PayPer: Paying for Performance in Public transports

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Martin Atterhall Ruter# bussmateriellstrategi.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Regeringens satsning på de mest sjuka äldre
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Application within Transport Efficiency Feasibility study of the electricfication of the urban goods distribution transport system Elektrifierad stadsdistribution.
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Scypho – Självlärande system för styrning av inomhusklimat
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reglerat tillträde till fjärrvärmenäten - Vilka möjligheter och hot finns med ett reglerat tillträde.
Konsumenttjänstlagen
Turismen växer fram kapitel 2
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Så kan vi sälja fototurism. Vem är Jan Ljungberg?  Delägare och VD i Koch & Ljungberg sedan  Hanterat gruppresor sedan 1985.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Fjärde järnvägspaketet
Fossilbränslefri region
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Avtal om lokal lönebildning 2011
Västsvenska paketet.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Forum För Redovisning Konstituerande möte
Ersättningsmodell och pris 2015
Kollektivtrafikbarometern 2013
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Länk till kommersialisering i försörjningssektorn
Att argumentera för miljörådgivning Introduktionskurs Uppsala september 2014.
Nöjd Leverantör SLS årliga enkätundersökning -
Betalningar 2013 För Samfällighetsföreningen Humlen Styrelsen
Upphandlingsutredningens slutbetänkande och aktuella domar Frukostmöte den 18 sept 2013 i Malmö Erik Backlund Juridik AB 1.
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Styrning av solskydd med VESTAMATIC May 2011.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Maria Rydström. Grundat 1905 Medlemmar: 21 länstrafikbolag 4 primärkommunala + Ca 100 associerade medlemmar (konsulter och leverantörer) Läns- och lokaltrafikens.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Verktyg för uppföljning av åtgärder och projekt
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Kapitel 15 Budgeten.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
God bebyggd miljö. Övergripande vision Gäller alla kommuner Glömmer inte landsbygd Nu miljömål På sikt total hållbarhet Ta sats för snabb ökning Ett län.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Petra Hammarstedt Servicestaden AB. The Movie Maskindelstvätt med ultra-rent vatten.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
Volvocars ISSUE DATE Martin Romell, Global Logistic Network Design, Strategy, Dept Volvocars.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2015
Presentationens avskrift:

PayPer: Paying for Performance in Public transports Erik Allenström

Varför ökad kollektivtrafik? Miljö (dubblad kollektivtrafik minskar persontrafikens utsläpp med 20% i Sverige) Samhällsekonomi (årlig samhällsekonomisk vinst på drygt fyra miljarder SEK i Sverige) Dessutom ökad trafiksäkerhet, jämställdhet, livskvalitet… Källa: http://www.svenskkollektivtrafik.se/fordubbling/Om-Fordubblaprojektet/

Projektmål Utveckla och testa affärsmodeller och stödjande teknik för att: Låta trafikhuvudmän betala bussoperatörer baserat på prestation, t ex CO2 / passagerkilometer, passagernöjdhet, punktlighet) Låta bussoperatörer betala OEMs baserat på prestation, t ex fordonskilometer, fordonskvalitet, CO2-utsläpp. Visa att de nya affärsmodellerna stimulerar till 5% minsking av CO2-utsläpp passagerare. … utan höjd kostnad för huvudmannen … med bibehållen eller ökad kundnöjdhet … med bibehållen eller ökad vinstmarginal för operatörer och OEM.

+ Två affärsmodeller Trafikhuvudman Bussoperatör Fordonsleverantör KARLSTADS UNIVERSITET

Begränsande faktorer idag Statisk affärsmodell utan incitament för operatören att öka volym och kvalitet på resandet. Fast kilometerersättning utgör typiskt 90% av betalningen. Operatörer ”tjänar” på fel saker. Kvalitet regleras genom detaljerade inflexibla regler. Trafikhuvudman Affärsmodell Bussoperatör Affärsmodell Fordonsleverantör

Begränsande faktorer idag Ofta transaktionsbaserad modell där operatören köper in bussar efter given specifikation. Leverantörens kompetens inom underhåll och handhavande utnyttjas ej. Direkta incitament för minskad underhållskostnad saknas för leverantören. Operatörer har svårt att ge bussarna rätt underhåll. Trafikhuvudman Affärsmodell Bussoperatör Affärsmodell Fordonsleverantör

Problem med bussunderhåll http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1036613-alla-bussar-underkandes Problem med bussunderhåll http://www.sydsvenskan.se/malmo/mer-an-halften-av-malmos-bussar-blev-underkanda/ http://www.dn.se/nyheter/sverige/halften-av-sls-bussar-underkandes http://www.svt.se/nyheter/regionalt/jamtlandsnytt/manga-underkanda-bussar

Exempel på prestationsbaserade kontrakt Trafikhuvudman + Passagerarkilometer - Utsläpp - Kvalitetsbrister Affärsmodell Bussoperatör Affärsmodell + Fordonskilometer - Kvalitetsbrister - Otillgänglighet vid utsatt tid Fordonsleverantör

Projektdeltagare Projekttid: augusti 2012 – december 2014. Värmlandstrafik AB Lars Bull, VD Nobina Sverige AB Lennart Salomonsson, trafikchef Volvo Technology Erik Allenström, projektledare Volvo Bus Maria Wedenby Ahlberg, soft product strategy Karlstad Universitet Bo Enquist, professor SAMOT Lars Witell, professor CTF Projekttid: augusti 2012 – december 2014. Total budget: 5,5 MSEK

Erik Allenström M.Sc. erik.allenstrom@volvo.com