Joakim Eriksson Luciano Hermansen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Geografi Henrik Carlsson.
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Hur kraft och yta samverkar
Cykeln.
Från bonddräng till yuppie Del 2 – 1920 till 1990
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Datorer gör bilarna säkrare
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Rörelse och kraft Sid
Kundundersökning mars 2010
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Sökning och sortering Linda Mannila
Up modul 7 -Exponering Billy Larsson Leg psykolog Leg psykoterapeut
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Speciella Relativitetsteorin
!! Risker med arbetsmaskiner och ställningar
Kraft och Rörelse Prov Ons v.20
Rörelse Kapitel 7.
Friktionen mellan väg och däck
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Motorcyklisters attityder och beteende
Hybriddrivsystem för miljöfordon
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
FOR 1206 Grundkurs Del.1 Hydrauliska & mekaniska bromsar
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT,
En av de första städerna var Ur
Turismens historia kapitel 2.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Flygplan Av: Mathilda & Leona
Beräkna en ekvation (metod 1)
Kunskap 2 Egna upplevelser
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Rörelse Kapitel 7.
Att vara professionell
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
Kurvorna ger en bild av hur fort nya sjukfall avslutas. Det finns en tendens till att det sker allt tidigare. Och antalet startade sjukfall minskar. Genom.
Kurvorna ger en bild av hur fort nya sjukfall avslutas. Det är påfallande att det efterhand sker allt tidigare. Dessutom minskar antalet startade sjukfall.
Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Snowboardteknik och analys del 2
Autonom körning Per Öhgren.
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Presentationens avskrift:

Joakim Eriksson Luciano Hermansen ABS i en bil Joakim Eriksson Luciano Hermansen Vi är ……. Och vi ska prata om ABS i en bil

Vår presentation Historia Uppbyggnad Funktion Studier gjorda i München och Kanada För- och nackdelar Effektivitet

Historia Utvecklingen startade i början på 30-talet Ursprungligen till flygindustrin Maxaret – 50-tal Personbilar i början på 70-talet Första helelektroniska systemet 1978 Utvecklats till mer avancerade system

ABS komponenter Grundkomponenter Hastighetssensorer Hydraulpump Ventiler Kontrollenhet Övriga komponenter Bilens bromssystem Reläer Varningssystem

Översikt

Funktion Hindra hjulen från att börja glida Friktionskoefficienten µ Övervakar hjulens rotationshastighet

Funktion forts. Hastighetssensorerna registrerar hjulens rotation Kontrollenheten söker efter avvikelser Då avvikelse hittas stängs ventilen till den aktuella bromsledningen Öppnas igen när acceleration registreras 15-20 ggr per sekund

Olika system Fyrasensorers-fyrkanals system Tresensorers-trekanals system Ensensor-enkanals system

Studie gjord i München 50% av alla taxibilar på ett företag utrustades med ABS-bromsar. Tre olika delmoment: Undersökning utav olyckor där företagets bilar var involverade under en treårsperiod. Accelerometrar för mätning av g-kraft vid acceleration och retardation. Observatörer studerar förararnas beteende i trafiken.

Studie gjord i München forts. Resultat: Del 1: Antalet olyckor involverande taxibilar med ABS var något högre än med bilar utan. I största delen av dessa bedömdes förarna inte vara vållande. Del 2: Bilar utrustade med ABS var de som oftast utsatts för kraftiga accelerationer och inbromsningar Del 3: Obervatörerna redovisade att förare med ABS i sina bilar var de som svängde skarpare, höll sig inom rätt fil sämre och skapade fler konflikter i trafiken.

Kanadensisk studie Ett 100-tal personer genomförde diverse tester. Bl.a. inbromsning vid stoppskylt, accelerera från 0-70km/h och kraftiga inbromsningar i kurvor och på raksträckor. Resultat: Förarna använde sig även här av ABS som ett ”hjälpmedel” för att kunna köra i högre hastigheter och bromsa kraftigare. Slutsats: Även om ABS-bromsar gjorde bilarna säkrare så blev förarna mer benägna att ta större risker i trafiken. Förarna räknade med att ABS-bromsarna skulle skydda dem mot olyckor.

ABS För- och nackdelar Fördelar: Bättre än vanliga bromsar på de flesta underlagen. Ger föraren möjlighet att styra undan hinder. Ger föraren möjlighet att behålla kontrollen över bilen vid kraftiga inbromsningar på hala underlag.

ABS För- och nackdelar Nackdelar: Ökar förarens benägenhet att ta risker i trafiken. Sämre på ”lösa” underlag som grus och snö. Om alla hjul låser sig så kommer ABS inte att verka.

Effektivitet 9-11% minskning i antal olyckor i alla väderförhållanden (Padmanaban och Lau 1996). 32% mindre risk för kollision med en framförvarande bil (Evans 1997). 30% större risk att bli påkörda bakifrån (Evans 1997). 30% lägre risk för kollision med fotgängare vid dåliga förhållanden (Hertz 1998). NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) gjorde 1999 tester på en tungt lastad bil. Resultat: 19,5% kortare stoppsträcka i kurvor. 27,2% längre stoppsträcka på grusväg.

Sammanfattning Började utvecklas på 30-talet för flygindustrin 70-talet inom personbilsindustrin Kontrollerar hjulens rotation kontinuerligt Olika typer av system Studier angående effektivitet Slutsatser