Skapa, gestalta, kommunicera

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Centrala innehåll och kunskapskrav
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Undervisa och betygsätta i ämnet musik på grundskolans högstadium
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Skapa jullåtar i grupp med Garageband
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker o kulturer
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Processtödjare 16/
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Blueslåt på gitarr åk 6.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Instuderingshäfte inför prov
Musikstilar/genrer.
Bedömningskriterier för åk 6
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
© Steve Wretman & Helena Moreau
Musikens grundbegrepp och symboler
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Klassicismen
Kunskapskrav och matriser
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
JoEs Genre Quiz START.
Centrala begrepp i musiken
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Stumfilm åk 7.
Litteratur.
Symfoniorkesterns instrument
Det här bör du kunna innan Sexan.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Symfoniorkester.
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Lära för livet!.
Centrala teman i musik Åk 7.
PRAKTISK INSTRUMENT KÄNNEDOM
Centrala teman i musik Åk 8.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Geografi / samhällskunskap
Musikens verktyg INSTRUMENT.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Skapa, gestalta, kommunicera Musik Förmågor Centralt innehåll Spela och sjunga Skapa, gestalta, kommunicera Lyssna, analysera och samtala Sång Instrumen-talspel Ensemble- spel Symboler Byggstenar Notation Skapa Gestalta Framföra Digitala verktyg Olika musik-genrer Musikens funktion Instrument-kännedom År 1 År 1 År 1 År 1 År 1 År 1 År 1 År 1 År 2 År 2 År 2 År 2 År 2 År 2 År 2 År 2 År 3 År 3 År 3 År 3 År 3 År 3 År 3 År 3 År 4 År 4 År 4 År 4 År 4 År 4 År 4 År 4 År 4 År 5 År 5 År 5 År 5 År 5 År 5 År 5 År 5 År 5 År 6 År 6 År 6 År 6 År 6 År 6 År 6 År 6 År 6 År 7 År 7 År 7 År 7 År 7 År 7 År 7 År 7 År 7 År 8 År 8 År 8 År 8 År 8 År 8 År 8 År 8 År 8 År 9 År 9 År 9 År 9 År 9 År 9 År 9 År 9 År 9

Sång och röst År 1-3 Sång i olika former: unison sång, kanon och växelsång samt ensemblespel.   Rösten som instrument med variation av rytm, klang och dynamik. År 4-6 Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap. Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar. År 7-9 Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck. Hur rösten kan varieras i flerstämmiga, vokala uttryck i olika genrer. Röstvård, hörselvård och orsaker till att musiklyssnande och musicerande kan bidra till hörselskador samt hur hörselskador kan förebyggas. Tillbaka

Sång årskurs 1 Eleven kan delta i gemensam sång och följer i någon mån rytm och tonhöjd. Aktivitet Unison; Sång till ett levande ackompanjemang piano/gitarr ”Du gamla du fria”, ”Den blomstertid”, ”Idas sommarvisa” Kanon; 2 kanon ”Broder Jakob”, ”Hör Göken” Växelsång; ”Sill i dill”, ”Fars moped” Ljudlekar – djur, trafik, skog osv Ljudkomposition Ramsor   Tillbaka

Sång årskurs 2 Eleven kan delta i gemensam sång och följer i någon mån rytm och tonhöjd.   Aktivitet Unison; Sång till ett levande ackompanjemang piano/gitarr Du gamla du fria Den blomstertid Idas sommarvisa Kanon; 3 kanon Växelsång. Sill i dill, Fars moped Tillbaka

Sång årskurs 3   Eleven kan delta i gemensam sång och följer i någon mån rytm och tonhöjd. Aktivitet Unison; Du gamla du fria Den blomstertid Idas sommarvisa Kanonsång: Nivå; 4 kanon I like the flowers Växelsång. Sill i dill, Fars moped Tillbaka

Sång årskurs 4 Eleven kan sjunga unisont och i kanon på ett delvis fungerande sätt.   Aktivitet Sång: kanonmelodier med fraslängd Ole ole ole Progressionen är ökad förståelse och medvetenhet om rösten och kopplingen till örat. Kunna värma upp sin röst själv. Tillbaka

Sång årskurs 5 Tillbaka Aktivitet  Eleven kan sjunga unisont och i kanon på ett väl fungerande sätt.   Aktivitet Sång: Sjunga tillsammans unisona melodier och kanonmelodier som leder till stämsång i varierande genrer, t ex Spring, Sommaren är härlig, Ozibuku Progressionen är ökad förståelse och medvetenhet om rösten och kopplingen till örat. Kunna värma upp sin röst själv. Tillbaka

Sång årskurs 6 Kunskapskrav sång E - Eleven kan delta i gemensam sång och följer i någon mån rytm och tonhöjd. C - Eleven kan delta i gemensam sång och följer i relativt säkert rytm och tonhöjd. A - Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med säkerhet rytm och tonhöjd. Aktivitet Sång: Sjunga tillsammans unisona melodier och kanonmelodier som leder till stämsång i varierande genrer, t ex Spring, Sommaren är härlig, Ozibuku Progressionen är ökad förståelse och medvetenhet om rösten och kopplingen till örat. Kunna värma upp sin röst själv. Tillbaka

Sång årskurs 7 Kunskapskrav Förmågan att variera rösten i flerstämmiga, vokala uttryck i olika gener. Eleven kan delta i gemensam sång och följer då rytm och tonhöjd med E viss säkerhet C relativt god säkerhet A god säkerhet Tillbaka

Sång årskurs 8 Kunskapskrav Förmågan att variera rösten i flerstämmiga, vokala uttryck i olika gener. Eleven kan delta i gemensam sång och följer då rytm och tonhöjd med E viss säkerhet C relativt god säkerhet A god säkerhet Tillbaka

Sång årskurs 9 Kunskapskrav Förmågan att variera rösten i flerstämmiga, vokala uttryck i olika gener. Eleven kan delta i gemensam sång och följer då rytm och tonhöjd med E viss säkerhet C relativt god säkerhet A god säkerhet Tillbaka

Instrumentalspel År 1-3 Spel i olika former och ensembler   Spel i olika former och ensembler Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik. År 4-6 Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang. Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd. År 7-9 Spel i olika former och ensembler. Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för spel i olika ton- och taktarter Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar. Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 1 Eleven deltar i ensemblespel och har förmågan att hålla en instrumentstämma (melodi eller rytm) med stöd av gruppen. Aktivitet Melodi- och rytmspel på slagverk; spela till bakgrund Flöjt, Klangspel ”Lös-ton-spel”, en ton var (så att det bildar ackord) Sträng - Ukulele/gitarr en melodi på en sträng ev. 1 ackord Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 2 Eleven deltar i ensemblespel och har förmågan att hålla en instrumentstämma med stöd av gruppen. Aktivitet Ensemblespel; 1 stämma     Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 3   Eleven deltar i ensemblespel och har förmågan att hålla en instrumentstämma med stöd av gruppen Aktivitet Ensemblespel; 3 stämmor Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 4 I ensemblespel spelar eleven på något instrument på ett delvis fungerande sätt och använder då med viss säkerhet enstaka musikaliska symboler, byggstenar och formelement.   Aktivitet Spel: Rytmspel – spela olika instrument på olika taktslag Melodispel: begränsat tonmaterial, t ex. Bä bä, Spanien Ackordspel: Ole Ole, 2 ackord Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 5 I ensemblespel spelar eleven på något instrument på ett väl fungerande sätt och använder då med säkerhet enstaka musikaliska symboler, byggstenar och formelement.   Aktivitet Stämma i rytmorkester Notvärden 8, /4, /2 och hel, inklusive pauser Melodispel, t ex. Diana Omfång oktav, inga stora språng Rundgång, 3-4 ackord Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 6 Kunskapskrav instrumentalspel E: Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas – och slagverksstämma samt bidra till ackompanjemang på ett ackordsinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med timing.   C-Eleven kan även spela övervägande delar av en enkel anpassad melodi-, bas– och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då några ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument relativt god timing och med relativt passande karaktär. A- Eleven kan även spela en enkel anpassad melodi-, bas– och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument med god timing och med passande karaktär. Exempel: Mer avancerad rytmik och varierad rytmstämma, melodispel: Another day in paradise Intro+mellanspel, Olika ackordsstruktur på vers och refräng Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 7 Kunskapskrav Eleven kan även spela enkla melodier, bas – och slagverksstämmor med E viss timing Trummor: Du kan med lärarens hjälp spela ”Kalle Anka” kompet en längre stund. Piano: Komp med ackordsbyte på pulsslaget. Gitarr: Komp med ackordsbyte på pulsslaget. Bas: Bastoner på pulsslag. C relativt god timing Trummor: Du kan olika trumkomp och byter dessa i förhållande till musiken. Piano: Tvåhändig med enkel rytmisering, t ex ”ompa, ompa” komp. Gitarr: Komp med enkel rytmisering, t ex ”ompa, ompa” komp. Bas: Bastoner med enkel rytmisering. A god timing

Instrumentalspel årskurs 8 Kunskapskrav Eleven kan även spela enkla melodier, bas – och slagverksstämmor med E viss timing Trummor: Du kan med lärarens hjälp spela ”Kalle Anka” kompet en längre stund. Piano: Komp med ackordsbyte på pulsslaget. Gitarr: Komp med ackordsbyte på pulsslaget. Bas: Bastoner på pulsslag. C relativt god timing Trummor: Du kan olika trumkomp och byter dessa i förhållande till musiken. Piano: Tvåhändig med enkel rytmisering, t ex ”ompa, ompa” komp. Gitarr: Komp med enkel rytmisering, t ex ”ompa, ompa” komp. Bas: Bastoner med enkel rytmisering. A god timing Tillbaka

Instrumentalspel årskurs 9 Kunskapskrav Eleven kan även spela enkla melodier, bas – och slagverksstämmor med E viss timing Trummor: Du kan med lärarens hjälp spela ”Kalle Anka” kompet en längre stund. Piano: Komp med ackordsbyte på pulsslaget. Gitarr: Komp med ackordsbyte på pulsslaget. Bas: Bastoner på pulsslag. C relativt god timing Trummor: Du kan olika trumkomp och byter dessa i förhållande till musiken. Piano: Tvåhändig med enkel rytmisering, t ex ”ompa, ompa” komp. Gitarr: Komp med enkel rytmisering, t ex ”ompa, ompa” komp. Bas: Bastoner med enkel rytmisering. A god timing Bas: Bastoner med enkel rytmisering. Tillbaka

Ensemblespel År 1-3 Spel i olika former och ensembler. Slagverk, stränginstrument och tangentinstrument med variation av rytm, klang och dynamik. År 4-6   Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer. Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang. År 7-9 Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck. Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar. Tillbaka

Ensemblespel årskurs 2 Kunskapskrav Eleven deltar i ensemblespel och har förmågan att hålla en instrumentstämma med stöd av gruppen   Aktivitet Ensemblespel; 2 stämmor Tillbaka

Ensemblespel årskurs 3 Tillbaka Kunskapskrav - Eleven deltar i ensemblespel och har förmågan att hålla en instrumentstämma med stöd av gruppen   Aktivitet Ensemblespel; 3 stämmor Tillbaka

Ensemblespel årskurs 4 Kunskapskrav I ensemblespel spelar eleven på något instrument på ett delvis fungerande sätt och använder då med viss säkerhet enstaka musikaliska symboler, byggstenar och formelement.   Aktivitet Ole ole ole Se musikexempel Tillbaka

Tillbaka

Ensemblespel årskurs 5 Kunskapskrav- I ensemblespel spelar eleven på något instrument på ett delvis fungerande sätt och använder då med viss säkerhet enstaka musikaliska symboler, byggstenar och formelement.   Aktivitet Se musikexempel Tillbaka

Tillbaka

Ensemblespel årskurs 6  Kunskapskrav E – Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas – och slagverksstämma samt bidra till ackompanjemang på ett ackordsinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med timing.   C – Eleven kan även spela övervägande delar av en enkel anpassad melodi-, bas– och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då några ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument relativt god timing och med relativt passande karaktär. A – Eleven kan även spela en enkel anpassad melodi-, bas– och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument med god timing och med passande karaktär. Aktivitet We will rock you, Give peace a chance, Hit the road, eller svensk rap, typ Alla vill till himlen Se musikexempel Tillbaka

Tillbaka

Ensemblespel årskurs 7 Kunskapskrav Eleven kan även spela enkla melodier, bas – och slagverksstämmor med E viss timing C relativt god timing A god timing samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då ackord med E visst flyt C relativt gott flyt A med passande karaktär och byter då ackord med gott flyt. Tillbaka

Ensemblespel årskurs 8 Kunskapskrav Eleven kan även spela enkla melodier, bas – och slagverksstämmor med E viss timing C relativt god timing A god timing samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då ackord med E visst flyt C relativt gott flyt A med passande karaktär och byter då ackord med gott flyt. Tillbaka

Ensemblespel årskurs 9 Kunskapskrav   Kunskapskrav Eleven kan även spela enkla melodier, bas – och slagverksstämmor med E viss timing C relativt god timing A god timing samt ackompanjera på ett ackordsinstrument och byter då ackord med E visst flyt C relativt gott flyt A med passande karaktär och byter då ackord med gott flyt. Tillbaka

Musiksymboler, byggstenar och notationssystem Musiksymboler, bilder och tecken.   Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik. År 4-6 Rytm, klang, dynamik, tonhöjd tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer. Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar. År 7-9 Rytm, klang, dynamik och tonhöjd, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation. Musiksymboler och notsystem, noter, tabulatur, ackordbeteckningar och grafisk notation. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 1 Eleven delta i aktiviteterna där både ledarskap, avläsning och lyssnande som ger förutsättning för eget musicerande och ensemble.   Aktivitet Eleven deltar i instrumentala aktiviteter och undervisas i byggstenarnas funktion för musikaliskt uttryck T ex kroppsspråk, en nickning för start Tecken som berättar t ex repristecken Elev skapar musikaliska skeenden med hjälp bilder. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 2 Eleven delta i aktiviteterna där både ledarskap, avläsning och lyssnande som ger förutsättning för eget musicerande och ensemble.   Aktivitet Eleven deltar i instrumentala aktiviteter och undervisas i byggstenarnas funktion för musikaliskt uttryck. T ex kroppsspråk, en nickning för start Tecken som berättar t ex repristecken Elev skapar musikaliska skeenden med hjälp bilder. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 3 Eleven delta i aktiviteterna där både ledarskap, avläsning och lyssnande som ger förutsättning för eget musicerande och ensemble.   Aktivitet Eleven deltar i instrumentala aktiviteter och undervisas i byggstenarnas funktion för musikaliskt uttryck. T ex kroppsspråk, en nickning för start Tecken som berättar, t ex repristecken Elev skapar musikaliska skeenden med hjälp bilder. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 4 Eleven delta i aktiviteterna som leder till kunskap för såväl eget musicerande som i ensemble   Aktivitet Avläsa formschema, ackordsbeteckning, melodisk tonföljd med notbild, rytm i notbild, tabulatur för gitarr och el-bas, dynamiska tecken, puls, rytm, fraser. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 5 Eleven delta i aktiviteterna som leder till kunskap för såväl eget musicerande som i ensemble.   Aktivitet Avläsa formschema, ackordsbeteckning, melodisk tonföljd med notbild, rytm i notbild, tabulatur för gitarr och el-bas, dynamiska tecken, puls, rytm, fraser. Notvärden och pauser. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 6 Eleven delta i aktiviteterna som leder till kunskap för såväl eget musicerande som i ensemble   Aktivitet Avläsa formschema, ackordsbeteckning, melodisk tonföljd med notbild, rytm i notbild, tabulatur för gitarr och el-bas, dynamiska tecken, puls, rytm, fraser. Notvärden och pauser. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 7 Kunskapskrav   E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en i huvudsak fungerande form. C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som efter någon bearbetning har en fungerande form och karaktäristisk stil. D - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och karaktäristisk stil. Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 8 Kunskapskrav   E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en i huvudsak fungerande form. C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som efter någon bearbetning har en fungerande form och karaktäristisk stil. A - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och karaktäristisk stil.   Tillbaka

Symboler, Byggstenar och Notation årskurs 9 Kunskapskrav   E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en i huvudsak fungerande form. C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som efter någon bearbetning har en fungerande form och karaktäristisk stil. A - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och karaktäristisk stil. Tillbaka

Skapa, gestalta och framföra Imitation och improvisation med rörelser, rytmer och toner. Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser Enkla former av musikskapande, till exempel med utgångspunkt i text eller bild. Rytm, klang, dynamik och tonhöjd som byggstenar för att musicera och komponera musik. År 4-6 Musikframförande Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, perioder och kompmodeller. Musikskapande med utgångspunkt i musikaliska mönster och former, till exempel ackordföljder och basgångar. Rytm, klang, dynamik, tonhöjd tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer. År 7-9 Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster till olika genrer.  Rytmisk och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor med röst och instrument. Musikalisk gestaltning för olika uttrycksformer kombineras. Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar. Rytm, klang, dynamik och tonhöjd, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation. Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 2 Eleven kan utifrån givna musikaliska idéer och enkla musikaliska mönster pröva att skapa musik med hjälp av röst, instrument och kropp. Eleven deltar i imitations- och improvisationsövningar och olika typer av musikaliska gestaltningar Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande.   Aktivitet Rörelselekar, dramatisering av musikstycken, framträda, skapa egen melodi, egen text, egen dans osv Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 2 Eleven kan utifrån givna musikaliska idéer och enkla musikaliska mönster pröva att skapa musik med hjälp av röst, instrument och kropp. Eleven deltar i imitations- och improvisationsövningar och olika typer av musikaliska gestaltningar Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande.   Aktivitet Rörelselekar, dramatisering av musikstycken, framträda, skapa egen melodi, egen text, egen dans osv Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 3 Eleven kan utifrån givna musikaliska idéer och enkla musikaliska mönster pröva att skapa musik med hjälp av röst, instrument och kropp. Eleven deltar i imitations- och improvisationsövningar och olika typer av musikaliska gestaltningar Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande.   Aktivitet Rörelselekar, dramatisering av musikstycken, framträda, skapa egen melodi, egen text, egen dans osv Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 4 Eleven kan utifrån givna musikaliska idéer och enkla musikaliska mönster pröva att skapa musik med hjälp av röst, instrument och kropp. Eleven deltar i imitations- och improvisationsövningar och olika typer av musikaliska gestaltningar Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande.   Aktivitet Rörelselekar, dramatisering av musikstycken, framträda, skapa egen melodi, egen text, egen dans osv Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 5 Eleven kan utifrån givna musikaliska idéer och enkla musikaliska mönster pröva att skapa musik med hjälp av röst, instrument och kropp. Eleven deltar i imitations- och improvisationsövningar och olika typer av musikaliska gestaltningar Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande.   Aktivitet Rörelselekar, dramatisering av musikstycken, framträda, skapa egen melodi, egen text, egen dans osv   Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 6 Kunskapskrav E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.   C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition. D - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition. Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 7 Kunskapskrav E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.   C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition. A- Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition. Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 8 Kunskapskrav E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.   C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition. D - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition. Tillbaka

Skapa, gestalta, framföra årskurs 9 Kunskapskrav E - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.   C - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition. D - Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition. Tillbaka

Digitala verktyg I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musikskapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för ljud- och musikskapande i årskurs 4-6. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning i årskurs 7-9. Tillbaka

Digitala verktyg årskurs 4 I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musikskapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för ljud- och musikskapande i årskurs 4. Tillbaka

Digitala verktyg årskurs 5 I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musikskapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för ljud- och musikskapande i årskurs 5. Tillbaka

Digitala verktyg årskurs 6 I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musikskapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för ljud- och musikskapande i årskurs 6. Tillbaka

Digitala verktyg årskurs 7 I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musik- skapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning i årskurs 7. Tillbaka

Digitala verktyg årskurs 8 I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musik- skapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning i årskurs 8. Tillbaka

Digitala verktyg årskurs 9 I det centrala innehållet lyfts digitala verktyg fram som en del i elevernas eget musik- skapande. Kursplanen förskriver att eleverna utveckla kunskap i att använda digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning i årskurs 9. Tillbaka

Olika musikgenrer År 1-3 Associationer, tankar, känslor och bilder som uppkommer när man lyssnar på musik.   År 4-6 Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag. År 7-9 Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk. Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 1 Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser och hur musiken kan påverka människor.   Aktivitet Eleven berättar hur de upplever musiken känslomässigt. Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 2 Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser och hur musiken kan påverka människor.   Aktivitet Eleven associerar till musik och berättar för grupp vad de kommer att tänka på när de hör musikstycket. Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 3 Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser och hur musiken kan påverka människor.   Aktivitet Elev deltar i enkla resonemang Vad handlar musiken om? Elever reflekterar-skriver- berättar – samtalar Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 4 Vid jämförelse mellan olika typer av musik för eleven enkla resonemang om musikens utformning och samband, likheter och skillnader.   Aktivitet Eleven får bemöter olika frågeställningar som: Varför tror ni? Vad händer? Vad är det som gör att det låter…? Och komma i resonemang med varandra Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 5 Vid jämförelse mellan olika typer av musik för eleven utvecklade resonemang om musikens utformning och samband, likheter och skillnader.   Aktivitet Eleven får bemöter olika frågeställningar som: Varför tror ni? Vad händer? Vad är det som gör att det låter…? Och komma i resonemang med varandra Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 6 Kunskapskrav E - Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. C - Dessutom kan eleven med relativt god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med relativt god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. A - Dessutom kan eleven med god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. Genrelista Tillbaka

Populärmusik Folklig musik Konstmusik Religiös Musik Tillbaka Blues   Blues R´n´B Jazz Rock /Punk/ Heavy Metal Pop Reggae Synt/ Electronica / Techno Disco Soul Schlager/Dansband Hip Hop Country Folklig musik Folkmusik från olika länder Visa Konstmusik Medeltiden Barock Klassisk musik Romantik 1900 tals musik Religiös Musik Gospel Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 7 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. A - Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. Genrelista Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 8 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. A - Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. Genrelista Tillbaka

Olika musikgenrer årskurs 9 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. A - Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. Genrelista Tillbaka

Musikens funktioner År 1-3 Musik som knyter an till elevers vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången, och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition. År 4-6 Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan och rekreation och i olika rituella sammanhang. Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik. Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika estetiska uttryck kan samspela. Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar. Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd. År 7-9 Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan. Musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer med fokus på etnicitet och kön. Hur musik används i olika medier, t ex film och datorspel. Röstvård, hörselvård och orsaker till att musiklyssnande och musicerande kan bidra till hörselskador samt hur hörselskador kan förebyggas. Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 1 Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser och hur musiken kan påverka människor. Dessutom kan eleven ge exempel på sånger som passar vid olika tillfällen samt ge exempel på olika instrument.   Aktivitet I mötet med musik från olika kulturer och olika tider lär sig eleverna att jämföra och öka sin förtrogenhet med olika musikstilar. Ex pop-visa, pop-rock, konstmusik, tidigt musik-romantik Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 2 Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser och hur musiken kan påverka människor. Dessutom kan eleven ge exempel på sånger som passar vid olika tillfällen samt ge exempel på olika instrument.   Aktivitet I mötet med musik från olika kulturer och olika tider lär sig eleverna att jämföra och öka sin förtrogenhet med olika musikstilar. Ex pop-visa, pop-rock, konstmusik, tidigt musik-romantik Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 3 Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser och hur musiken kan påverka människor. Dessutom kan eleven ge exempel på sånger som passar vid olika tillfällen samt ge exempel på olika instrument.   Aktivitet I mötet med musik från olika kulturer och olika tider lär sig eleverna att jämföra och öka sin förtrogenhet med olika musikstilar. Ex pop-visa, pop-rock, konstmusik, tidigt musik-romantik Elever resonerar också om hur deras gemensamma musicerande fungerar. Lyssna till förebild jämfört med eget spel. Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 4 Vid jämförelse mellan olika typer av musik för eleven enkla resonemang om musikens utformning och samband, likheter och skillnader.   Aktivitet Musik ur eleverna egna källor. Urskilja, diskriminera och reflektera musikens innehåll. Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 5 Vid jämförelse mellan olika typer av musik för eleven enkla resonemang om musikens utformning och samband, likheter och skillnader.   Aktivitet Musik ur eleverna egna källor. Urskilja, diskriminera och reflektera musikens innehåll. Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 6 Kunskapskrav E- Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor.   C - Eleven kan även uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor A- Eleven kan även uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelser och beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Aktivitet Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 7 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. A- Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Aktivitet Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 8 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. A- Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Aktivitet Tillbaka

Musikens funktioner årskurs 9 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. A- Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Aktivitet Tillbaka

Instrumentkännedom År 1-3 Olika instrument från grupperna blås-, stråk-, tangent-och slagverksinstrument. Hur instrumenten låter och ser ut. År 4-6 Indelningen i stråk-, blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument. År 7-9 Instrument och deras funktioner i olika genrer och sammanhang, t ex i en symfoniorkester eller i ett rockband. Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 1 Eleven kan ge exempel på sånger som passar vid olika tillfällen samt ge exempel på olika instrument. Aktivitet Eleven lär sig instrument som används i musiksalen och får vid lyssning se andra instrument på bild. Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 2 Eleven kan ge exempel på sånger som passar vid olika tillfällen samt ge exempel på olika instrument. Aktivitet Eleven lär sig instrument som används i musiksalen och får vid lyssning se andra instrument på bild. Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 3 Eleven kan ge exempel på sånger som passar vid olika tillfällen samt ge exempel på olika instrument. Aktivitet Eleven kan vid slutat av år 3 identifiera och skriva 5 st instrument som använts i musiksalen. Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 4 Eleven kan urskilja om instrument de hör är blås-, sträng- eller slaginstrument. Aktivitet Lyssna till, se och höra aktivt genom digital utrustning. Instrumentlista Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 5 Eleven kan urskilja instrumentfamiljerna blås-, sträng- eller slaginstrument. Aktivitet Lyssna till, se och höra aktivt genom digital utrustning. Instrumentlista Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 6 Kunskapskrav E - Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.   C - Eleven kan även uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med relativt god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med relativt god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. A - Eleven kan även uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelser och beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. Instrumentlista Tillbaka

Instrumentlista Stråkinstrument: Fiol/Violin Altfiol/Viola Cello Basfiol/kontrabas Blåsinstrument: Bleckblås: Trumpet Trombon Tuba Valthorn Träblås: Flöjt Klarinett Oboe Fagott Saxofon Elgitarr, akustisk gitarr, piano/keyboard, trumset, elbas, congas, claves, maracas Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 7 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. A - Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. Instrumentlista Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 8 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. A - Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. Instrumentlista Tillbaka

Instrumentkännedom årskurs 9 Kunskapskrav E - Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.   C - Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. A - Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhälle. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. Instrumentlista Tillbaka

Musik Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl kroppsligt som tanke och känslomässigt. Musik som estetisk uttrycksform används i en mängd sammanhang, har olika funktioner och betyder olika saker för var och en av oss. Den är också en viktig del i människors sociala gemenskap och kan påverka individens identitetsutveckling. I vår tid förenas musik från skilda kulturer och epoker med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper om och i musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv. Tillbaka

Syfte Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet. Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras. Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • Spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer Tillbaka

Syfte Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet. Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras. Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • Skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer Tillbaka

Syfte Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet. Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras. Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • Analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Tillbaka