Betyg och bedömning
” En bedömning av en elevs kunskaper tar sin utgångspunkt i elevens arbetsprestation. .. Själva arbetsprestationen kan både vara en produkt i form av ett slutresultat och en process som visar hur arbetet framskrider. Med bedömning avses här de observationer och den informationsinsamling som sker runt en elevs arbetsprestationer som i sin tur tolkas för att sedan leda till någon form av beslut och konsekvens.”
Bedömningens syfte Att bedöma en elevs kunskaper handlar primärt om att samla in olika typer av information om elevens arbetsprestationer och att tolka dessa. Beroende på bedömningens syfte används sedan den insamlade informationen på olika sätt. Ur ett undervisningsperspektiv är de mest framträdande syftena med bedömningar att de används för att • kartlägga kunskaper, • värdera kunskaper, • återkoppla för lärande, • synliggöra praktiska kunskaper och • utvärdera undervisning.
Kunskapskravens uppbyggnad C A Analys Analys Analys Analys Förståelse Förståelse Förståelse Förståelse Fakta Fakta Fakta Fakta
Konsekvent begreppsanvändning C A Grundläggande Goda Mycket goda Beskriver och kan exemplifiera Förklarar och visar på samband Förklarar, visar på samband och generaliserar Enkla resonemang Utvecklade resonemang Välutvecklade resonemang
FÖRMÅGA KUNSKAPSKRAV Osäkert om målen nås E C A Formulera och lösa problem med hjälp av matematik Lösa problem i bekanta situationer. Välja och använda strategier och metoder Formulera matematiska modeller Föra resonemang om val av tillvägagångssätt Ge förslag på alternativt tillvägagångssätt Använda matematiska begrepp Ha kunskap om matematiska begrepp Beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer
Skolverkets hemsida Http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
Syfte HKK att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet. att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter och lån. att eleverna utvecklar kunskaper om, och ges möjligheter att reflektera över, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet. att utveckla kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll.
Huvudförmågorna Planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang Hantera och lösa praktiska situationer i hemmet Värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling
HK-processen Hantera Värdera Planera
(F) E C A Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till hälsa, ekonomi och miljö. Hälsa - Våran maträtt är väl inte den hälsosammaste men ändå inte det onyttigaste. - Lök är en bra grönsak. Vi valde tomater och gurka, grönsaker som det är mycket protein i. - Vi valde pasta för det är kolhydrater i det. - Vi valde lätt creme fraiche i såsen så att den inte blev så fet. - Vi valde pasta för att det är mycket kolhydrater i det. Det är bra för mig som tränar. Kött valde vi för att det är mycket protein i det och morötter för att det är mycket fibrer. Röd och grön paprika tog vi för att det är nyttigt i sig och att det gör att man kanske blir mer sugen och äter mer. - Vi valde mycket pasta som innehåller kolhydrater vilket ger bra energi för den som behöver fylla på kolhydratförrådet innan träning eller match och vi valde köttfärs för det är rikt på protein som behövs för att bygga celler i kroppen, ärter och morötter för fibrer som är bra för magen och för färg som ju är bra för aptiten. Flytande fett används istället för fast fett att steka i eftersom det är mindre mättat i det. Vi bytte också ut osten mot magrare. Vi tänkte också att det behövdes lite C-vitamin för att hjälpa till att ta upp järnet därför la vi till en apelsin.
Ekonomi -Jag valde isberssallad i min måltid för att det är nyttigt och billigt. Vi försökte göra det så ekonomiskt som möjligt, vi kan inte påstå att det är jättedyrt, inte billigt heller, ungefär normalt. -Vi valde blandfärs för det är billigare än nötfärs och vi valde potatis och morötter eftersom det är billigt. -Rätten innehåller få ingredienser, därför är den ekonomisk. Vi försökte hålla oss till varor som inte var så dyra. Potatis, morötter och vitkål är väldigt bra eftersom man kan få mycket för lite pengar och dom varorna har säsong även på vintern vilket gör att det blir lite billigare. Tomater däremot har inte säsong just nu, men vi tänkte också på att tomater är väldigt gott att ha i ugnen med potatisen. -Vi valde en köttfärswok med morötter, potatis och lök som är billiga och har säsong hela året. Kött är dyrt att köpa, därför beställde vi bara hälften av köttfärsen i receptet och bytte ut den mot vita bönor som är billigare och ändå ger bra protein. En wok går snabbt att göra på plattan om man skär rotfrukterna i små bitar och det går åt mindre energi jämfört med om vi valt en maträtt i ugnen.
Miljö -Det mesta var miljövänligt. -Vi tänkte inte på miljön. -Vi tänkte inte på miljön. -Vi tog hänsyn till miljön. -Vi valde ekologiska grönsaker och rotfrukter för att ta hänsyn till miljön. -Vi satsade på eko-produkter och svenska livsmedel. Det är miljövänligt med eko-produkter och kortare transporter. Först tänkte vi också välja fisk, men eftersom det var svårt att få tag på ekologisk fisk valde vi KRAV-märkt lamm som ett alternativ. -Vi valde bort kött och fisk och valde i stället en linssoppa med bröd till, det är en vegetarisk maträtt som är enkel att göra miljövänlig. Det går åt mindre energi när man odlar linser och säd än när man föder upp djur och det är bra för miljön. Vi valde så många varor som möjligt efter KRAV, eftersom ekologiska odlingar inte besprutas med kemikalier som förstör miljön. Vi tänkte också på vad som är närproducerat, t.ex potatis och morötter. De närodlade varorna är bättre för miljön, eftersom lastbilarna släpper ut koldioxid.
Länkar till skolverkets sida för nationella prov och bedömningsstöd. Matematik Svenska och svenska som andra språk Engelska NO SO