Målgruppen
Antal semesterresor Källa: Statistisk Sentralbyrå 2010
14% 1.Västra Götaland 2.Värmland 3.Jämtland 4.Norrbotten 5.Västerbotten 6.Stockholm 7.Dalarna 30% Anmärkning: Uppgifterna inkluderar camping och förmedlade privata stugor och lägenheter (SoL). Källa: Tillväxtverket/SCB 2010 Norska gästnätter i Sverige +8% 4 % 13% +7%
Varför resa utomlands? •Ha kul med den man reser med •Koppla av, slippa rutiner •Uppleva nya ställen och städer •Njuta av god mat och dryck •Sol och värme
Vilken destination i eller i närheten förknippar du främst med -? •Familjeresor •Sol&bad •Rundresa •Stadsresa •Shoppingresa •Uppleva vacker natur •Golf •Kulinarisk resa •Vinter – längd •Vinter – alpint •Vinter – aktiviteter/skoter
Hur väl känner man till Norra Sverige? •WHOPS är det segment som känner till norra Sverige bäst •Över hälften av alla norrmän har dålig kunskap norra Sverige (har hört om men känner inte till) •God kännedom i nord-Norge (?)
Hur väl känner du till aktiviteter och sevärdheter i norra Sverige? •Över 60 % känner inte till något alls •Stora geografiska skillnader
Hur väl uppfyller norra Sverige de förväntningar du har på en region att resa till? •54 % vet inte tillräckligt för att kunna svara •15 % anser att norra Sverige uppfyller förväntningarna bra eller fullständigt •Regionala skillnader
Kännedom Skellefteå •Har inte hört om33 % •Har hört om, men vet ej var det är30 % •Har hört om och vet var det är28 % •Känner väl till Skellefteå7 % •Känner mycket väl till3 % Signifikanta skillnader mellan segmenten
Kännedom Piteå •Har inte hört om36 % •Har hört om, men vet ej var det är29 % •Har hört om och vet var det är24 % •Känner väl till Skellefteå8 % •Känner mycket väl till3 % Signifikanta skillnader mellan segmenten
Kännedom Umeå •Har inte hört om11 % •Har hört om, men vet ej var det är39 % •Har hört om och vet var det är39 % •Känner väl till Umeå8 % •Känner mycket väl till3 % Signifikanta skillnader mellan segmenten
Kännedom Lycksele Djurpark •Har inte hört om69 % •Har hört om, men vet ej var det är17 % •Har hört om och vet var det är10 % •Känner väl till Lycksele Djurpark3 % •Känner mycket väl till2 % Signifikanta skillnader mellan segmenten
Regionala skillnader •
Äger eller disponerar du en stuga? •Ja, i Norge38 % •Ja, i Sverige3 % •Ja, annat land5 % •Nej57%
Hur många dygn spenderar du i stugan •0-20 dygn 53 % •20-40 dygn26 % •40-60 dygn10 % •Över 60 dygn11 % Signifikanta skillnader mellan segmenten (1/3 av WHOPs över 40 dygn)
Hur aktuellt anser du det är att byta ut en eller flera turer till stugan med övernattningstur till Sverige? Ja, en eller flera30 % Kanske43 % Nej, inte aktuellt 27 %
Kan du tänka dig att byta ut en eller flera resor i Norge mot resa till Sverige? •Ja, i de flesta fall10 % •Ja, i några fall12 % •Ja, kanske52 % •Nej20 % •Vet ej5 %
Kan du tänka dig att förlänga harryturen med en övernattning? •Ja33 % •Kanske 33 % •Nej 33 %
Bilden av Sverige
Sverige associeras med… Källa: VisitSweden/YouGov, Målgruppsanalyser, 2009
Från snuttifiering till koncentrerad helhetskraft
Norge i Kubik Swedish Lapland Västerbotten Jämtland Härjedalen Dalarna Värmland Västsverige Halland Skåne Stockholm Göteborg Affärssamarbete under 3 år Tydlig och emotionell kommunikation Ta vara på ”repeaters” Hitta ny geografisk marknad Ta tillvara synergier Ständig närvaro i Norge
• /Om-oss/Lediga- tjanster/Seniorprojektledare/
Vinter -Alpint -Snöskoter -(längd) •Motiv: Skidor, snöskoter, på barnens villkor •Period: dec-mars(april) •Stugboende, enstaka hotell •Regionalt upptagningsområde (ej Åre?) •Konkurrenter: NORGE! Delvis Alperna, delvis nya destinationer i östeuropa •1/3 anser Sverige som resmål fyller behoven för en vinterferie Swedish Lapland Västerbotten Jämtland Härjedalen Dalarna Värmland Västsverige Halland Skåne Stockholm Göteborg Långa resor
Vinterkampanj •Segment: Active family •Positionstema: Natural Playground •Kampanjstart: Troligtvis ca 15 nov •Kampanjeffekt: vintern (ej sportlov, påsk) •Geografiska områden: Östlandet, Tröndelag, Nord- Norge •Driva försäljning, tydliga aktiviteter, erbjudanden, förändra bilden av svenska fjällen •Deltagare: 4 regioner, ca 8 skiddestinationer •Värmland, Dalarna, Jämtland-Härjedalen, Västebotten, Lappland, •Branäs, Stöten, Idre Fjäll, Orsa Grönklitt, Åre, Hemavan, Riksgränsen, Björkliden
Korta resor •1-3 dagar •Fördelat över perioden april-nov •Kort framförhållning, impulshandling •Skillnad på syfte och aktivitet •NO-33 % bokar mindre än 1 vecka innan • NOKK/resa •Dalarna, shopping och det goda livet
Långa resor Sommar -Rundresa -”Fast bas” - dagsturer •Motiv: Sol & bad, barnens villkor •Period: 20 juni-10 aug •Reslängd: 1 v upp till 4 veckor •Ca 2/3 delar av volymen är camping •Aktiviteter: temaparker-nöjesfält, sol&bad, sevärdheter, shopping •Konkurrenter: Norge, Danmark, Bilsemester i Europa, Syden •Ca 70 % av total årsvolym •2/3 anser att Sverige uppfyller behoven för en sommarsemester Swedish Lapland Västerbotten Jämtland Härjedalen Dalarna Värmland Västsverige Halland Skåne Stockholm Göteborg
Magasin Sverige •Segment: Active family •Positionstema: Natural Playground •Kampanjelement: Magasin, webb, nedladdningsbart magasin, PR •Kampanjstart: ca 15 april •Kampanjeffekt: mer resande i juni och aug, mindre i juli. Ökat resande inom Sverige •Geografiska områden: Östlandet, Tröndelag, Nord- Norge •Driva försäljning, tydliga aktiviteter, erbjudanden, besöksmål
Information om undersökningen Metod 1 MetodOnlineintervju UrvalsramYouGovs Internetpanel i Danmark bestående av förrekryterade kvinnor och män i åldrarna år som vill delta i undersökningar. Panelen ären så kallad accesspanel. Målgrupp Män och kvinnor år boende på Själland och Jylland som läst/tittat i Magasin Sverige. Datainsamling26 april -3 maj 2010 Observation15-74 år med hemmaboende barn. Har läst/tittat i Magasin Sverige: 161 resp. Vid publicering av undersökningsresultat skall YouGov anges som källa.
Magasin Sverige Prislista Helsida NOK Halvsida NOK Kvartsida NOK Åttondel NOK