Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Viltrapportering 2011/2012 Jägareförbundet Jönköping
Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Impedansanpassning - Välj basmaterial - Välj ledarbredd och isolation
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
GasKlart – fordonsgas i Umeåregionen
Hur gör man en handlingsplan?
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Skåne län PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
för dig som reser i Skåne
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Utsläppsrätter och miljökostnader
Mat och klimat.
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Aktuella bränslen för tung trafik
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Speditören och miljön Nordiska Speditörsförbundets (NSF) styrelsemöte Stockholm Joakim Stoppenbach, STIF miljögrupp.
Något om klimat- och energiarbetet i Gnosjö kommuns egna anläggningar Gunnar Lindow VD Fastighets AB Järnbäraren Tidigare fastighetschef i Gnosjö kommun.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
HÅLLBARA HILDA Halverad klimatpåverkan genom smarta lösningar.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Ledningskraft november Kvoten mellan individer som har under den aktuella perioden hämtat ut ett eller flera olämpliga läkemedel och alla individer.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Södra Innovation Skogens viktiga roll för klimatet Skogens betydelse för klimatet och som råvarakälla till energi, produkter och kemikalier.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Ställer om från fossil diesel till RME -”Vi får det att fungera!” -
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
Verktygslåda Konceptmoduler Konsulttjänster DB SCHENKERconcepts Specialdesignade transport- och logistiklösningar.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Landtransporter av styckegods Tillvalstjänster E-tjänster DB SCHENKERsystem Säkra transporter av styckegods.
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
DB SCHENKERparcel Enkla, snabba och säkra paketleveranser
Utdrag ur Vikingalagen i Eddan År 1000 e.Kr. Var en bra handelsman
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat DB Schenker Göteborg, 2013-04-16

Smartare Citylogistik Godsförsörjningen till våra städers affärscentrum, butiker och restauranger är en förutsättning för en levande stad. Godstransporter till våra städer måste ske på ett smidigt sätt som belastar vår miljö så lite som möjligt. DB Schenker har valt ut sina godstransporter inom Göteborgs miljözon för att visa att det går att minska miljöbelastningen – målsättningen är att halvera utsläppen per uppdrag till år 2015.

Målsättning och metod Mål En halvering av den totala mängden koldioxidutsläpp från 2008 till 2015. Vad ska mätas och hur görs detta? I projektet ingår 6 mindre paketbilar och 7 distributionsbilar för större gods Fordonen levererar varor i de centrala delarna av Göteborg Körsträckor, fyllnadsgrader, bränsletyp och bränsleförbrukning kartlades inför projektstarten 2008. En sammanställning görs varje år Projektet arbetar med följande områden/arbetsgrupper Logistik – hitta nya logistiklösningar vid distribution. Fordon - byta till nya fordon med senaste teknik. Bränslen - fasar in bränslen med så hög biomassa som möjligt.

Genomförda förändringar 2008-2012 Biogas Vissa fordon drivs av biogas. MDE (Methane Diesel Engine) Ett av fordonen är ett MDE-fordon som drivs av en kombination av diesel och komprimerad gas. ACP Evolution Diesel En del fordon använder ACP Evolution Diesel – där råvaran delvis utgörs av en förnybar restprodukt från skogen. Förarna Samtliga förare är utbildade i sparsam körning

Genomförda förändringar av bränsletyp under projektet CO2 13 dieselfordon 100% 1 fordon byts ut till en MDE hybrid Ytterligare 2 fordon börjar använda fordonsgas1 Evolution diesel börjar användas 13 Diesel 3 fordon börjar använda fordonsgas1 75% 3 Fordonsgas1 10 Diesel De 5 fordonen med fordonsgas1 börjar använda biogas 1 MDE hybrid 5 Fordonsgas1 7 Evolution Diesel 50% 1 MDE hybrid 5 Biogas 7 Evolution Diesel 2008 2009 2010 2011 2012 1 Fordonsgas består av 50% biogas och 50% naturgas

CO2-emissioner per paket och fraktsedel har sänkts mellan 2008 och 2012 Antal fordon av respektive typ 2008 13 diesel 2010 3 fordonsgas + 10 diesel 2011 5 fordonsgas + 1 MDE hybrid + 7 Evolution diesel 2012 5 biogas + 1 MDE hybrid + 7 Evolution diesel

Projektmålet har uppfyllts sedan totala CO2-emissioner har halverats från 2008 till 2012 Antal fordon av respektive typ 2008 13 diesel 2010 3 fordonsgas + 10 diesel 2011 5 fordonsgas + 1 MDE hybrid + 7 Evolution diesel 2012 5 biogas + 1 MDE hybrid + 7 Evolution diesel

Metod vid emissionsberäkning 1. Insamling av data Data har samlats in för en vecka i oktober per år, denna data har sedan extrapolerats upp till ett helt år. Följande data har samlats in: Typ av fordon Körsträcka per fordon Antal paket och fraktsedel per fordon Fraktdragande vikt för paket och fraktsedel per fordon Bränsleförbrukning per fordon Typ av bränsle för respektive fordon 2. Beräkning Genomsnittlig bränsleförbrukning beräknas per fordon Utifrån typ av bränsle har emissionsfaktorer hämtats från bränsletillverkaren1, Nätverket för Transporter och Miljön (NTM)2 & Svenska Miljöinstitutet (IVL)3 Utifrån bränsleförbrukningen och emissionsfaktorerna har mängden CO2-utsläpp beräknats för respektive slinga Utsläppen har därefter allokerats på paket respektive fraktsedelsgods Sedan har CO2-utsläpp per paket och fraktsedelsgods beräknats Den totala mängden CO2-emissioner har också sammanställts per år 1 Teknisk information 11.05.02 Preem ACP Evolution Diesel 2 Rapporten ”NTM Alternative fuels, Issue 2008-01-28” 3 Rapporten ”Underlag för beräkning av växthusgaser från fyra lastbilsbränslen”

Källor vid emissionsberäkning Teknisk information 11.05.02 Preem ACP Evolution Diesel, Preem Rapporten ”NTM Alternative fuels, Issue 2008-01-28”, Nätverket för Transporter och Miljön (NTM) Rapporten ”Underlag för beräkning av växthusgaser från fyra lastbilsbränslen för DB Schenker”, Svenska Miljöinstitutet (IVL)