Förbi vårt medvetande flimrar och fladdrar oavbrutet något som vi kallar minne. Ibland hejdas flimret ett ögonblick och vi kan betrakta en bildruta, en.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

A day as the opposite sex
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Vs..
Puberteten.
Samhället är mer än summan av sina delar
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Redan di gamle grekerna… Om demokratins rötter, kännetecken och sårbarhet.
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Högtidstal Retorik.
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Vilka berättelser berättas?
Organisationskultur, makt och konflikt
Revolution Vad är en revolution?.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
En bild säger mer än tusen ord !
PP.
Buddhismen Grundad av Siddharta Gautama Ca 2500 år sedan (500 f Kr)
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Vad är du för typ av person?
Vigslar inom EFK efter 1 jan 2012 En ny praxis introduceras.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ensamkommande flyktingbarn
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Riktad skrivning Vad innebär källkritik? Skriv frågan och svaret i din skrivbok. Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Det nationella digitala biblioteket
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Tänk själv – Tro fritt! Om religionens plats i skolan
Lönesamtalet.
Välfärd och Ideologier
Att lära sig att analysera
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Minne.
Vårdbehov är påverkbara. Arbete Relationsarbete Motivationsarbete.
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Globalisering.
Andra perspektiv på historia
Samhällets ojämlikhet
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Ideologier.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
MÅSTE MAN SPARA ALLT? -Gallra i samlingarna. Det här tänker jag prata om… Gallra i de befintliga samlingarna Hur man kan tänka kring insamling och gåvor.
Ledningsdagarna. Det digitala samhället Ledningsdagarna.
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Vad är historiebruk för spännande?. – Historiebruk handlar om hur vi använder (brukar) historia i samhället i olika sammanhang och för olika syften. –
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
”Förskolebarnens röst”
Presentationens avskrift:

Förbi vårt medvetande flimrar och fladdrar oavbrutet något som vi kallar minne. Ibland hejdas flimret ett ögonblick och vi kan betrakta en bildruta, en enda. Det som jag skriver är sprunget ur den sortens ofullständiga betraktande. Sanning eller lögn? Orsak eller verkan? Det har inte med saken att göra. Torgny Lindgren, ur Minnen

Kakor i arkivet Minnesbegreppet utifrån ett arkivinstitutionellt perspektiv

VAD ÄR ARKIV?  Det offentliga minnet  Det gemensamma minnet  Det kollektiva minnet  Samhällets minne  Det samhälleliga minnets varuhus  Kunskapskällan  Det nationella kulturarvet  Levande historia  Historia på riktigt

”Arkivet har kommit att bli en kulturteknisk universalmetafor för alla möjliga former av minnen, vetande och lagring” (Wolfgang Ernst: Ordnung aus Unordnung)

 ARKIV =  MINNE  ARKIV =  HISTORIA  ARKIV =  IDENTITET

Arkivariens förändrade roll  Den passive väktaren  Den aktive förmedlaren

ARKIVENS DUBBLA SYFTEN BEVARA – så att vi kan komma ihåg (det som ansetts värt att bevara) och UTELÄMNA (GALLRA) – så att vi kan glömma (det som inte ansetts värt att bevara)

Det kollektiva/gemensamma/offentliga minnet, samhällets minne  vad menas?  flera definitioner?  vem äger rätten - och möjligheten - att skapa ett kollektivt minne?  Memory-makers – Memory-consumers

I ett flerkulturellt samhälle:  Vems kulturella arv ska föras vidare?  Vems kollektiva minnen ska bevaras?  Är det möjligt att förena – och även acceptera – motsatta och motsägelsefulla minnen?

COMMUNITY ARCHIVES  gemenskap  samhälle  samfund  gemensamhet  koloni  befolkningsgrupp

Community archives - exempel  The Australian Lesbian & Gay Archives  The Black Cultural Archives  The Lesbian Herstory Archive  The Grateful Dead Sound Archive  Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek  Sverigefinländarnas arkiv  Svenska emigrantinstitutet  Kvinnohistoriska samlingarna

COMMUNITY ARCHIVES  passar inte alltid in i arkivteorin!!!  använder ev. icke-traditionella arkivhandlingar för att förmedla minnen  recept  sånger  berättelser  danser  ritualer

 Community archives ska skapa en stark känsla av tillhörighet  denna känsla ska vara produktiv för samhället (inte alltid så)

Samhällets Gemensamma Minne?  Vems minne?  Hur samlas in?  Hur tillgängliggöras?  Vem bestämmer?  Historikern?  eller arkivarien?

”… en ambivalens mellan ett mer enhetligt, gemensamt kulturarv som framställs som ett slags nationellt avgränsat minne…” ”…en strävan mot att framhäva olikheter, olika minoriteter och underrepresenterade grupper, betona att ”alla har sitt kulturarv”.” ”Begreppets innebörd blir således abstrakt och obestämt.” (ur Maria Wallins C-uppsats om begreppet kulturarv)

Kollektiva minnet  ´… för att stärka nationell identitet…  … som en förutsättning för ett demokratiskt samhälle  …för gemensam manifestation av individuell sorg

Finns det något sådant som ETT KOLLEKTIVT MINNE?  Det finns inte ens något sådant som ”ett individuellt minne”, eftersom minnet blir olika varje gång det plockas fram.  Att påstå att det finns ”ett kollektivt minne” är som att säga att vi alla har samma hjärna

 Aktivt insamlande av arkiv från marginaliserade grupper  Större öppenhet även för grupper vars ideologi man inte delar  Öppna ögonen för annat arkivmaterial än dokument  Samspela med andra minnesbärare på ett fruktbart sätt

Kakorna i arkivet – 2 sorters:  Prousts madeleinekaka  cookies  ofrivillig  programmerad

 Arkiven är inte de enda som bevarar samhällets minne och  att bevara minnen är inte arkivens enda uppgift Randall C. Jimerson

- SLUT -