Att bli kontrollerad – att kontrollera

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Vad är Vardagsheder?.
Hur kan jag vara viss om min tro?

- en positiv och realistisk självbild
Föräldrautbildning Schysst på nätet
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Metodstöd.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Kulturell och ideologisk jämförelse
Markör Marknad och Kommunikation AB 2009
Aktör / Struktur.
Att skriva en argumenterande text
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Konsten att leda sig själv
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Rättigheter under 1800-talet
Vad är identitet?.
Varför tror människor.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Agneta Hellne Anhöriga kastas många gånger brutalt mellan glädje och den yttersta förtvivlan.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Ta ställning och handla!
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Flickors psykiska ohälsa
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vara stödperson eller vittnesstöd
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Söderhamnsmodellen.
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Ideologier.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Rättigheter och rättsskipning
Vad är identitet?.
MAKTLEKAR.
1800-talet.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
===== 15 Minutes ===== 45 Minutes Förbättra livet genom en ökad kunskap om de omedvetna livsmönstren.
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
BARNÄKTENSKAP VARANNAN SEKUND GIFTS EN FLICKA BORTBabalu Garg, 15 år, (till höger) fick stöd av vännen Pryanka Garg, 16 år, (till vänster) när hon vägrade.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Integritet läroplansanalys.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Samhället och individen
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Presentationens avskrift:

När hemmet blir en otrygg miljö att vistas i och när omsorgspersoner blir förövare

Att bli kontrollerad – att kontrollera Heder handlar om: mannens kontroll av kvinnans kropp och beteende (förtryck av kvinnan) respektive kollektivets kontroll av mannens kontroll av kvinnans kropp och beteende (förtryck av män). Rexvid & Schlytter

Att föra släkten – systemet - vidare Unga män ska fortsätta systemet, är barare av systemet, därför ett stort hot om de inte är kvar i släkten. Stort press på den/de äldsta sönderna eller om man är den enda sonen Genom kusin- och tvångsäktenskap är det inte bara han som kontrollerar henne utan genom äktenskapet blir han kontrollerad. Rexvid & Schlytter

Systemet Systemet upprätthålls genom traditioner som barn-, kusin- och tvångsäktenskap, traditioner som aldrig skulle kunna fortleva om det var individen själv som fick bestämma. Alltså forutsätts vad som ofta benämns som en kollektivistisk samhällskultur/mentalitet där gruppen är överordnad individen, män över kvinnor och äldre över yngre. Rexvid & Schlytter

Frihet, rättighet och möjlighet Ett liv fritt från förtryck och våld är en rättighet. Många ungdomar hindras från att leva det liv som de har rätt till enligt svensk lagstiftning och barnkonventionen. EX: 70 000 unga i Sverige, 9 respektive 13% i Stockholm Rättighet- möjlighet Agerande: upptäcka, stödja, skydda HRV: svårupptäckt, svårhanterligt

Vikten av en ”hållandestruktur - insatserna behöver anpassas efter den unges behov av att bygga upp ett själv Objekt; lydnad, anpassning, förnekande av känslor och kropp, bristande tillit, kontroll och livsmål, destruktivitet, våldsutsatthet Akutfas Mellanfas Långsiktig fas Subjekt; trygghet, självständighet, känslor, kropp, tillit, kontroll, Konstruktivitet, livsmål Hur kan vi erbjuda fysisk, psykisk, social och moralisk säkerhet? Bild som symboliserar hur den unges subjektsskap förnekats/förintats

Ibland tror jag att människor blir rädda för att hjälpa oss tjejer och därför händer det inget. Både min högstadieskola och gymnasieskola visste om min situation, men la ett stort ansvar på mig att fatta beslut och det är svårt när man aldrig fått bestämma något i sitt liv. Jag tror att det är viktigt att myndigheter tar ifrån flickan ansvar och säger att det är de som fattar beslut, det är så svårt att anmäla sin egen familj.

”Helt plötsligt skulle jag fatta en massa beslut om saker jag inte hade en aning om och dessutom hade jag aldrig tidigare fått vara delaktig i något som rörde min person”

Jag verkligen ledsen men fick inte särskilt mycket stöd från skolan Jag verkligen ledsen men fick inte särskilt mycket stöd från skolan. Visst höll lärarna ett möte med min pappa och informerade om att det var nio års skolplikt, men de böjde sig snabbt för argumentet att vår kultur var sådan. Jag var besviken över att det var ingen från skolan eller kommunen som tvingade min pappa att följa reglerna (frihet/förtryck), att det inte var någon som frågade mig vad jag ville göra.

Jag var femton år och hade precis sett mina föräldrar döda min pojkvän Jag var femton år och hade precis sett mina föräldrar döda min pojkvän. Jag hade inte hunnit komma över den chocken förrän jag utsattes för en ny. Hur i hela friden kunde vuxna människor ens komma på tanken att placera en flicka som hade utsatts för sådana psykiska övergrepp på en institution full med kriminella killar?

Begränsningar av frihet förnekande av rättigheter inte få bestämma över sitt liv, sin kropp eller sin sexualitet alltid vara bevakad och kontrollerad och styras av dem i familjen som har mer makt än en själv inte få bestämma själv vem man vill leva med, utan giftas bort med någon som familjen har valt ut inte få umgås socialt med dem man vill Som pojke tvingas kontrollera syskon och kusiner bli könsstympad som flicka bli misshandlad psykiskt och fysiskt om man inte lyder bli eskorterad till och från skolan inte få gå ut efter skolan på egen hand – eller inte få gå ut alls inte få delta i all skolundervisning, som till exempel gymnastik och lägerskolor inte få studera vidare, eller studera vidare bara på samma ort som familjen bor på inte få ha fritidsaktiviteter inte få klä sig som man vill

Vad behöver göras? Jag-stärkande insatser i skolan Lagstiftning: äktenskapstraditioner Öka utsattas möjligheter till att få det stöd de behöver Öka kommunens möjligheter att ge adekvat hjälp till utsatta Öka kommunens medvetenhet om ansvar för målgruppen Öka medvetenheten bland berörda yrkesgrupper

Olika typer av trygghet Fysisk trygghet Psykisk trygghet Social trygghet Moralisk trygghet

Fysisk trygghet Yttre skydd (stängda dörrar, avskildhet mm) Ganska enkelt att uppnå Ingen miljö att utvecklas i Den fysiska säkerheten fungerar inte om inte de andra formerna för säkerhet fungerar Resulterar i ständiga överträdelser

Psykologisk trygghet Avser förmågan att vara säker på sig själv, att skydda sig mot egna destruktiva impulser, att skydda sig mot andra människors intrång, att hålla sig ifrån faran

Social trygghet Lärt sig att människor är farliga, sviker, falska Andra bryter mot ens gränser – man har själv lärt sig det sättet – att bryta mot andras gränser Empatibrist

Moralisk trygghet Tror vi på det vi gör? (arbetets värdegrund) Tror individen på förändring?