AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND HINDER, UTMANINGAR, MÖJLIGHETER
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND Autistiskt syndrom Aspergers syndrom Atypisk autism
Autismspektrumtillstånd Socialt samspel Språk och kommunikation Intresse, beteende
FÖREKOMST Totalfrekvensen vad gäller autismspektrumtillstånd hos barn uppskattas vara 0,5-1,0 %
JOINT ATTENTION/ DELAT INTRESSE Förmågan att samordna sin uppmärksamhet med någon annan. Många anser att det är det första steget till socialt samspel. Den startar redan när man är ett litet spädbarn.
JOINT ATTENTION
Theory of Mind/ Mentaliseringsförmåga Att kunna skapa inre bilder av andras tankar och känslor. Att förstå hur andra tänker, är viktigt för att kunna förstå deras handlingar.
Hinder när förmågan brister Svårt att förstå och avläsa samspel. Socialt samspel blir energikrävande och kräver koncentration Onödig kommunikation blir ointressant Aktiviteten viktigare
MENTALISERINGSFÖRMÅGA
CENTRAL KOHERENS/ FÖRMÅGA ATT SE SAMMANHANG Samordna detaljer till en helhetsbetydelse Kunna lägga till underförstådd mening till det du ser/hör
Hinder när förmågan brister Världen upplevs som fragmentarisk Svårt att uppfatta hela situationen Fokusera på detaljer som kan uppfattas som oviktiga för andra Svårt att tolka situationer, p.g.a. oförmåga att läsa in det som inte sägs/syns
EXEKUTIVA FUNKTIONER Förmågan att planera
Hinder när förmågan brister Svårt att veta när och var ska jag börja, hur ska jag göra. Svårt att hitta alternativ, när det inte blir som jag planerat.
EXEKUTIVA FUNKTIONER
PERCEPTION LUKT SMAK KÄNSEL LJUS LJUD
Barns förmågor kartläggs De olika miljöerna där barnet finns beskrivs BASUTREDNING Barns förmågor kartläggs De olika miljöerna där barnet finns beskrivs Medicinsk del ingår
Utredning på BNP-mottagningen Fördjupad utredning utifrån de fyra olika kompetenserna. Belysning av de områden som påverkar ömsesidigt socialt samspel, kommunikation, intresse och beteende Ställningstagande till ev. andra barnpsykiatriska diagnoser
Efter utredning Möjlighet till stöd via Barn- och ungdomshabiliteringen Möjlighet till stöd via LSS, Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade Möjlighet att söka vårdbidrag Möjlighet att söka särskild undervisningsgrupp
INREMITTENTER 2010 2011 PRIMÄRVÅRD 3 2 ELEVHÄLSOTEAM/SKOLHÄLSOVÅRD 83 BHV/BARNKLINIKEN 15 18 BUP 52 76 SOCIALTJÄNSTEN BUH 5 6 UTOMLÄNS 1 164 189
RESULTAT DIAGNOS 2010 2011 AUTISTISKT SYNDROM 68 59 ATYPISK AUTISM 35 37 ASPERGERS SYNDROM 17 15 ÅLDER FLICKOR POJKAR 2010 2011 0-4 ÅR 5 13 14 5-12 ÅR 17 16 42 56 13-18 ÅR 21 41 57 19 ÅR 1 Summa 43 62 113 127
FLICKPROJEKTET, Svenni Kopp. Skolans värld: Vill från tidiga år inte gå till skolan Ensam på rasterna Vill inte delta i gymnastiken Följer med i undervisningen upp till klass 4-5 Hög frånvaro under högstadiet Erfarenheter: De flesta har sömnproblem Matproblem ADL-funktion låg Stora svårigheter med taktil perception Speciella intressen som att pyssla, fantasy, djur mm.
UTMANINGAR Struktur Schema Förberedelse Tala tydligt och kortfattat, konkret gärna med text och bild Skämta lagom Om det uppstår missförstånd – fundera på hur uttryckte jag mig. Uppmuntran, beröm och belöning
UTMANINGAR Tydliggörande i vardagen ”De sju frågorna” Vad ska jag göra nu? Var ska jag vara? Med vem ska jag vara? Hur länge ska det hålla på? Vad ska hända sedan? Vad ska jag ha med mig? Varför ska jag göra det?
MÖJLIGHETER Ser saker ur ett annat perspektiv Är noggrana Är punktliga Är kunniga inom specialområden Har detaljseende Är ärliga Är noga med syfte Originella tänkare – väljer sina egna vägar!