Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Nyckeln till friska arbetsplatser
Nulägesanalys genom frågor
Intranät Webbprojektet 2011.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Om studentwebben Mitt Lnu – Bakgrund
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Biblioteken i Norrbotten.
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Intranät Webbprojektet 2011.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
NyA och de gemensamma antagningsprocesserna
Introduktion Välkommen till Borås och Högskolan i Borås och tack för visat förtroende Trivas och vara framgångsrik Grundat 1977, idag studenter.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Grafisk profil.
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Linnéuniversitetets roll i regionens klimatarbete.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
Hittaut.nu Ett friskvårdprojekt med orientering, karta och modern teknik i fokus.
Ny svenskakyrkan.se.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Svenska Livräddningssällskapet Strategisk översyn 2014.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Luleå tekniska universitet
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Balanced Scorecard Processen steg för steg
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Rekrytering av sjuksköterskor Nuläge Nuläget – rekryteringsbehov sjukskötersketjänster Totalt rekryteringsbehov: Cirka 50 tjänster (varav.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Linnéuniversitetet Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Interna kommunikationsflöden
Kommunikationsstöd FTK
nu finns inga tvivel längre
Grafisk profil.
Grafisk profil.
Alumnrelationer vid LNU
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Programmet Stöd för första linjens digitala vård
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke Varumärkespositionering – hur får man, och håller ihop, ett varumärke? Helena Belfrage, Elisabet Wartoft Suniweb 14 september 2011

Vad är Linnéuniversitetet? Varumärket Studentrekryteringen Webben Hur har det gått?

Vad är Linnéuniversitetet? Sveriges nyaste universitet En sammanslagning av Högskolan i Kalmar och Växjö universitet Linnéuniversitetet startade 1 januari 2010

Linnéuniversitetet i siffror Ca 37 000 studenter 2 000 anställda Cirka 150 utbildningsprogram och 2 500 kurser Sveriges 5:e största lärosäte (antal studenter)

Linnéuniversitetet i Kalmar och Växjö Universitetet mitt i staden Naturvetenskap starkt forskningsområde Växjö Universitetscampus Humaniora och samhällsvetenskap starka forskningsområden

Två lärosäten skulle bli ett universitet…

Varumärket

Ett nytt varumärke tas fram Fler frågor än svar Vad står det nya universitetet för? Det fanns ingen ny vision. Vem ska styra bilden av det nya universitetet? Det fanns ingen ny ledning. Hur lyckas sälja ett universitet som inte finns? Universitetet var inte startat. Mängder av undervarumärken i två redan splittrade varumärken – ett trettiotal logotyper fanns framtagna sedan tidigare

Ett nytt varumärke tas fram – förutsättningar för att lyckas Trovärdighet för det nya varumärket internt Internt varumärkesarbete, visionsarbete Förankring, förankring, förankring Transparens under arbetet Stort fokus på studentrekrytering (70% av verksamheten)

Gemensam webbplats första utmaning nyttuniversitet.se

KOM/KOM-chef deltog i…och drev projekt kring Ledning Varumärkesgrupp Visionsarbete Invigning Webben Kampanjer; lansering och rekrytering Skyltprojekt Internkommunikation Siffergrupp Osv…

Sommaren 2009. Någonting kommer att hända…

Visuella identiteten En flora av klassicistiska och modernistiska element, använda i kombination eller vart och ett för sig, svarande upp mot universitetets ambitioner om nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet.

Symbol

Logotyp Fyra frukter faller ner och berikar Linnéuniversitetet.

Logotyp Fyra frukter faller ner och berikar Linnéuniversitetet.

Logotyp Fyra frukter faller ner och berikar Linnéuniversitetet.

Logotyp

Färger Andra element

Linnés systematiska uppställningar från Systema Naturae ligger till grund för visitkort och skyltsystem.

Intern lansering av varumärket Tårtkalas med gula tårtor Presentation av grafiska profilen Visionen delades ut till alla anställda Designmanual, strikt regelverk Internwebben gjordes lik externwebben

Kalmar-Växjö-perspektivet

Första annonsen för Linnéuniversitetet

Studentrekrytering

Studentrekrytering Utmaning att rekrytera till ett universitet som inte finns Primär målgrupp 18-25 år, heltidsstudenter Sekundär målgrupp 25-65 år, distansstudenter, vidareutbildning Koncept med två spår 

Konceptutveckling Lanseringsbudskap “Människor växer här” Konceptet utvecklas – “Ett universitet där allt är möjligt”
 Parkour, en urban subkultur
 Krav på autenticitet – filminspelning på plats

Annonser för studentrekrytering

Annonser för studentrekrytering

Synlighet med fokus på vår egen region Att göra sig känd på hemmaplan – “vårt” universitet Viktigt att hålla fram Kalmar – Växjö som enat begrepp Dra nytta av ortsbenämningarna och koppla till de två kända varumärkena

Webb

Före: vissa följde mallen andra byggde eget…

Webbprojektet Start maj 2008 Externwebben Lnu.se lanserades maj 2009 Internwebben lanserades under hösten 2009 Fortsatt utvecklingsarbete och studentwebben Mitt Lnu under 2010 Intranätprojekt 2011

Användningscentrerat mål uppgifter Innehåll, funktion tjänster Användare Användningssituation Skillnad på användningscentrerat och användarcentrerat Användningen och de krav den skapar är det viktiga Två huvudtekniker: personas och user stories 37

Förstudien Målgruppsanalys (workshops med deltagare från intressenter internt och externt) Prioritera målgrupper (också i workshops) Personas Identifiera behov Prioritera behov

Det jag vill ägna lite tid åt – presentera lösningskonceptet för er. 39

User stories En kort beskrivning som klargör en användares behov i en viss situation Fungerar som input till utvecklare Är en följd av personas

Gråwebben

Det första formutkastet

Webbtänket Det enda alternativet - Ni ska synas på Lnu.se Hårt styrd webb, avvikelser ej möjliga i början. Institutionssidor inte längre ”huvudingångar” Användningsorienterad webb. Ämnes- och utbildningssidor viktigare. Mallar Tuffa diskussioner och styrning kring hur domäner och adresser på webben tillåts. Få redaktörer utbildades. Man fick inte konto utan utbildning.

Det redaktionella arbetet och institutionernas arbete Två ”innehållsproducenter” Många gissningar i början. Byte av material efter hand. Utbildning av redaktörer och leverans av mallar.

Exempel – mall för forskningsämne

Intern kommunikation om webben Informatörsnätverk Webbnätverk, workshops Utbildningar Demos Presentationer för ledning, ledande befattningar

Resultat

Hur har det gått? Från relativt små lärosäten till nummer fem i Sverige Linnéuniversitetet = ett utbildningsuniversitet Attraktivitet hos studenter ett av de viktigaste måtten för att mäta framgång för universitetets varumärke

Inför ht 2010, förändring antal 1:a handssökande

Inför vt 2011, förändring antal 1:a handssökande

Inför ht 2011, förändring antal 1:a handssökande

Marknadsandelar, sökande till program och kurser i procent (förstahandssökande alla lärosäten) 2009 52

Marknadsandelar, sökande till program och kurser i procent (förstahandssökande alla lärosäten) 2010

Marknadsandelar, sökande till program och kurser i procent (förstahandssökande alla lärosäten) 2011

Idag på Lnu.se 15-20 000 externa besökare per dag

Dagens internwebb Närmare 2000 besökare per dag Gemensam plats för information

Mitt Lnu 14 000 besökare per dag. En samlingsplats som nås via Lnu.se, för att kunna nå studenter på gemensamt vis.

Varumärket - Lnu:s identitet - ”Varumärket blir vad vi gör och fyller det med; våra värden, vår verksamhet, vår kvalitet och vår kommunikation med omvärlden. Bilden av oss skapas i hjärta och hjärna hos våra intressenter i en process där vi måste vara observanta, lyhörda och strategiska. Varumärket blir starkt om bilden av oss är tydlig, om uppfattningar och kommunikation går hand i hand och om vi lever i samklang med de förväntningar som finns. Vårt varumärke bär på ett långsiktigt löfte till våra studenter, lärare, forskare och vår omvärld och vi måste försöka leva upp till det. Alla anställda och studenter kan på olika bidra till att stärka varumärket.”