Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Det första du bör göra är att rita horisonten
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
TRYCK Här får du lära dig: Vad menas med tryck
En förskola att förundras i!
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Sorteringslek i skogen
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Varför sjunker stenar när en kork flyter?
Barnanpassad utredning
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Metodstöd.
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Vi ställde frågan: Vad betyder den ”Den Aktiva patienten” för dig?
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Att samtala med ungdomar om tobak
Naturvetenskap och teknik i förskolan
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Tungt och lätt… varmt och kallt.
Vi undersöker kraft och rörelse
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Läroplansnätverk förskola
Mitt arbete om förändringar Av Frida E och Isabella.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Mitt arbete om förändringar av Klara och Natalie.
Arbetsuppgift Gipstavla 1500-talet
Uppstart projekt oktober 2014
Marie Roslund, Rusksele skola, Rusksele –
MAKTLEKAR.
Begreppen – flyta - sjunka
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Socialpsykologi.
Experiment med vatten Densitet.
Naturkunskap i förskoleklass
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Föräldramöte Välkomna!.
Kemins karaktär och arbetssätt
Trivselregler P07-Furulund
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Presentationens avskrift:

Upptäck Naturvetenskap i förskolan Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Upptäck Naturvetenskap i förskolan Karin Persson- Gode Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Läroplanen för förskolan, Lpfö-98 Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Läroplanen för förskolan, Lpfö-98 Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för sin delaktighet i naturens kretslopp och för enkla naturvetenskapliga fenomen, liksom sitt kunnande om växter och djur. Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan 3

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Händelsepapper Det här tror jag händer Det här hände Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan 4

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Upptäcka Upplev: hitta något du blir intresserad av Undersök: Vad kan du göra med det? Utforska: En djupare undersökning av flera av fenomenets funktioner Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan 5

Wynne Harley, ”Våga språnget” 1996 Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Wynne Harley, ”Våga språnget” 1996 1) Se till att det finns rikligt med material att arbeta med. (Det mesta materialet som tjänar de här syftena är billigt) 2) Försäkra dig om att det är material som väcker barnens intresse (Lyssna till dem och studera dem så du vet vad som intresserar dem) 3)Skapa en miljö där barnen känner sig fria att börja leka 4) Avlägsna allt i klassrummet som tycks vara i vägen för denna lek. 5) Skapa en situation som underlättar leken, en utmaning, en uppgift, gärna något som barnen kan ta itu med som grupparbete 6) Prat är tillåtet! Uppmana barnen att tala om vad de gör, både med varandra och med dig. Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan 6

Regeringens förslag till förtydligande i Läroplanen för förskolan Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Regeringens förslag till förtydligande i Läroplanen för förskolan ”I förskolan ska barnen uppmuntras att experimentera och undersöka olika fenomen och tekniska företeelser med de vuxna som medforskare. Genom att undersöka och experimentera får barnen en första bekantskap med det kreativa arbetssätt som karaktäriserar ett vetenskapligt förhållningssätt. Det kan handla om att observera, sortera, formulera hypoteser, göra förutsägelser, arrangera experiment och dra slutsatser av dessa och också att använda sig av redskap och konstruera.” Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan 7

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Litteratur och texter Persson- Gode (2008) Upptäck Naturvetenskap i förskolan (Natur och Kultur) Persson- Gode (2006) Reflektioner och vulkanutbrott, en studie om hur förskolebarn resonerar kring naturvetenskapliga experiment http://www.buv.su.se/content/1/c6/03/86/97/PerssonGode_nr_55.pdf Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Pramling, I (1988): Att lära barn lära. Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis. Harley W (1996): Våga språnget, Almqvist och Wiksells förlag Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Experiment: vad flyter var? Material: en behållare, sirap, vatten, olja, saker att lägga i behållaren t.ex. en bit stearin, en lerklump, olika fruktbitar, grönsaksbitar, plastpärlor, sten, kork, blyertspenna, suddigum. Häll i de tre vätskorna i den stora behållaren. Låt barnen välja något att släppa ner i vätskorna, och be dem om en hypotes: var flyter det du väljer? Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Den flygande tepåsen Material: en Lipton- tepåse (vanligt, svart te, frukt-te påsarna är inte säkert att de flyger.), tändsticka, en bricka Saga i Sammanfattning: det var en gång en liten .. som bodde… En dag fick han/hon för sig att han/hon ville flyga raket. Han/hon byggde en raket tillsammans med sina kompisar. (ställ tepåsen på brickan.) De räknade tillsammans från 10-1, men raketen ville inte lyfta. Den är för tung! Vi måste ta bort ytterhöljet! (Tag bort pappret runt tepåsen) Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan De räknade igen från 10-1. Raketen morrade litet, men ville inte flyga. En smart kompis kom på att det räcker med så mycket drivmedel som finns i själva raketen. Vi tar bort tanken och slangen! (Tag bort den lilla ”flärpen” och snöret på tepåsen.) Raketen vill fortfarande inte flyga! Nu får rymdresenären inse att alla saker som han/hon stuvat in i raketen måste bort! Alla tidningar, kramdjur etc, kan inte få följa med! (tag bort metallclipset, töm tepåsen på innehåll, fäll upp tepåsen och ställ upp den som en cylinder på brickan.) Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Nu säger en kompis: vi måste tända eld också! ELD säger rymdresenären?? Då törs inte jag åka! Kompisarna bestämmer sig för att försöka få raketen att lyfta i alla fall! SÅ: de räknar 10-1 och tänder eld på raketen uppe i toppen. (Allt eftersom tepås-raketen brinner ner så blir påsen lättare, tillslut blir den så lätt att den lyfter- förhoppningsvis. Alla tepåsar kan inte flyga- men Liptons originalte brukar oftast vara snällt.) Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan

Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan Ägghiss/ potatishiss Material: en behållare, ett rått ägg/ en rå potatis, vatten, salt Häll vatten i behållaren. Ju mer vatten, desto mer salt kommer att behövas sedan. Lägg i ägget/potatisen. Hur reagerar den i vattnet, flyter eller sjunker den? Salta! (till 7 dl vatten går det åt minst 1 dl salt.) Vad händer med ägget/potatisen? Varför? Saltet ändrar vattnets bärkraft- med hjälp av saltet kan ägget/potatisen flyta! Karin Persson- Gode Upptäck Naturvetenskap i förskolan