Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

FTFs motionsskola.
Barnanpassad utredning
Förhandling MBL Och Samverkan.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Högtidstal Retorik.
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Utlandsstudier för I:are
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Syftet med en personlig handlingsplan
Riktlinjer för presentationer
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hovstaskolans styrdokument
Att planera och sätta mål
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Debattera.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Vem är du?.
Utvärdering i HK?.
Praktisk arbetslivsorientering
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Den retoriska arbetsprocessen
Anställningsintervjun
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Att skriva en debattartikel
Läroplansträff Välkomna!.
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Uppvärmning?.
MOTIVATION.
om företaget där du gör din praktik!
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
Att Skapa Serier.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Retoriska arbetsprocessen
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Motion och träning Idrott och hälsa 1.
Hälsa, motion och träning
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Presentationens avskrift:

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa I de nationella kursplanerna finns inskrivet mål att sträva mot samt mål att uppnå. Nedan finner du de mål som relaterar till att hålla lektion i ämnet. Mål att sträva mot: – utvecklar förmågan att leka, motionera och idrotta på egen hand och tillsammans med andra – utvecklar förmågan att organisera och leda aktiviteter – ha erfarenheter av några vanliga idrottsaktiviteter samt veta något om skaderisker och om hur skador kan undvikas.

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret: Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret: – kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion (G-nivå). – ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt (G-nivå) – Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hänsyn till olika deltagares behov (MVG-nivå)

Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Planering För att du skall lyckas med att hålla en lektion på en hög nivå, är det mycket viktigt att du planerar denna på ett noggrant sätt. Allt för många ”duktiga” elever har tagit för lätt på uppgiften och slarvat när det gäller planering, vilket resulterat i att de misslyckats med sin lektion. Alla kan hålla en lektion, men att hålla lektionen på rätt sätt, kräver en hel del av ledaren/ledarna.

Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Steg 1- Förberedelser Bestäm dig/er för vilket område ni vill hålla lektion i. Varför har ni valt detta område – motivera! Är lokalerna/områdena anpassade för tänkt aktivitet? Finns rätt utrustning eller måste den lånas in? Vilken kompetens har de personer som skall undervisas? Hur många är det som ska undervisas. Målsättning för gruppen, vart vill ni komma?

Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Steg 2 - Introduktion Innan lektionen börjar ser ni till att allt material finns på plats. Börja alltid med att presentera er själva och vilket område ni ska arbeta kring och varför ni valt just det området. Tag reda på fakta/historia kring ditt ämne. Detta fungerar bra som en introduktion på en lektion. Tänk på att man kan använda bilder/video/white board

Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Steg 3 - Uppvärmning Uppvärmningen skall fungera som en förövning till huvudaktiviteten. Tänk igenom vilka muskler som ska bli varma Skriv ned vad de olika övningarna syftar till. Vem ska leda uppvärmningen? Hur länge skall uppvärmningen hålla på?

Steg 4 - Huvudaktivitet Planera vilka olika aktiviteter ni skall göra. Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Steg 4 - Huvudaktivitet Planera vilka olika aktiviteter ni skall göra. Använd skisser för att beskriva övningarna om nödvändigt. Tänk på att övningarna skall vara på en nivå som är anpassad till deltagarna. Detta kan medföra att det behövs flera övningar, eftersom deltagarnas kunnande ofta är väldigt olika. Alternativt lägger man lektionen på en nivå som alla klarar av.

Steg 5 - Nedvarvning Ibland kräver en lektion nedvarvning. Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Steg 5 - Nedvarvning Ibland kräver en lektion nedvarvning. Stretching – se till att alla förstår vilken muskel som stretchas och varför denna stretchas. Nedvarvning – tyngre konditionspass kan kräva att musklerna får arbeta en tid under låg belastning. Skriv ned/tala om anledning till varför.

Steg 6 - Avslutning Samla gruppen Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Steg 6 - Avslutning Samla gruppen Nämn något kort om hur ni tycker att deltagarna varit på lektionen.

Till sist... Lycka Till! Tala tydligt Idrott & Hälsa © Peter Pärlklo - 2007 Till sist... Tala tydligt Samla gruppen så att alla har möjlighet att se/höra. Tala och rita gärna men glöm inte att även visa så att deltagarna förstår. Ta inte för lätt på uppgiften. Deltagarna har oftast en helt annan förståelse för de uppgifter ni kanske ser som självklara. Lämna in planeringen i tid, du kan få goda råd av din lärare. Lycka Till!