Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Den parlamentariska socialförsäkrings- utredningens seminarium om arbetslöshets- försäkringen Ulrika Vedin | Enheten för ekonomisk politik och arbetsmarknad.
Advertisements

Arbetslöshetsförsäkringen: Tre förslag Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet
Lönebildnings- rapporten Avtalsrörelsen 2007 mycket viktig  Drygt 80 procent av Sveriges anställda kommer att få sina avtal omförhandlade 2007.
Löneförhandlingar i Sverige
Samhällsekonomi 2.
Hur ser en optimal arbetslöshetsförsäkring ut?
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
i samarbete med Folksam
För att jobben kan bli fler
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
För drygt 30 år sedan - i mitten av 70-talet - kostade sjukvården i USA och Sverige mest i världen som andel av BNP - ca 9 %.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
Konjunkturer.
Är arbetsmarknadspolitiken på väg åt rätt håll?
SAMHÄLLSEKONOMI.
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
och hur den påverkar och påverkas av din privatekonomi
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Löner, löneandel och sysselsättning: några reflektioner
Internationell Ekonomi
1 A-kassan och facket A-kassans finansiering Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet LO-seminarium om arbetslöshetsförsäkringen,
Lönerna, krisen och jobben Göran Zettergren Chefsekonom.
Har konjunkturcykeln ändrat karaktär? Mattias Erlandsson, Riksbanken
Produktivitet i näringslivet Årlig procentuell förändring.
Ersättningen för personlig assistans
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Arbetskraftsdeltagande Procent, säsongsrensade kvartalsvärden.
Ekonomiska kretsloppet
Mycket läsvärd rapport – mer debattskrift än prudentlig utvärdering Stöder en gyllene regel för finanspolitiken. Dynamisk finansiering Partiella kalkyler.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Konjunkturläget Mars Prognosen i sammandrag (december inom parantes) BNP4,4 (4,3)3,9 (3,6)3,4 (3,2) Sysselsättning1,9 (2,0)2,2 (2,1)1,2.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Löneförväntningar på ett års sikt Årlig procentuell förändring, kvartalsvärden.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
BNP (BruttoNationalProdukt):
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Arbetslöshet Avvikelse från 2007 års nivå, procentenheter.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
Arbetsmarknadsreformer och lönebildning i Sverige Lars Calmfors UCLS: Konferens om lönebildning 21 oktober 2013.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 26 augusti 2015 Konjunkturläget, augusti 2015.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
TCO, 15 mars 2016 En ny skattereform för ett nytt århundrade?
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Hållbarhetsrapport 2016 för de offentliga finanserna Konjunkturinstitutets årliga oberoende utvärdering av den långsiktiga hållbarheten i de offentliga.
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
KONJUNKTURINSTITUTET
FTFs inkomstförsäkring
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet
Inflationsmålet HT 2017 John Hassler.
Inskrivna arbetslösa i mars 2017 som andel (%)
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
UND1X med osäkerhetsintervall Årlig procentuell förändring
Presentationens avskrift:

Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari

Fyra punkter 1.Differentierade avgifter 2.Obligatorisk försäkring 3.Ersättningsnivån 4.Konjunkturberoende försäkring

Tre argument för differentierade avgifter •Drivkrafter för återhållsam lönebildning •Drivkrafter för att flytta från stagnerande sektorer •Drivkrafter för a-kassorna att stävja missbruk och få arbetslösa i arbete

Dålig överensstämmelse med teorins förutsättningar 1.Ofullständig överlappning mellan kassor och avtalsområden 2.A-kassorna svarar för de arbetslösas försörjning under begränsad tid 3.Tak för kassornas arbetslöshetsavgift 4.Lokal lönebildning och individuella överenskommelser 5.Hög grad av samordning

Min värdering •Små fördelar av differentiering •Men betydande nackdelar - högre avgifter har lett till medlemsras - skillnad i avgift mellan sysselsatta och arbetslösa minskar drivkrafterna att arbeta •Min slutsats: differentieringen bör skrotas om nuvarande försäkringssystem behålls

Obligatorisk arbetslöshetsförsäkring •Paternalistiskt argument att alla ska ha försäkring •Fördelningspolitiskt argument att alla ska bidra till finansieringen •Lika starka argument för obligatorium som för andra socialförsäkringar •Svårt se starka skäl bevara fackliga a-kassor med obligatorium •Om man vill främja hög facklig organisatiosgrad kan det göras på annat sätt •Avgiftsdifferentiering kan göras bättre i ett obligatoriskt system •Men är fördelarna tillräckligt stora? - administrativa komplikationer - svårt förklara - legitimitet?

Ersättningsgrad efter skatt 2006 och 2010 vid ett kalenderårs arbetslöshet efter månadsinkomst samt olika faktorers bidrag till förändringen Månadslön Ersättningsgrad ,381,871,351,839,9 Ersättningsgrad ,168,756,542,633,4 Förändring-9,2-13,1-14,8-9,2-6,5 Från 80 till 70 procent-1,9-0,7--- Sänkt tak i 100 dagar--1,7-1,5-1,1-0,8 Jobbskatteavdrag-7,0-6,5-5,4-3,2-1,9 Högre skiktgräns----0,6-0,3 Pris- och löneökningar-0,1-4,0-7,0-4,2-2,9

Konjunkturberoende försäkring •Mer generös ersättning i lågkonjunkturer än i högkonjunkturer •USA och Kanada har sådana system •Två argument - större försäkringsbehov i lågkonjunktur - mindre effekt på arbetslösheten i lågkonjunktur •Visst stöd för att arbetslösheten inte ökar i genomsnitt över konjunkturen – eventuellt minskar den •Större variationer i utgifterna för arbetslöshet över konjunkturen

Vad kan göras konjunkturberoende? •Grundersättning •Tak •Tider för 80- respektive 70-procentig ersättningsgrad

Invändningar •Lättare höja än sänka ersättning - systemet bör vara regelstyrt •Risk konjunkturarbetslöshet övergår i bestående strukturarbetslöshet - olämpligt med regel som säger att ersättningen ska ligga över normalnivå när arbetslösheten överstiger viss nivå och vice versa - i stället regel att ersättningen ska ligga över normalnivå när arbetslösheten överstiger genom- snittet för de föregående två åren med t ex 1,5 procentenheter och vice versa

Introduktion av systemet •Fastställ långsiktiga ersättningsgrader för grundersättning och tak •Lägg ersättningsgraderna under dessa i nästa högkonjunktur •Hög ersättningsgraderna över dessa i efterföljande lågkonjunktur