Målgruppen. Antal semesterresor Källa: Statistisk Sentralbyrå 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Advertisements

Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Sv Norska Marknaden 26 maj Sv Vad hette äventyraren som seglade på en flotte av balsaträ till Stillahavsöarna och som även förärats museum på.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Hasta la Vista Vinn en äventyrsresa med Microsoft till Spanien.
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
RAPPORT INSTÄLLNING TILL FÖRDELNING AV AKTIVITETSYTOR JUNI 2013 Datum: 14 juni, 2013 Kicki Molin Tel:
Förberedelser inför mötet med kommunen Ha ett internt möte - föreningens styrelse, konsulent/verksamhetschef och andra nyckelpersoner före uppvaktningen/mötet.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Anna Wikholm Kjellberg
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Agenda Vilka är VisitSweden Nuläge Framtidsmöjligheter Utmaningar.
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Omnibuss KPA Pension. 2 Hur skulle du reagera om du fick veta att dina pensionspengar placeras i företag som producerar pornografi? Med pensionspengar.
24 februari på Stadshotellet i Luleå Medborgarnas förväntningar på Norrlands framtid ANDERS LIDSTRÖM Professor i statsvetenskap vid Umeå universitet Varmt.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering BILD 1 Medborgare i norr - uppfattningar om regionalisering De fyra nordligaste.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Varför har vi redan lov? Det var ju just jullov!
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
Sven Svensson Regeringsuppdrag Utreda omfattningen av användningen av terrängfordon i fjällen både på barmark och snötäckt mark Uppdraget skall.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Resebarometern 2011 NORRBOTTENS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (46%) 2. Göteborg (31%) 3.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
YouGov Omnibus, april 2014 Omnibus Zoonoser ERV Försäkringsaktiebolag.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Antal olyckor januari-november
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Antal olyckor januari-december
Månadsstatistik till och med april 2017

Presentationens avskrift:

Målgruppen

Antal semesterresor Källa: Statistisk Sentralbyrå 2010

14% 1.Västra Götaland 2.Värmland 3.Jämtland 4.Norrbotten 5.Västerbotten 6.Stockholm 7.Dalarna 30% Anmärkning: Uppgifterna inkluderar camping och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL). Källa: Tillväxtverket/SCB 2010 Norska gästnätter i Sverige +8% 4 % 13% +7%

Varför resa utomlands? •Ha kul med den man reser med •Koppla av, slippa rutiner •Uppleva nya ställen och städer •Njuta av god mat och dryck •Sol och värme

Vilken destination i eller i närheten förknippar du främst med -? •Familjeresor •Sol&bad •Rundresa •Stadsresa •Shoppingresa •Uppleva vacker natur •Golf •Kulinarisk resa •Vinter – längd •Vinter – alpint •Vinter – aktiviteter/skoter

Hur väl känner man till Norra Sverige? •WHOPS är det segment som känner till norra Sverige bäst •Över hälften av alla norrmän har dålig kunskap norra Sverige (har hört om men känner inte till) •God kännedom i nord-Norge (?)

Hur väl känner du till aktiviteter och sevärdheter i norra Sverige? •Över 60 % känner inte till något alls •Stora geografiska skillnader

Hur väl uppfyller norra Sverige de förväntningar du har på en region att resa till? •54 % vet inte tillräckligt för att kunna svara •15 % anser att norra Sverige uppfyller förväntningarna bra eller fullständigt •Regionala skillnader

Kännedom Skellefteå •Har inte hört om33 % •Har hört om, men vet ej var det är30 % •Har hört om och vet var det är28 % •Känner väl till Skellefteå7 % •Känner mycket väl till3 % Signifikanta skillnader mellan segmenten

Kännedom Piteå •Har inte hört om36 % •Har hört om, men vet ej var det är29 % •Har hört om och vet var det är24 % •Känner väl till Skellefteå8 % •Känner mycket väl till3 % Signifikanta skillnader mellan segmenten

Kännedom Umeå •Har inte hört om11 % •Har hört om, men vet ej var det är39 % •Har hört om och vet var det är39 % •Känner väl till Umeå8 % •Känner mycket väl till3 % Signifikanta skillnader mellan segmenten

Kännedom Lycksele Djurpark •Har inte hört om69 % •Har hört om, men vet ej var det är17 % •Har hört om och vet var det är10 % •Känner väl till Lycksele Djurpark3 % •Känner mycket väl till2 % Signifikanta skillnader mellan segmenten

Regionala skillnader •

Äger eller disponerar du en stuga? •Ja, i Norge38 % •Ja, i Sverige3 % •Ja, annat land5 % •Nej57%

Hur många dygn spenderar du i stugan •0-20 dygn 53 % •20-40 dygn26 % •40-60 dygn10 % •Över 60 dygn11 % Signifikanta skillnader mellan segmenten (1/3 av WHOPs över 40 dygn)

Hur aktuellt anser du det är att byta ut en eller flera turer till stugan med övernattningstur till Sverige? Ja, en eller flera30 % Kanske43 % Nej, inte aktuellt 27 %

Kan du tänka dig att byta ut en eller flera resor i Norge mot resa till Sverige? •Ja, i de flesta fall10 % •Ja, i några fall12 % •Ja, kanske52 % •Nej20 % •Vet ej5 %

Kan du tänka dig att förlänga harryturen med en övernattning? •Ja33 % •Kanske 33 % •Nej 33 %

Bilden av Sverige

Sverige associeras med… Källa: VisitSweden/YouGov, Målgruppsanalyser, 2009

Från snuttifiering till koncentrerad helhetskraft

Norge i Kubik Swedish Lapland Västerbotten Jämtland Härjedalen Dalarna Värmland Västsverige Halland Skåne Stockholm Göteborg Affärssamarbete under 3 år Tydlig och emotionell kommunikation Ta vara på ”repeaters” Hitta ny geografisk marknad Ta tillvara synergier Ständig närvaro i Norge

• /Om-oss/Lediga- tjanster/Seniorprojektledare/

Vinter -Alpint -Snöskoter -(längd) •Motiv: Skidor, snöskoter, på barnens villkor •Period: dec-mars(april) •Stugboende, enstaka hotell •Regionalt upptagningsområde (ej Åre?) •Konkurrenter: NORGE! Delvis Alperna, delvis nya destinationer i östeuropa •1/3 anser Sverige som resmål fyller behoven för en vinterferie Swedish Lapland Västerbotten Jämtland Härjedalen Dalarna Värmland Västsverige Halland Skåne Stockholm Göteborg Långa resor

Vinterkampanj •Segment: Active family •Positionstema: Natural Playground •Kampanjstart: Troligtvis ca 15 nov •Kampanjeffekt: vintern (ej sportlov, påsk) •Geografiska områden: Östlandet, Tröndelag, Nord- Norge •Driva försäljning, tydliga aktiviteter, erbjudanden, förändra bilden av svenska fjällen •Deltagare: 4 regioner, ca 8 skiddestinationer •Värmland, Dalarna, Jämtland-Härjedalen, Västebotten, Lappland, •Branäs, Stöten, Idre Fjäll, Orsa Grönklitt, Åre, Hemavan, Riksgränsen, Björkliden

Korta resor •1-3 dagar •Fördelat över perioden april-nov •Kort framförhållning, impulshandling •Skillnad på syfte och aktivitet •NO-33 % bokar mindre än 1 vecka innan • NOKK/resa •Dalarna, shopping och det goda livet

Långa resor Sommar -Rundresa -”Fast bas” - dagsturer •Motiv: Sol & bad, barnens villkor •Period: 20 juni-10 aug •Reslängd: 1 v upp till 4 veckor •Ca 2/3 delar av volymen är camping •Aktiviteter: temaparker-nöjesfält, sol&bad, sevärdheter, shopping •Konkurrenter: Norge, Danmark, Bilsemester i Europa, Syden •Ca 70 % av total årsvolym •2/3 anser att Sverige uppfyller behoven för en sommarsemester Swedish Lapland Västerbotten Jämtland Härjedalen Dalarna Värmland Västsverige Halland Skåne Stockholm Göteborg

Magasin Sverige •Segment: Active family •Positionstema: Natural Playground •Kampanjelement: Magasin, webb, nedladdningsbart magasin, PR •Kampanjstart: ca 15 april •Kampanjeffekt: mer resande i juni och aug, mindre i juli. Ökat resande inom Sverige •Geografiska områden: Östlandet, Tröndelag, Nord- Norge •Driva försäljning, tydliga aktiviteter, erbjudanden, besöksmål

Information om undersökningen Metod 1 MetodOnlineintervju UrvalsramYouGovs Internetpanel i Danmark bestående av förrekryterade kvinnor och män i åldrarna år som vill delta i undersökningar. Panelen ären så kallad accesspanel. Målgrupp Män och kvinnor år boende på Själland och Jylland som läst/tittat i Magasin Sverige. Datainsamling26 april -3 maj 2010 Observation15-74 år med hemmaboende barn. Har läst/tittat i Magasin Sverige: 161 resp. Vid publicering av undersökningsresultat skall YouGov anges som källa.

Magasin Sverige Prislista Helsida NOK Halvsida NOK Kvartsida NOK Åttondel NOK