Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Anders Jönsson, Malmö Högskola
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning Steg 1 Vt 2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats: Consensus Utvärderingen.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Formativ bedömning - för ökat intresse i NV-ämnen?
Likvärdig och lärande bedömning
Bedömning och betygsättning
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Förhandlingsteknik Öppen utbildning 5/5 & 18/5, 2010 Utbildare: Anita Karlsson Plats: Consensus.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Bedömning av professionell kompetens
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Formativ bedömning i itslearning
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
År 2: Återkoppling. Lärfråga: Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt som främjar elevernas lärande och motivation? Hur kan vi ge återkoppling på ett sätt.
Bedömning – en resa med eleverna
Lönesamtalet.
Utmaningar i arbetet med BfL
Gymnasie & Vuxenutbildning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
SM i Ung Företagsamhet Lärarkonferens.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Kunskapssyn, prov och bedömning Kursdel i LHK210 Tre tillfällen 6/9, 8/9, 13/9 föreläsning, övningar, workshop, diskussion och reflektion om kunskapssyn,
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Validering inom Lärarlyftet
Klagshamns rektorsområde
Ta del av riktlinjerna här
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat Anders Jönsson

Hur kan man bedöma studenters lärande-resultat, dels för att kontrollera vad de kan, dels för att hjälpa dem utvecklas vidare? Summativ funktion Formativ funktion

Förväntade läranderesultat uttrycks i termer av handling. ”Traditionell bedömning” = Bedömning av kunskaper ”Performance assessment” = Bedömning av vad någon kan GÖRA med sina kunskaper

Förväntade läranderesultat uttrycks i termer av handling. When assessing competency, it could be argued that if we want to know how well somebody can perform a certain task, the most natural thing would be to ask her to do it, and then assess her performance (Kane, Crooks, & Cohen, 1999).

Hur bedömer man handling? Bedömning Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Gynnas av korta, väldefinierade uppgifter med begränsat svarsutrymme Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man handling? Generalisering Omdöme på enskilda uppgifter Andra likartade uppgifter Gynnas av många likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man handling? Extrapolering Andra likartade uppgifter Mål Gynnas av närhet mellan uppgifter och mål (dvs. autencitet) Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man handling? Bedömning Generalisering Extrapolering Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man handling? Bedömning Generalisering Extrapolering Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Svårt att bedöma autentiska uppgifter Svårt att hinna med (och standardisera) många likartade uppgifter Från Kane et al. (1999)

Hur bedömer man handling? Bedömning Generalisering Extrapolering Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål Få (ej systematiska) observationstillfällen Utgår inte från mål eller kriterier Bedömning subjektiv och godtycklig Från Hegender (2010); Jönsson & Mattsson (2011)

Hur bedömer man handling? Annars blir det så flummigt. Prov är ju åtminstone likvärdiga och rättsäkra.

Hur bedömer man handling? Undervisning ”Backwash”

Hur bedömer man handling? Man KAN INTE formulera mål och kriterier för ett så komplext arbete. Ja, bedömningen är personlig och måste vara det i det här fallet. Vissa saker går inte att specificera på förhand. Man får diskutera och reflektera efteråt istället.

Hur bedömer man handling? Jag vill gärna ta ansvar och utvecklas, men hur vet jag vad som krävs? Jag är inte överens med min mentor, men det är hon som sätter betyg så jag måste lista ut hur hon vill att jag ska göra.

Hur bedömer man handling? Man kan inte formulera kriterier för allt, men för viktiga kvaliteter Man kan använda flera olika bedömningsformer Kunskaper går inte att MÄTA, men de går att uppskatta Språket är centralt för vårt lärande. ”Tyst kunskap” är svår att reflektera kring och vidareutveckla

Hur bedömer man handling? Bedömning Generalisering Extrapolering Bedömnings-matriser kan ge högre pålitlighet. Systematisk ”task-sampling”; IT-stöd och simuleringar Kompetens-bedömnings-program Observation av prestation Omdöme på enskild uppgift Andra likartade uppgifter Mål

Vad är det för skillnad på bedömning och betygsättning? Feedback Omdöme Feedback Feedback Omdöme B E T Y G Feedback Feedback Omdöme Feedback Feedback Omdöme Feedback

Modeller för betygsättning Betyg Beskrivning VG Uppfyller kursmålen på hög nivå och uppvisar förståelse för innehållet med både djup och bredd. G Uppfyller kursmålen på tillfredsställande nivå och uppvisar viss förståelse för innehållet.

Modeller för betygsättning Betyg Poäng/procent VG 75 % G 50 %

Modeller för betygsättning Betyg Krav VG För betyget VG krävs omdömet VG på huvuddelen av uppgifterna på kursen. G För betyget G krävs minst omdömet G på ALLA uppgifter på kursen.

Modeller för betygsättning Betyg Beskrivning VG Studenten kan föra en argumentation kring för- och nackdelar i förhållande till ställningstaganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris. Argumentationen sker med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor. G Studenten kan motivera ställnings- taganden som gjorts vid konstruktion av bedömningsplan och -matris med hänvisning till kurslitteratur, forskning eller andra relevanta källor.