Jan-Eric Nilsson, Roger Pyddoke Matts Andersson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Advertisements

Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Enhetschef Fastighetsutveckling
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Levnadsvillkor och resursfördelning
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Behovet av en ny skattereform
Det allmänna ekonomiska läget
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Varför växer inte vissa företag?
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium den 16 april 2011 Olof Karlsson.
Fossilbränslefri region
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Presskonferens 7 december 2011 Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2011 Tord Strannefors.
Presskonferens 9 juni 2010 Arbetsmarknadsutsikterna Våren 2010.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Den ljusnande framtid är vård
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium på Westerkvarn den 24 augusti 2011 Olof Karlsson, SERO.
Kommundirektörsföreningen
ESO seminarium Per Borgs presentation.
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Kap 11. Investeringsefterfrågan
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Klarar sjukvården framtidens kompetensbehov?
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
Landsbygdskommittén.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Miljömålen består av tre slags mål
Påverkar ekonomiska styrmedel hur vi reser
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Jan-Eric Nilsson, Roger Pyddoke Matts Andersson Kollektivtrafikens roll för regeringens mål om fossiloberoende fordonsflotta. VTI-rapport 2013:793 Jan-Eric Nilsson, Roger Pyddoke Matts Andersson

Uppdraget Regeringen har tillsatt en utredning för att belysa hur man ska agera för att göra Sverige oberoende av fossila drivmedel till år 2030. Vi fick i uppdrag att klargöra vilken roll som kollektivtrafiken kan spela i ljuset av en sådan strategi. I en trivial mening kommer allt kollektivtrafik-resande att bidra till att minska beroendet av fossila bränslen. Uppgiften består därför i att överväga … vad som händer om ingenting görs … vilka aktiva insatser som kan genomföras.

Uppläggning 2. De senaste årens utveckling 3. Den framtida utvecklingen; Prognos och trend 4. Utgångspunkter för en policyanalys; Internaliseringsgrad Samhällsekonomiskt optimal subventionsgrad 5. Styrning inom sektorn 6. Påverkan och styrning utanför sektorn 7. Den regionala dimensionen 8. Räkneexempel

De senaste årens utveckling Busstrafiken ökar långsamt. Däremot ökar resandet med regionalt finansierade (pendel-)tåg. Tågresande < 10 mil ökar i omfattning och utgör ca 45 procent av alla resandekm med tåg.

Kollektivtrafikens totala kostnader, reviderade uppgifter från Trafikanalys 2011 inkl. ca 2 mdr drift och underhåll som ej redovisats tidigare.

Genomsnittlig årlig förändring (procent) av kollektivtrafikens efterfrågan, utbud, intäkter och kostnader för perioden 1999-2011 för landet som helhet. Resor Personkm (avser 2002-2011) Utbudskm Verksamhetsintäkter Bidrag Kostnader 2,0 3,6 1,2 3,8 5,9 5,1

Prisökningar, procent per år   1980-2008 1990-2008 2000-2008 Konsumentprisindex 3,8 1,9 1,6 - därav lokal kollektivtafik 6,9 5,5 5,8 - därav långdistant tågtrafik 5,7 3,2 2,1 - därav inrikesflyg 6,2 5,6 8,0 Bensinpris 5,2 3,7 2,9

Påverkan och styrning utanför sektorn Inkomst och bilinnehav Drivmedelspriser ökar enligt gällande prognos; finns det skäl att ytterligare öka vägtrafikbeskattningen?

Internaliseringsgrad   Personbil Lastbil utan släp Lastbil med släp Olyckor 0,162 0,373 0,369 Infrastruktur 0,016 0,152 0,348 Buller 0,086 0,428 0,962 - 1,767 Luft och CO2 0,253 1,160 1,896 Total marginalkostnad 0,516 2,113 3,576 - 4,831 Skatt 0,442 1,044 1,861 Internaliseringsgrad 0,86 0,49 0,52 - 0,42

Påverkan och styrning utanför sektorn Inkomst och bilinnehav Drivmedelspriser Reseavdrag (En studie av WSP indikerar stor potential att minska bilanvändning och öka koll!) Bebyggelseplanering och parkeringsbestämmelser Även om vi begränsar oss till att styrmedlen ska vara samhällsekonomiskt lönsamma så finns en potential att öka kollektivtrafiken med externa styrmedel. … men det är politisk kostsamt…

Optimal subventionering Det finns ett antal principiella motiv för subventioner till kollektivtrafiken. Skalfördelar Mohringeffekten Icke internaliserade externa effekter för biltrafiken Distorsioner på bostads- och arbetsmarknaden. Finns flera studier av hur enskilda parametrar påverkar resande och kostnader. Kan inte dra slutsatser från studierna om huruvida dagens subventioneringsgrad borde vara högre eller lägre.

Interna styrmedel Kostnadsbesparingar Taxenivå Taxedifferentiering Möjligheten att differentiera priser och därmed åstadkomma resande- och välfärdsökningar torde vara goda. Utbudsförändringar påverkar resande men är kostsamma. Bra svenska studier saknas. Få utländska också.

Den regionala dimensionen De tre största städerna står för 71 procent av personkilometer 60 procent av utbudskilometer 70 procent av omsättningen De tio största städerna växer alla med cirka 10 procent på tio år. Bara det innebär en tillväxtpotential för kollektivtrafiken.

Räkneexempel Antag att antalet personkilometer fördubblas mellan 2010 och 2030. Personbilstrafikens utsläpp av CO2 skulle fortfarande öka men att ökningen skulle vara cirka 6 procent lägre än i Trafikverkets prognos. Antag att följande åtgärder genomförs: Skatten på drivmedel höjs så att drivmedelspriset är 50 procent högre år 2030 jämfört med år 2010; avdragsrätten för kostnaden för arbetsresor tas bort kollektivtrafiktaxan sänks med 25 procent. Resandet med kollektivtrafik skulle öka med 44 procent till år 2030 jämfört med år 2010.

Slutsatser Det finns möjligheter att påverka kollektivtrafikens omfattning med både interna och externa styrmedel. För att klargöra om detta är lämpligt behövs systematiska utvärderingar av kostnader för, och effekter av de olika styrmedlen. Förutsättningarna i form av modeller för analyser av förändrat trafikutbud är relativt goda Svaga förutsättningar finns för att kollektivtrafiken ska kunna bidra till 2030-målet? Beror i slutänden på vilka styrmedel man bestämmer sig för att använda.

Persontransportarbete i basprognoserna 2010 och 2030 Persontransportarbete i basprognoserna 2010 och 2030. Hundratals miljoner personkilometer per år. Färdmedel Basprognos 2010 Basprognos 2030 Tillväxt 2010-2030, % Årlig tillväxt 2010-2030, % Långväga bil 23 500 28 000 19 0,9 Långväga tåg 7 000 9 200 31 1,4 Långväga buss 2 500 2 700 7 0,4 Flyg 3 300 3 800 16 0,8 Summa långväga 36 300 43 700 20 Regional bil 74 700 103 800 39 1,7 Regional tåg 5 100 6 700 32 Regional övrig spår 2 100 2 300 8 Regional buss 8 900 9 300 4 0,2 Övrigt * 6 500 7 100 Summa regionalt 97 200 129 100 33 Summa bil 98 200 131 800 34 1,5 Summa spårtrafik 12 100 15 900 27 1,2 Summa buss 11 400 12 000 5 0,3 Totalt transportarbete 133 500 172 700 29 1,3

Trendframskrivning År 2011 2030 Trend 1999-2011 Årlig tillväxt, %   År 2011 2030 Trend 1999-2011 Årlig tillväxt, % Värde 2030 Tillväxt 2011-2030, % Resor (Miljoner) 1 354 2,12 2 018 49 Personkilometer (Miljoner) 13 628 4,06 29 028 113 Utbudskilometer (Miljoner) 777 1,35 1 002 29