Föreläsning om miljöstraffrätt www.jandarpo.se
Genomdrivandet Uppdelning efter syfte och funktion Olika aktörer Skilda regelverk Samband och splittring
Miljörätt - Historik 1874 Hälsovårdsstadgan (HVSt), 1880 Vattenrättsförordningen (VRF) 1942 Ändringar i 8 kap. vattenlagen (ÄVL, 1918:523) 1969 Miljöskyddslag 1999 Miljöbalken
Vad är miljörätt? Planer och regler om hushållning med mark Naturvård och areella näringar Skyddslagstiftning Produktlagstiftning Lagstiftning om utvinningen av vissa naturresurser Lagstiftning om vissa anläggningar
Miljörättsliga eller miljöpolitiska principer Försiktighetsprincipen (”føre var-prinsippet”) Principen om bästa tillgängliga teknik (BAT) Lokaliseringsprincipen Substitutionsprincipen Principen om att miljöproblemen bör angripas vid källan Principen om att förorenaren ska betala (”Polluter Pays Principle”, PPP)
EU-rätten och miljön Materiellt; Regleringstekniken; IPPC Utsläpp och anläggningar Ramvattendirektivet Avfall Nature 2000 Regleringstekniken; Absoluta krav – avvägningsregler
Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller Förvaltningsrätt – civilrätt - straffrätt
Miljöbalken 2 kap. Allmänna hänsynsregler 2 § Kunskapskravet 3 § Skyddsåtgärder…begränsningar… försiktighetsmått som behövs 4 § Bästa plats 5 § Hushållning och återanvändning 6 § Produktval 7 § Om inte orimligt
Miljöbalken 2 kap. Allmänna hänsynsregler 8 § Förorenaren ska betala (PPP) 9 § Stoppregeln; skada eller olägenhet av väsentlig betydelse…regeringen…särskilda skäl 10 § Stort antal människor…levnadsförhålllanden väsentligt försämrade…miljön försämras avsevärt…regeringen…synnerlig betydelse
Miljöbalken 7-8 kap. Naturvård, strandskydd och hotade arter 9 kap. Miljöfarlig verksamhet 10 kap. Förorenade områden 11 kap. Vattenverksamhet
Miljöbalken 12 kap. Jordbruk, samråd m.m. 13 kap. Genteknisk verksamhet 14 kap. Kemikalier 15 kap. Avfall
Miljöbalken – Prövningsorganisationen Högsta domstolen (pt) Miljööverdomstolen (pt) VAN Miljödomstolen (5 st) Länsstyrelsen/MPD (21 st) Kommuner (290 st)
Tillsynsmyndighetens instrument MATERIELLA REGLER Tillstånd; villkor Föreskrifter 2 kap. MB
Tillsynsmyndighetens instrument Information, anmälan Råd inte hot
Tillsynsmyndighetens instrument Förelägganden ...Som behövs för efterlevnad ...Skyddsåtgärder, reparation, undersökning ...Administrativa; information ...Ansöka om tillstånd (förbud, tröskel) ...Överlåtelse av fastighet eller verksamhet
Tillsynsmyndighetens instrument Vite precision, rättslig och faktisk rådighet (bryggan) Verkställighet och rättelse Exekutionstitel (Fotokemi), kronofogden, annan, finansiering, juridisk expertis (kn <-> företag) Tillträde
Tillsynsmyndighetens instrument Civilrättsliga instrument
Miljösanktionsavgift MÖD 2001-05-03 i mål M 7128-00 En eller flera anläggningar MÖD 2001-05-21 i mål M 1175-00, M 4660-00, M 6957-00 och M 6958-00 Näringsverksamhet?
Miljösanktionsavgift MÖD 2001-11-20 i mål M 3486-00 tidpunkten för rapporteringsskyldigheten MÖD 2002-05-13 i mål M 768-01 Anläggning och förbränning MÖD 2002-10-16 i mål M 2100-01 utebliven anmälan vid överutsläpp
Miljösanktionsavgift MÖD 2002-11-05 (DM 87); M 4353-01 förvaring, inte överlåtelse MÖD 2002-12-11 i mål M 2049-01 kontroll och rapportering
Miljösanktionsavgift MÖD 2003-03-14 i mål M 3123-02 Krossverk för asfalt och betong MÖD 2003-09-12 i mål M 1823-03 Överlåten rapporteringsskyldighet? MÖD 2003-11-27 i mål M 2385-03 Påfyllning av urinbehållaren?
Enköpingsdomen Svea hovrätt 2003-04-07 i mål B 3204-02 Tjänstefel att inte besluta om miljösanktions-avgift och att inte anmäla till åtal (26 kap. 2 § MB)
Miljöstraffrätten Straffrättens del i systemet (jfr. UK) Ett system Varje aktör och instrument har sina starka resp. svaga sidor, samarbete och påtryckning Skalan; tillsyn – miljösanktionsavgift – straff (och förverkande) Preventiva krav resp. reparativa Enkla och svåra bedömningar; förelägganden, avgift, straff Grunden för ansvar; uppsåt – oaktsamhet – strikt
Samband och splittring Gärningsbeskrivningar Självständiga Relaterade till allmänna hänsynsregler Relaterade till tillståndsplikt (Hallandsåsen) eller till tillståndets delar (villkor osv), till andra skyldigheter (förelägganden), Blankettstraffbud
Samband och splittring Adressaten Enskilda eller företag, båda… Organisatoriska frågor Vem åtalar, vilken domstol som dömer…
Miljöbrott - Allmänt Brotten numera ”samordnade” i MB BrB - MB är underordnad Olika personer - medverkan till brott 23 kap BrB Fullständiga brottsbeskrivningar + benämningar Blankettstraffbud - praktisk ordning, men höga krav på föreskrifterna osv
Miljöbrott - Allmänt Straffreglerna förutsätter överlag inte negativ effekt i naturen, praktisk beaktansvärd risk, typisk (abstrakt) risk. MB:s kravregler inte straffsanktionerade i sig, först när de är preciserade genom myndighetens påbud - förprövningsplikt, villkor, vissa föreskrifter och förbud Vitesförbudet i 29:11:3, dock olika tidpunkter och olika personer
Miljöbrott resp Vållande till miljöstörning 29 kap. 1 och 2 §§ MB 1 p: Förorenar mark, vatten eller luft Tillföra ett eller flera ämnen så att den naturliga sammansättningen förändras, inkl. termisk förorening Hälsorisk, skador på växter eller djur som inte är ringa eller annan betydande olägenhet i miljön Utsläppet måste påvisas Strömstads TR 1994-03-30 (DB 69): Jandourek (sid 47): ”För att J ska kunna fällas till ansvar för miljöbrott krävs övertygande bevisning om att bolaget genom sina överutsläpp av fosfor förorenat sjön förorenat sjön på ett sådant sätt som medfört eller kunnat medföra betydande olägenheter i miljön.”
Miljöbrott resp. Vållande till miljöstörning RÄTTSFALL 2 p: Förvarar avfall eller ämne Typisk bedömning, inkl. bristfällig emballagerat avfall utan vidare avsikt att befatta sig med avfallet/ämnet HD 2004-10-12 i mål B 212-04 (fastighetsägaren)
Miljöbrott resp Vållande till miljöstörning 29 kap Miljöbrott resp Vållande till miljöstörning 29 kap. 1 och 2 §§ MB, forts. 3 p: Orsakar betydande olägenhet genom buller, skakning eller strålning Inte bagateller Buller är störning som (kan) medför menlig påverkan Radioktiv strålning och värmestrålning Yttre miljön (popkonserten på Cirkus) Betydande olägenhet (NJA 2001 s. 579; Svegs torvförbränningsanläggning)
Miljöbrott resp. Vållande till miljöstörning UNDANTAG Ringa - skadan av ringa betydelse (1-2 pp), betydande olägenhet (3 p), NJA 2003 s. 659; Geidermark Behörig myndighet tillåtit förfarandet (ML, VL, PBL) Allmänt vedertaget (grisar på Gotland, åtel i Härjedalen) Gärningen försvarlig (extra ordinär nöd) Uppsåt resp. enkel oaktsamhet
Miljöfarlig kemikaliehantering 29 kap. 3 § MB Tar befattning med kemiska produkter eller vara (innehåller/behandlats), utan att vidta skyddsåtgärder, produktval eller försiktighetsmått i övrigt som behövs, för människor eller miljön, uppsåt eller grov oakt Sträng praxis; olaga tippningar, klandervärda beteenden vid kemikaliehantering o.likn. Negativ miljöeffekt ingen förutsättning för ansvar, bedömning av beteende som typiskt sett kan medföra skada för m/m Att bryta mot förelägganden msa 26:9 inte straffbart i sig, däremot kan det konstituera grov oaktsamhet Jfr. trafiklagstiftningen, uppsåt eller grov oakt.
Miljöfarlig kemikaliehantering RÄTTSFALL Svea hovrätt 1991-10-28 (DB 109): Den utspillda bensinen i Norrtälje. Abstrakt eller konkret fara? Hovrätten för västra Sverige 1991-02-25 (DB 34): Banbesprutningen i Dingle Huddinge TR 2000-01-24 (mål nr. B 766-99): Oljepåfyllning i rör som saknade tank, överfyllnad av pannrum med betydande skador, gjorde inte vad som var brukligt i branschen = oaktsamt, hade betydelse för skadan. Uppsala TR 1993-03-11 (DB 288): Märkningsplikten.
Otillåten miljöverksamhet 29 kap. 4 § MB Påbörjar eller bedriver verksamhet, vidtar åtgärd, utan tillåtlighetsbeslut, godkännande, tillstånd, godkännande, medgivande eller gjort anmälan, föreskrivs i balken eller i föreskrifter, villkor i sådana beslut + dispens, föreskrifter + omprövning, uppsåt eller enkel oakt Tillståndsplikten har traditionellt endast träffat påbörjandet, uppläggningen, med MB kommer även själva driften Tillstånd eller generella föreskrifter Preskriptionsreglerna Allmänna samrådet här (starta för tidigt eller i strid mot föreskrifter i samrådsområden i 29:8 p 16-17)
Otillåten miljöverksamhet 29 kap. 4 § MB OLIKA TYPER AV VILLKOR Allmänna: Om inte annat framgår av detta beslut skall verksamheten - inbegripet åtgärder för att minska vatten- och luftföroreningar samt andra störningar för omgivningen - bedrivas i huvudsaklig överensstämmelse med vad bolaget uppgivit eller åtagit sig i ärendet Särskilda: avser utformning av drift, rening, utsläpp, utredningskrav, kontrollprogram osv Riktvärden och gränsvärden
Otillåten miljöverksamhet RÄTTSFALL Svea hovrätt 1985-12-23 (DB 219): Kabelbränningen i Horndal Mängder med rättsfall ang påbörjade verksamheter NJA 2002 s. 607 (Nexplo) Anmälningsplikt enligt SVL eller 12:6?
Försvårande av miljökontroll resp. Bristfällig miljöinfo, 29 kap Försvårande av miljökontroll resp. Bristfällig miljöinfo, 29 kap. 5-6 §§ MB 29:5; Underlåter att lämna underrättelse eller uppgift, oriktig uppgift, därigenom försvårar en tillståndsprövning eller tillsynsarbete Underlåtelse eller oriktiga (ofullständiga) uppgifter Skyldigheten ska framgå direkt av balken eller föreskrifter Försvårar myndighetens arbete – typisk-bedömning 29:6; Inte ger in handling eller ger in oriktiga uppgifter, bryter mot märkningsplikten för genetiskt modifierade organismer, kemiska, biotekniska organism eller vara, ägnad att försvåra Allmän informationsskyldighet i handling eller genom märkning Betydelse för bedömningen av fara för m/m
Nedskräpning 29 kap. 7 § MB Skräpar ned utomhus, plats där allmänheten har tillträde eller insyn Enligt tidigare rättspraxis
Blankettstraffbuden 29 kap. 8 och 9 §§ 29:8; Allvarligare förseelser, uppsåt/oaktsamhet 29:9; Mindre klandervärda - uppsåt/oaktsamhet HD 2005-02-07 i mål B 4466-02 (myndighetsföreskrift enligt SVL och fängelse
Boplundring 29 kap. 10 § Obehörig befattning med djur- eller växtart, ägg, rom, bon – vet eller skälig anledning att anta att brott emot 8:1-2 §§ 50-årsregeln HD 2004-12-21 i mål B 432-04 (vargen)
Ringa brott 29 kap. 11 § Gäller för 3-10 §§ - 1-2 §§ framgår direkt av lagtexten – MB_reglerna är underordnade BrB och varusmugglingslagen, 29:3-4 och 8-9 är dessutom underordnade 1-2 §§ Gärningen i relation till det intresse som ska skyddas Saknar ofta betydelse om skada Endast om överträdelsen varit obetydlig i förhållande till normen Endast gärningar med mycket lågt straffvärde, stötande lagföring
Preskription Brottsbalken - förvarar, förorenar som kan medföra, förorenar som medför = 3 tider; skadegörande handling – effekt – förvirring i proppen Anmälnings- och tillståndsplikt, se 9 kap. 6 § MB (5 resp. 21 §§ MHF + bilagan) - jfr. 12 § FFA
Företagsansvar Företag kan inte begå brott i Sverige, 1 kap 1 § BrB: ” Brott är gärning...” - dock särskild rättsverkan av brott. Företagaransvar: praxis (se Thornstedt: Företagarens straffansvar 1976), delegation: Behov, självständig ställning, kompetens, tydlighet. Åter om styrelsen kännedom om missförhållandena Ansvar i kommunala sammanhang: Liknar ansvaret i den privata sfären Rättsfall: NJA 1987 s. 426 (valnämnden) och 1995 s. 204 (reningsverket)
Särskild rättsverkan av brott Sakförverkande enligt 29:12 MB Förverkande av föremål (djur, växter, produkter, varor osv) som varit föremål för brott, inte uppenbart oskäligt. Även värdet. Fortskaffningsmedel och hjälpmedel, behövs för att förebygga brott eller annars särskilda skäl. Motsvarar 36:1-3 BrB Värdeförverkande enligt 36:4-6 BrB Brott begånget i näring Krävs att någon dömts för brottet Förverkandet sker hos näringsidkaren eller någon i hans ställe Ekonomiska fördelar Om inte oskäligt, bl.a. med hänsyn till annat betalningsansvar Praxis: uteblivna kostnader för omhändertag av avfall
Företagsbot 36 kap. 7-10 §§ BrB För brott i näring Grovt åsidosättande av skyldigheter eller annars av allvarligt slag – betydande skada, miljölagstiftningen, satt i system Näringsidkaren inte gjort vad som skäligen kunde krävas för att förebygga brottsligheten Förutsätter inte att någon dömts för brottet Straffavgift, går alltså längre än ett förverkande av vinsten, å andra sidan kan den inte användas i vinsteliminerande syfte i alla fall 10.000 – 3 Mkr, art – omfattning – förhållande till näringen Jämkning, eftergift
EU-rätten och nationell rätt KRAVET PÅ ETT EFFEKTIVT GENOMDRIV-ANDE AV DE MILJÖRÄTTSLIGA REGLERNA Rådets rambeslut 2003/80/RIF (27/1-03) om skydd för miljön genom straffrättsliga bestämmelser Förslag till direktiv om skydd för miljön genom strafflagstiftning (2001/0076 (COD))
Europakonventionen Art. 8 EKMR Europadomstolens dom målet Lopez Ostra mot Spanien m.fl. Hatton Århuskonventionen
Europakonventionen FÖRBUDET MOT ATT ANGE SIG SJÄLV (art. 6:1) Saunders: muntliga uppgifter Green-målet House of Lords 2000-02-17 (R v. Hertfordshire C. C. V., ex p. Green Environmental Industries, [2000] All. E.R. 773), se även http://www.parliament.the-stationery-office.co.uk. = Allmän skyldighet som existerar självständigt…, anklagelse om brott
Europakonventionen OSKULDSPRESUMTIONEN (ART. 6:2) Skattetillägg: RegR 2000-12-15; RÅ 2000 ref. 66: I (Volvo) Janosevitz vs Sweden (ECHR 2002-07-23) Avgörande…förvara sig mot ”presumtionen” med hänvisning till subjektiva faktorer och att ansvaret därför inte kan betraktas som ”automatiskt”
Europakonventionen NE BIS IN IDEM (ART. P7) Vattenföroreningsavgifter enligt OPC NJA 2000 s. 622 RegR 2002-09-13; 624-1999 (Lundbergs-målet) - Inbördes ordningen ingen betydelse - ett eller flera brott; skattetillägget…generell och schabloniserad sanktion som påförs utan hänsyn till uppsåt eller oaktsamhet, dock förenad med särskilda möjligheter till eftergift. - skattebrott…uppsåtet ett konstitutivt element…ytterligare ett väsentligt rekvisit