Kemilärares reflektioner kring användning av visuella representationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Detta har du vetat länge…. Klicka för att gå vidare.
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
KEMISK BINDNING Krafter som håller samman materia.
Ledarutveckling över gränserna
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Utvärdering av projekt
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Vetenskaplig Metod.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Lokala åldershierarkier och varierande fysiska krav
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Mål och betygskriterier
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Kemisk bindning del 2 Kovalenta bindningar Niklas Dahrén.
Introduktion till kemisk bindning
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna!.
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
Konsten att lyckas med sina studier
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Att rita en instruktion
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Metaller Jonföreningar Minsta enhet Bindning inom minsta enhet Fe-Fe
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Kommunikation OL108A.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
1. Konnektionism – grunderna
En guide för arbeten i SO
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Idrottspsykologi.
Hur du tar hand om din kunskap
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Elev loggbok.
Framtidskartläggning
Respons från förra lektionen
Teorier/modeller/problemlösning:
Undersök er lärmiljö.
Teorier/modeller/problemlösning:
Bindningar mellan molekyler Intermolekylära bindningar
Presentationens avskrift:

Kemilärares reflektioner kring användning av visuella representationer Byta bild? Emelie Patron, Susanne Wikman, Inger Edfors, Brita J. Cederblad, Linnéuniversitetet, Kalmar Cedric Linder, Uppsala universitet, Uppsala NOFA 4, 2013-05-29

Kemisk bindning Ett viktigt men svårt område i kemi1 - Bindningar påverkar ämnenas egenskaper Många typer av bindningar presenteras: konvalent bindning, polär kovalent bindning, jonbindning, metallbindning, vätebindning, dipol-dipolbindning, van der Waals-bindning - Samband och skillnader mellan bindningstyperna (ex. intra- och intermolekylära bindningar)

Visuella representationer “…any type of physical representation designed to make an abstract concept visible”2 (s. 53) Bilder, animationer, filmer, grafer, diagram, symboler, fysiska modeller, laborativa moment etc. Ämnesspecifika visuella representationer är nödvändiga för kommunikation av kemi3 molekylmodeller, kemiska ekvationer, kemiska strukturer, kemiska symboler etc.

Elevers meningskapande med hjälp av representationer Visuella representationer kan underlätta lärande av kemi4,5,6,7 Men elever kan ha svårigheter att tolka representationer8 Fokuserar på ytliga egenskaper, t.ex. storlek och färg Har svårigheter att se samband mellan olika representationer av samma fenomen Kolla Kozma 2003 och Utall så de verkligen säger ovanstående punkter

Lärares användning av visuella representationer För att underlätta elevers lärande bör lärare:4,9,10 Ha ett genomtänkt syfte med de representationer som används Explicit förklara vad representationer syftar till att åskådliggöra Förklara representationernas styrkor/begränsningar och likheter/skillnader Ej förenkla representationerna på ett sätt som försvårar framtida lärande

Visuella representationer av kemisk bindning Fixa!

Forskningsfrågor På vilka sätt används visuella representationer av gymnasielärare i kemi för att förklara begreppet kemisk bindning? Vilka syften och motiv ligger till grund för lärares val av visuella representationer?

Metod och analys 12 gymnasielärare i kemi från 7 olika skolor Semistrukturerade intervjuer (ca 1 h) Samtliga intervjuer transkriberades fullständigt Induktiv analys Kategorier avseende: val av representationer motiv för användandet av valda representationer

Resultat FF 1: Val av representationer Representationer som används kommer främst ifrån: Läromedel Internet Egna erfarenheter Lärare använder: Olika representationer för att illustrera samma fenomen Verklighetsanknutna representationer Representationer som är enkla att använda sig av

Resultat FF 1: Val av visualiseringsmetoder Visualiserar kemisk bindning genom att: rita på tavlan utföra laborationer visa/använda fysiska representationer visa bilder visa animationer visa filmer utföra demonstrationer Bör jag ha motiv i anslutning?

Resultat FF 2: Motiv för val av visualiseringsmetoder Rita på tavlan Progression jämfört med bilder och PowerPoint Tar tid jämfört med PowerPoint Blir i 2D, alternativ fysiska modeller eller animationer Laborationer Att praktiskt testa och se själva Tar tid att förbereda, alternativet är film Fysiska representationer Se det i 3D Själva skapa Ser bindningar som pinnar Fria elektronpar inte utsatta

Resultat FF 2: Motiv till att använda visuella representationer Konkritiserar abstrakta fenomen underlättar förståelsen ”Bilder ska ju hjälpa dem att förstå, det är så jag tänker iallafall, att få det mera konkret” ”…något de kan se, istället för att bara hålla det i huvudet… för att det ska bli visuellt, så det blir en hjälp för dem att tänka”

Resultat FF 2: Motiv för val av olika visualiseringsmetoder Variation ” Jag gör det ju för variation mestadels” Elever lär sig på olika sätt ”…för att få variation och sen kan det ju också vara att vissa elever kanske haffar någonting här, andra gör det på en annan bild eller får någon aha-upplevelse genom att man säger något eller att man ritar något på tavlan eller nu såg jag en film om det, så det, ja jag tror det är viktigt att ha olika”

Resultat FF2: Motiv till att använda olika representationer Kunskap om olika sätt att representera ”…annars blir de alldels förtvivlade om det plötsligt är två små pluppar och inte ett streck, man måste ju ha kännedom om alla, eller ja de vanligaste sätten att åskådliggöra saker och ja, att det faktiskt är samma, samma fast olika” Börjar konkret ”Man vill ju att de ska kunna gå ifrån kanske en mer, någonting som är en bild, till de förenklade skrivsätt som man faktiskt använder sen” Här pratar dom om visuella representationer med samma metod

Resultat FF 2: Motiv för val av olika representationer Igenkänning av representationer i läromedel ”…sen blir man ju präglad av vilka bilder som finns i boken för dom är lätthanterade och det är ju dom som eleverna ser när dom själva läser med”   ”…de måste ju bli bekanta med alla de representationer som de möter i olika läromedel och så.”

Resultat FF 2: Motiv för val av representationer Har inte reflekterat över sitt val av representationer ”…jag gör det bara så att säga, jag har inte liksom reflekterat så mycket på varför egentligen” ”…det är väl sättet att rita det på och det är ju sådant som förekommer ju mycket i olika slags böcker och annat material man har” ”…då blir det ju strukturformel för att det är så pass mycket enklare att jobba med”

Slutsatser och implikationer Skillnad på att använda multipla visuella metoder och multipla visuella representationer Lärare anser att visuella representationer är viktiga för lärande Använder visuella representationer som finns tillgängliga i läromedel och reflekterar inte så mycket över vilka och varför Lärarutbildning – mer fokus på visuella representationers roll i lärandet Skolan – ge lärare möjligheter att reflektera över visuella representationer med sina kollegor

Planerad fortsättning Observera och videofilma lektioner om kemisk bindning De inspelade lektionerna nyttjas under intervjuer med lärare och elever för att undersöka deras syn på de visuella representationer som används. Ta bort?

Tack Finansieringskälla - Linnéuniversitetet, Kalmar Handledare och medförfattare Susanne Wikman Cedric Linder Inger Edfors Brita Johansson Cederblad Övriga - Lärarna som har deltagit i studien