroende av varandra.

Lastbilstransporternas beroenden Personal Drivmedel El Kommunikation

hans.engstrom@akeri.se