AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
En Dag i Ramadan Ramadan
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Barnanpassad utredning
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Aspergers syndrom och kommunikation
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Att söka till högskolan
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
En reviderad läroplan för förskolan
Heléne Stern leg psykolog
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Mental träning Mål & Motivation
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Det handlar om multiplikation
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dolda funktionsnedsättningar
Kommunikation OL108A.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Egen styrka-projektet
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
4 processer att behärska:
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Novellanalys.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND HINDER, UTMANINGAR, MÖJLIGHETER

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND Autistiskt syndrom Aspergers syndrom Atypisk autism

Autismspektrumtillstånd Socialt samspel Språk och kommunikation Intresse, beteende

FÖREKOMST Totalfrekvensen vad gäller autismspektrumtillstånd hos barn uppskattas vara 0,5-1,0 %

JOINT ATTENTION/ DELAT INTRESSE Förmågan att samordna sin uppmärksamhet med någon annan. Många anser att det är det första steget till socialt samspel. Den startar redan när man är ett litet spädbarn.

JOINT ATTENTION

Theory of Mind/ Mentaliseringsförmåga Att kunna skapa inre bilder av andras tankar och känslor. Att förstå hur andra tänker, är viktigt för att kunna förstå deras handlingar.

Hinder när förmågan brister Svårt att förstå och avläsa samspel. Socialt samspel blir energikrävande och kräver koncentration Onödig kommunikation blir ointressant Aktiviteten viktigare

MENTALISERINGSFÖRMÅGA

CENTRAL KOHERENS/ FÖRMÅGA ATT SE SAMMANHANG Samordna detaljer till en helhetsbetydelse Kunna lägga till underförstådd mening till det du ser/hör

Hinder när förmågan brister Världen upplevs som fragmentarisk Svårt att uppfatta hela situationen Fokusera på detaljer som kan uppfattas som oviktiga för andra Svårt att tolka situationer, p.g.a. oförmåga att läsa in det som inte sägs/syns

EXEKUTIVA FUNKTIONER Förmågan att planera

Hinder när förmågan brister Svårt att veta när och var ska jag börja, hur ska jag göra. Svårt att hitta alternativ, när det inte blir som jag planerat.

EXEKUTIVA FUNKTIONER

PERCEPTION LUKT SMAK KÄNSEL LJUS LJUD

Barns förmågor kartläggs De olika miljöerna där barnet finns beskrivs BASUTREDNING Barns förmågor kartläggs De olika miljöerna där barnet finns beskrivs Medicinsk del ingår

Utredning på BNP-mottagningen Fördjupad utredning utifrån de fyra olika kompetenserna. Belysning av de områden som påverkar ömsesidigt socialt samspel, kommunikation, intresse och beteende Ställningstagande till ev. andra barnpsykiatriska diagnoser

Efter utredning Möjlighet till stöd via Barn- och ungdomshabiliteringen Möjlighet till stöd via LSS, Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade Möjlighet att söka vårdbidrag Möjlighet att söka särskild undervisningsgrupp

INREMITTENTER 2010 2011 PRIMÄRVÅRD 3 2 ELEVHÄLSOTEAM/SKOLHÄLSOVÅRD 83 BHV/BARNKLINIKEN 15 18 BUP 52 76 SOCIALTJÄNSTEN BUH 5 6 UTOMLÄNS 1 164 189

RESULTAT DIAGNOS 2010 2011 AUTISTISKT SYNDROM 68 59 ATYPISK AUTISM 35 37 ASPERGERS SYNDROM 17 15 ÅLDER FLICKOR POJKAR 2010 2011 0-4 ÅR 5 13 14 5-12 ÅR 17 16 42 56 13-18 ÅR 21 41 57 19 ÅR 1 Summa 43 62 113 127

FLICKPROJEKTET, Svenni Kopp. Skolans värld: Vill från tidiga år inte gå till skolan Ensam på rasterna Vill inte delta i gymnastiken Följer med i undervisningen upp till klass 4-5 Hög frånvaro under högstadiet Erfarenheter: De flesta har sömnproblem Matproblem ADL-funktion låg Stora svårigheter med taktil perception Speciella intressen som att pyssla, fantasy, djur mm.

UTMANINGAR Struktur Schema Förberedelse Tala tydligt och kortfattat, konkret gärna med text och bild Skämta lagom Om det uppstår missförstånd – fundera på hur uttryckte jag mig. Uppmuntran, beröm och belöning

UTMANINGAR Tydliggörande i vardagen ”De sju frågorna” Vad ska jag göra nu? Var ska jag vara? Med vem ska jag vara? Hur länge ska det hålla på? Vad ska hända sedan? Vad ska jag ha med mig? Varför ska jag göra det?

MÖJLIGHETER Ser saker ur ett annat perspektiv Är noggrana Är punktliga Är kunniga inom specialområden Har detaljseende Är ärliga Är noga med syfte Originella tänkare – väljer sina egna vägar!