Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till föräldramöte
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Nya samlade läroplaner
BETYG ÅRSKURS 6 ( - 9).
Välkomna till föräldramöte
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Skolan är till för ditt barn
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Planering och genomförande av undervisningen
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Vilka är vi och vem är jag?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagda punkter Konstgräs Läromedel Paviljongen 2. Skolans verksamhet - Polisingripandet förra veckan - Betyg.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Specialpedagogiska skolmyndigheten
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument Ett nytt betygsystem Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument

Ny skollag 1/7-2011 Ny läroplan Lgr 2011 Mål och riktlinjer Kursplaner Syfte och mål för ämnet Centralt innehåll 1-3, 4-6, 7-9 Kunskapskrav

Vad som är ”övervägande del” är upp till lärarens bedömning med utgångspunkt från ämnets centrala innehåll. En elev kan inte ha ”rester” från år 7 eller 8 som gör att det inte blir ett godkänt betyg i nian. Kunskapskraven är konstruerade så att det förutsätts att de prövas vid flera tillfällen och på olika sätt under skoltiden. Att missa enstaka lektioner eller delar av det centrala innehållet behöver inte betyda att eleven inte kan uppfylla kunskapskraven. Om det befaras att en elev inte kommer att nå kunskapskraven är det skolans skyldighet att se till att elevens behov av särskilt stöd utreds.

Hur bedöms enskilda kunskapskrav? Enskilda kunskapskrav kan bara bedömas A, C, E eller F. Betyg sätts vid slutet av varje termin, och endast då kan betygen B eller D förekomma. Lärare ska aldrig använda plus- och minustecken vid en bedömning. En utveckling eller tendens i elevens resultat måste uttryckas på annat sätt.

Underlag för betyg Det som utgör underlag för bedömning och betygssättning ska vara väl känt för eleverna i början av kursen (i grundskolans fall terminen) inom ämnet. Undervisningen ska vara allsidig liksom kunskapskontrollerna. En elev ska få tillfälle att visa sina kunskaper på olika sätt, inte bara skriftliga prov. Om en elev lämnar in en uppgift sent så får inte det påverka betyget.

Ska man sätta betyg på enskilda uppgifter? Om uppgiften är tillräckligt omfattande för att på ett relevant sätt kunna knytas till kunskapskraven så kan man göra det. Men betyget vid terminens slut är inget ”genomsnitt” av summan på de olika proven. Därför ska endast mer komplexa prov betygssättas, annars kan elever och vårdnadshavare missuppfatta hur tungt olika kunskapskontroller väger. Provfrågor ska formuleras så att de går att besvara med olika djup enligt betygsskalan A, C eller E. Vid rättning av prov måste det framgå vilka specifika kunskapskrav som eleven inte uppnår. Läraren ska ”kontinuerligt ge varje elev konstruktiv återkoppling på hennes eller hans kunskapsutveckling och tydliggöra vad som behöver utvecklas vidare”.

Vem sätter betyg? Betyg ska sättas av den lärare som bedriver undervisningen vid den tidpunkt då betyg ska sättas. Obehörig lärare får sätta betyg fram till 1 juli 2015.

Om man inte har undervisning i ett ämne en termin måste man sätta ett betyg ändå? JA! Detta innebär att det betyg som förs in i terminsbetyget gäller elevens kunskaper i ämnet hittills och inte bara under den senaste terminen. Om ett ämne inte läses under en termin (eller läsår) ska det betyg som eleven fick den närmast föregående terminen föras in i terminsbetyget. Om eleven inte läst ett ämne innevarande termin och inget tidigare betyg finns ska dock inget betyg sättas.

Hur förhåller sig terminsbetyget till kunskapskraven för år 9? Läraren kan och ska anpassa bedömning av kunskapskraven efter årskurs. Det går alltså att få A i ett ämne redan första terminen. Hela det centrala innehållet inom ett ämne måste ha gåtts igenom när slutbetyg sätts. Kunskapskraven prövas vid flera tillfällen under skoltiden.

Får man sätta sammanfattande betyg? JA! Om undervisningen i NO-ämnen och SO-ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram t.o.m. slutet av årskurs 6, får rektorn besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas. NEJ! Sammanfattande betyg får inte sättas i årskurs 7-9.

Får man ändra ett betyg? Rättelse av skrivfel och liknande förbiseende Ett betyg som innehåller en uppenbar oriktighet till följd av ett skrivfel eller liknande förbiseende får rättas av rektorn. Ändring av uppenbart oriktiga betyg Upptäcker läraren att betyget är felaktigt p g a att nya omständigheter inkommit kan läraren ändra betyget. En sådan ändring får inte innebära att betyget sänks.

Hur avgörande är de nationella proven som underlag för betyget? För läraren är provet ett stöd för en likvärdig bedömning. För eleven är provet ett bland andra när det gäller bedömning och betygssättning.

Dokumentation av elevens lärande Lärare bör skaffa sig effektiva rutiner och former för dokumentation av elevernas kunskaper som ger en grund för bedömning och betygssättning. Dessa ska kommuniceras med elever och vårdnadshavare.

Information om skälen för betyget Den som har satt betyget ska på begäran upplysa eleven och elevens vårdnadshavare om skälen för betyget.