Vad bedöms i ämnet bild? Klicka manuellt för visning!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Material för projektarbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Föräldramöte 12 september 2011
Välkommen till kattens magiska värld
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemsnack eller bygga lösningar.
DITT BOENDE.
Bedömning av professionell kompetens
Informationssökning & Källkritik
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Repetition och tillbakablick
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Centrala innehåll och kunskapskrav
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
2. Utveckla en presentation
De tidiga civilisationerna
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Övning 5 Mer om bildspelets formatering och layout och en hel del repetition © 2007, Daniel Cronholm, http://biblios.se/data.
Mjukt, hårt och blandat -formgivning för din vardag
Aktiviteter och upplevelser
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST
Marknadsföring och försäljning
Interaktion Bild klass 8.
Mönster och uttryck.
INTUITION OCH INTENTION. Intentionen arbetar som drömmen. Freud menar att vi bearbetar problemet genom att röra oss i en cirkelrörelse runt problemets.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Samhällskunskap 1b Bedömning.
- inom Stockholms läns landsting
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Headline Subheading 2 Kvalitet genom specialisering.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Coaching.
Kvalitet genom specialisering
LPP – rörelse Lekar och spel
Quality through specialisation
Kvalitet genom specialisering
Välkomna till Män i förskolan Del 3: - Hur kan vi arbeta med frågan?
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Kvalitet genom specialisering
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Vad bedöms i ämnet bild? Klicka manuellt för visning!

Att vara bra i bild är inget man föds med Att vara bra i bild är inget man föds med. Man kan ha mer eller mindre intresse för att lära sig. Är du t.ex. intresserad av att spela fotboll går du på fotbollsträning. De som är bra på bild har oftast ritat mycket hemma på fritiden. Att göra en bra bild och få bildkunskap kräver övning, koncentration och tid precis som i bl.a. språk, idrott eller musik Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Förverkligande av intensionen (avsikten, målet) med bilden Tänk på avsikten med uppgiften. Ibland är det att öva en viss teknik, ibland avritning och ibland är det att förmedla ett budskap. Du har en medveten avsikt med det du gör och genomför dessa fullt ut. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Färg, form och komposition Med färg förmedlar du känslor t.ex. kärlek = rött Med linjer kan du förmedla oro. Hotfulla bilder är ofta mörka. Layout är att placera ut bilden delar på ett bra sätt på papperet. Bilderna tyder på förståelse hur du förstärker ett uttryck med hjälp av linjer, former, ljus och skugga, färg och layout …………. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

och där bildens olika delar bildar en helhet. Titta på dina bilder och fråga dig vad som kan ändras, vad kan tas bort, vad skall behållas och där bildens olika delar bildar en helhet. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Hantverksskicklighet Teknik och kunna hantera olika material är bra att kunna. Det lär man sig genom övning och tålamod. Dina bilder tyder på förmåga att hantera material och tekniker …….. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

för att få fram önskade effekter. Dock avgörs inte betyget av om man är duktig på det utan hur bra man kan utnyttja bilden alla olika delar som att tolka bild, förmedla budskap och arbetsinsatts. för att få fram önskade effekter. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Undersökande arbete Skissa är som att planera sitt arbete, lägga upp stödpunkter, prova olika lösningar. Du lägger ner stor möda på att utveckla arbetet genom utkast, skisser och försök. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Du vågar experimentera med material och tekniker Uppfinningsförmåga På vissa uppgifter ger jag inga instruktioner om val av material eller teknik. Det är medvetet. Du kan då välja att måla, teckna, fota, filma, skulptur, serie, dataproducerad bild….. Du vågar experimentera med material och tekniker Kajsa Gemvall Gillbo Skola

och finner oväntade lösningar på ett personligt, originellt sätt. För att du skall kunna lösa uppgiften efter din geniala idé. och finner oväntade lösningar på ett personligt, originellt sätt. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Förmåga att utnyttja förebilder Du kan få idéer genom att titta på andra bilder, som färgval, layout, tekniker. Det gäller inte endast konstbilder utan foto, reklam, massmediabild m.m. Du söker aktivt upp bilder av olika slag ……. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

och utnyttjar dem i ditt egna arbete. Reklamen utnyttjar ibland konstbilder. och utnyttjar dem i ditt egna arbete. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Förmåga till självvärdering Det är viktigt att kunna se vad man är bra på, och vara nöjd med det. Viktigt att också veta vad man är mindre bra på… då kan man göra något åt det. Du kan peka ut dina starka och svaga sidor …. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Att fundera, tycka om andras bilder ger kunskap om andra sätt att tänka, lösa en uppgift än sin egen. och kan ge nyanserade omdömen om kamraters bilder samt bidra med konstruktiv kritik. Kajsa Gemvall Gillbo Skola

Övning ger färdighet