Www.gu.se Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
När man skjuter ett skott i innebandy är det framförallt två faktorer som påverkar hur långt ut i sidled bollen kommer att gå: Kroppens läge och lutning.
Advertisements

Källkritik.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Pausrörelser för stillasittande landstingspersonal
Att tänka på inför redovisningen
Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Spänst 5 Veckors program för att förbättra din SPÄNST
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Förflyttningsprinciper
Närvaro!!.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Ungas frågor om alkohol och droger
Bedömning av professionell kompetens
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Syftet med en personlig handlingsplan
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Vill du lära dig kort division?
The big 5 1.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Instruktörsutbildning Det är bara det vi har personlig erfarenhet utav som kan kallas för kunskap, allt annat är information. Einstein Varmt välkommen.
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Principer för arbetsställningar
Samspelet mellan människan, arbetsuppgiften och arbetsmiljön
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
LEDVÅRD Foto: Tina Stafrén.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Löpteknik TFK Löparläger 12-13/
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Att inleda och avsluta en berättelse
Ett material från Migrationsverket 2015 Här kan den som gör presentationen lägga in sitt namn.
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Alkohol och hälsa, Göteborg, 2011 Fredrik Spak, lektor, docent Enheten för socialmedicin Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet Specialist.
SKIDTEKNIKENS GRUNDER Utbildning för tränare & ledare
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Konsten att åka så energisnålt och fort som möjligt
IFK Lidingö friidrott Tränarutbildning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Cyberbullying/ Nätmobbning
Vem är jag, Vem är du?.
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Elev loggbok.
Mia Jönsson Idrott och hälsa
Grundläggande första hjälpen
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Egen träning –eget ansvar 3 PASS I VECKAN MÅN/ONS/LÖR. + ETT EXTRA PASS LÖPNING. NI VÄLJER SJÄLVA VILKET PASS PÅ VILKEN DAG. ATT FUSKA MED ÖVNINGEN ÄR.
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Snowboardteknik.
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
Steg 1 Förenklad grundstil
Snowboardteknik och analys del 1
Presentationens avskrift:

Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft

Teoretiskt avstamp

Förtest Implementering & observation Val av lärandeobjekt Tentativa kritiska aspekter

Deltagare I studien ingick: 5 lärare 1 handledare 47 elever, varav 24 flickor och 23 pojkar

•”Mina axlar började röra sig mer än vanligt, man fick en mycket svajigare springstil” •”man vet inte var man ska lägga armarna de automatiskt i sidled” •”men när man sprang så här (armrörelser framåt), det kändes ju inte naturligt det heller, det känns ju mer naturligt att springa så här (armrörelser i sidled) det är ju så vi brukar göra”

•”man fick ju mycket naturligare hållning (blicken upp)” •”alltså jag tycker det är mycket lättare när man har bröstet öppet, andningen blir lättare ryggen var rak, allting blev mycket bättre” •”genom att böja sig lite där (i höften) blev allt konstigt, påverkade benen och axlarna. Det är svårt att ha axlarna nere när man böjer sig fram”

•”det blev svårare att andas med axlarna uppåt” •”jag kunde inte ta ett djupt andetag vilket gjorde att man blev mer andfådd (drar upp axlarna)” •”så blir det också svårare att andas när man är böjd så här (pikerar i höften) när man är trött faller man gärna framåt.

•” nu känner man att man kommer högre upp och det blir lättare (blicken upp)” •”också känner man när man böjer sig ner här, att man inte kan göra sitt bästa att man inte kan ta i allt vad man kan” •”jag skulle kunna jogga mycket längre så här (visar bröstet fram, axlarna ner) än så här (skjuter fram bröstet och drar upp axlarna)”

•”man känner sig inte lika deprimerad (när blicken lyfts)” •”man blir mer medveten om det som finns runt omkring (när blicken lyfts)” •”det är ju skönare att springa så här (armarna i sidled)…men det blir säker bra när man har lärt sig och kan det”

Arbete med kontraster kan: • Tydliggöra för elever vad kroppslig förmåga vid t ex löpning kan innebära. • Explicit göra aktivitetens koppling till hälsa och prestation. • Hjälpa eleverna till självskattning av rörelsekvaliteter • Formativ bedömning underlättas då lärare och elever är ägare av gemensamma begrepp. Slutsats

Tack! Frågor? Heléne Bergentoft

Betygskriterium A Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det kan eleven utförligt och nyanserat beskriva aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan (Skolverket, 2011).