Nästa. VAD KAN HÄNDA?  Skolan är byggd på sådant sätt och med sådana material att någon storbrand inte ska kunna uppkomma under skoldagen.  Brand i.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skräp i korridorer, snus i tak och på väggar?
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Skapa ett video-CV på YouTube
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Ledarutveckling över gränserna
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
 För att få kunskaper om arbetslivet  Förstå vad det betyder för människan och samhället att arbeta.  Lära sig om att få vara med och bestämma och.
Högtidstal Retorik.
Brandsäkerhet.
Om det börja brinna i ditt trapphus eller om trapphuset är   Brand och rök i trapphus Om det börja brinna i ditt trapphus eller om trapphuset.
Arbetslokaler och arbetsrum
Utbildning i brandskydd
Eskilstuna Räddningstjänst
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
Arrangeras av Voltimum.se – portalen för elproffs VÄLKOMNA! Mattias Hellqvist Jenny Claesson Nils-Erik Ottosson Andreas Malm Mats Klarén.
Vad gör man vid skada/olycka?
Endotrakealtuben hamnar fel – en risk vid intubation av nyfödda barn
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
-Förebyggande åtgärder vid brand -Räddningsplan utrymning
Eller formativt lärande…
§ 41 Räddningstjänstlagen
Lokal Pedagogisk Planering
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Kick-Off Brandskydd och Utrymning 2013
Föräldramöte augusti 2014.
Utbildning brandskyddsombud vår 2011
Kort text som beskriver arbetsmomentet
Sofielundsskolans Ordningsregler
Att övertyga ! Disposition och mall.
Pilotprojekt i Ludvika och Smedjebackens kommuner
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Utveckling av Norrhälsinge Räddningstjänst. Hälsingland Hela Hälsingland ska leva!
En vanlig vardag rymmer många farliga situationer
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Välkommen till Magellans värld. Magellan liknar inga andra allt-i-ett system som finns idag: Modern design i metallic silver och blått Liten och snygg.
Lektion 2.. I EN VERKLIG SITUATION FÖRHASTAR VI OSS INTE 2.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
RLä Hantering och handläggning av våldssituationer I situationen: Håll dig lugn, så att du inte förvärrar situationen genom ditt eget beteende.
Var rädd om DIN kommun!. Att elda kan bli dyrt. Brand i en papperskorg kan sluta med en nedbrunnen skola. Det som börjar med lek kan sluta med mordbrand,
Brandlarm/Brandvarnare
Idrottsskador Uppkomst och behandling
Att lära sig att analysera
Harmoniserat metadataset 2003 Remissynpunkter 4 Dokumentklasser –i stort tillräckligt –matchning mot egna 4 Användningsområde –typiska tillämpningsfall.
Kommunikation Rakel i samverkan
Inledning Hjälp det brinner - vad gör vi? Neurologiska kliniken, Lund Avdelning 27.
Så bedömer du ditt avlopp
En liten guide i brandskydd Bo Sandström 2002.
Helsingborgs brandförsvar
Socialpsykologi.
Synpunkter, klagomål och beröm
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
© Brandskyddsföreningens Service AB Grundkurs Välkommen Systematiskt Brandskyddsarbete.
© Brandskyddsföreningens Service AB Brandskyddsveckan 2009.
Om larmet går Voltarenan
Inledande åtgärder vid insats
Om det börjar brinna Då ringer brandlarmet, det låter högt
Verksamhetssammanställning för 2017
Förundersökning.
Mail med länk.
Författare: Jimmy Lundberg & Anders Holmkvist
Säkerhetsinfo Här bottenplan och säkerhetsmärken
Åtgärder vid brand eller rökutveckling (18)
Presentationens avskrift:

Nästa

VAD KAN HÄNDA?  Skolan är byggd på sådant sätt och med sådana material att någon storbrand inte ska kunna uppkomma under skoldagen.  Brand i kläder kan tänkas uppstå i samband med ovarsamhet med eld. Vid sådan brand kan stark rökutveckling uppstå. I sämsta fall kan denna bli så stor att reservutgångarna kan behöva anlitas.  Någon form av olyckshändelse kan inträffa i kemi- eller slöjdsalarna. Bränder orsakade av överhettning eller kortslutning av elektrisk utrustning kan också uppstå. Bränderna bedöms bli begränsade till den lokal, där olyckan inträffat. Röken kan sprida sig i lokalerna, varför hela skolan kan behöva utrymmas under någon tid. Nästa

BRANDBEKÄMPNINGSMATERIEL Alla lokaler, som används dagligen av en eller flera personer har enkla och säkra reservutgångar. Vid rökutveckling utlöses de automatiska dörrstängarna så att skolan delas in i slutna sektioner. Detta försvårar spridningen av rök- och brandgaser. Handbrandsläckare och inomhusbrandposter är utplacerade enligt räddningstjänstens anvisningar. Dessa funktionskontrolleras regelbundet av auktoriserad personal. Vid återkommande brandsyner påpekas brister och förslag till förbättringar lämnas. Nästa

LARMA RÄDDNINGSTJÄNSTEN LARMA  Ring 112. Begär sedan hjälp eller Tryck in närmaste manuella larm.  Anmäl till expeditionen att det är larmat och var det brinner. Nästa

 Alarmering sker genom att brandlarmsklockor ringer i hela skolan. ALARMERING INOM SKOLAN Nästa •Då skall alla lokaler utrymmas.

UTRYMNING Lämna klassrummet lugnt och i samlad grupp. Ta om möjligt genaste vanliga väg ut. Följ de grönvita skyltarna. Nästa

Använd reservutgången, bara om det är nödvändigt. Läraren lämnar klassrummet sist. Nästa

ÅTERSAMLING Återsamling på den stora parkeringsplatsen, Arbetslagsvis. Eleverna räknas. Stanna hos din grupp och vänta på vidare besked. Nästa

slut