RINKEBYSKOLAN 2017-04-02.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att förstå anonymiteten (översättning från

- en positiv och realistisk självbild
En Dag i Ramadan Ramadan
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Muntliga nationella prov i svenska
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Svenska som andraspråk
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Skriva för att lära – så gör du
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Swedish mekteb Skärholmen.
Mål och betygskriterier
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Lära sig leva med cancer
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Att samtala med ungdomar om tobak
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Copyright © Nikolaus Koutakis
Stora additionstabellen
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Vad ska ingå i uppgiften?
Demokrati och diktatur
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
När infaller Julafton och hur ofta?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Stegen i förbättringskatan
Nationer, ideologier och folkmord genom
Presentationens avskrift:

RINKEBYSKOLAN 2017-04-02

MAUS ett dialogiskt läsprojekt 2017-04-02

Tre orsaker till varför man kanske tvekar att läsa MAUS ”Ännu en berättelse om förintelsen. Det räcker!” ”Det är ju en seriebok. Jag har svårt för serier och en seriebok stimulerar inte mina elevers läsförmåga.” ”Den är för tjock.” 2017-04-02

Flera skäl att ÄNDÅ läsa MAUS Nyskapande Attraherande berättarform Serieformen inte lika krävande för dagens unga Fångar även ovilliga läsare Lätt att ta sig igenom Komplex berättarstruktur Engagerar läsaren Perfekt för ämnesövergripande studier 2017-04-02

Art Spiegelman Född 1948 i Stockholm Lever och verkar i Queens, New York Utbildad på konstskolor Arbetat med underground Comix Fick Pulitzer Prize 1992 för ”Maus” Boken är en stor klassiker i USA 2017-04-02

MAUS Består av två berättelser Artie intervjuar sin far för att göra en seriebok om honom som utspelar sig i USA. Vladek berättar om tiden kring 2:a världskriget och förintelsen i Polen. 2017-04-02

2017-04-02

"Först gav jag boken ingen chans, men när jag väl kom in i boken så var den intressant och bra. Nu ser jag andra världskriget på ett annat sätt.” Fatima 9B 2017-04-02

Dialogisk undervisning 2017-04-02

Alla får möjlighet att komma till tals Elever engagerar sig mer i undervisningen Elever lär sig mer Elever lär sig att samarbeta och lyssna till varandra 2017-04-02

Pedagogens roll Styra gruppsammansättningen Skapa stödstruktur genom metodisk integrering av läsning, skrivande, samtal och reflektion Inta en vägledande och objektiv roll under samtalen Ställa öppna frågor Engagera, uppmuntra och berömma 2017-04-02

”Undervisningen framstår som en lämplig undervisning både för de högpresterande och för de lågpresterande eleverna. Dessutom har studien kunnat konstatera att undervisningen behagade såväl de tystlåtna som de mer talföra eleverna.” Alexander Alexander Bylund, vfu-student C-uppsats vt-2012 2017-04-02

Varvandet av läsning, skrivande, egen reflektion, 2017-04-02

gruppdiskussion, 2017-04-02

reflektion och klassdiskussion… 2017-04-02

och en fördjupad förståelse. …skapar medvetenhet om det egna lärandet och en fördjupad förståelse. 2017-04-02

”Vissa frågor var svåra som jag inte förstod. När vi hade gruppsamtal hade jag inte svarat på alla frågor och då hjälpte de mig och förklarade, och då skrev jag ner allt och jag förstod kapitlet mycket bättre.” Daniela 9A 2017-04-02

korrekta svar. Det beror på hur man tänker.” ”…det kan finnas flera korrekta svar. Det beror på hur man tänker.” Jamila 9A 2017-04-02

"Man förstår situationen bättre och lättare med bilder som förklarar." Josef 9B 2017-04-02

”I det dialogiska klassrummet är kunskapen Inte given på förhand utan istället öppen för en egen tolkning och kritisk granskning. Elevernas Inlärning utgår inte från någon auktoritativ källa utan vägen till kunskap utgår istället från den Kunskap eleven konstruerar i samspelet med stoffet, klasskamraterna och med läraren.” Dysthe, 1996, Det flerstämmiga klassrummet 2017-04-02

”…när man diskuterar pratar man ju med läraren och när man har svarat kommer hon ofta med en ny fråga som får oss att tänka mera.” Josef 9A 2017-04-02

"En spännande bok som tar tag i dig enda till sista sidan." Osman 9B 2017-04-02